גסטרואנטרולוגיה- מורה נבוכים

מהי בעצם גסטרואנטרולוגיה ומהי היא כוללת? מכירים את השם או את המונח, אך לא יודעים בדיוק במה הוא עוסק?

 

גסטרואנטרולוגיה היא השם הכולל לתחום הרפואה העוסקת במערכת העיכול, התחום מטפל בעצם בכל מחלה אשר מערבת את מערכת העיכול. מחלות כגון מחלות מעי דלקתיות, כיבי קיבה, דלקות בלבלב וסרטן המעי הגס.

גם עולם מחלות הכבד על שלל המצבים הרפואיים שלו נכלל בהגדרת התחום הכוללת הזו.

מהו יחודו של התחום?
לגסטרואנטרולוגיה חשיבות אדירה בגילוי מוקדם של מחלות. התחום כולל שלל של בדיקות רפואיות מקדימות אשר יכולות להצביע על ממצאים חולניים בדרכי העיכול. חלק מן הבדיקות משמשות כבדיקות סקר כפי שקורה במחלות כגון סרטן המעי הגס. חשיבתו של התחום ברופאה המודרנית אדירה שכן הוכח כבר כי על ידי גילוי מוקדם של מחלות  שונות של מערכת העיכול יש סיכוי הצלחה רבים יותר לרפא אותן או למנוע אותן.

מרכז גסטרו

לבדיקות האבחנה המתקדמות בתחום יש השפעה מצילת חיים. מהן אותן בדיקות?

  1. קולונוסקופיה
    זוהי אחת מן הבדיקות השכיחות ביותר בתחום אשר מסייעת באבחון מוקדם של סרטן המעי הגס. בבדיקה זו משתמשים בסיב אופטי אשר בקצהו מצלמה, אשר מוכנס דרך פי הטבעת ומאפשר לצלם את המעי הגס ולחפש נוכחות פוליפים, גידולים  ומצבים חולניים אחרים ולקבוע את דרכי הטיפול בהם. מחקרים מראים כי בדיקות קולונוסקופיה יכולות להביא לידי גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס אשר מעלה בהרבה את סיכויי הצלחת הטיפול בו.
    הבדיקות הללו נערכות היום תחת טשטוש ואף הרדמה מלאה.  הבדיקה דורשת הכנה על ידי כלכלה מיוחדת ושימוש במשלשלים לצורך ניקוי תוכן המעי.
  2. אנדוסקופיה של מערכת העיכול העליונה (גסטרוסקופיה)
    זוהי בדיקה שימושית נוספת בתחום הגסטרואנטרולוגיה אשר בעזרתה מגלים מחלות  ושט, קיבה ותריסריון, כגון כיב, דלקת, גידולים וכד'.  גם היא מבוצעת באמצעות סיב אופטי, המוכנס הפעם  דרך הפה.
  3. בדיקות הדמיה
    רופאים גסטרואנטרולוגים מבצעים גם בדיקות הדמיה מורכבות  על מנת לאבחן מחלות לבלב ודרכי המרה ולטפל בהן.   אולטרה סאונד אנדוסקופי (endoscopic ultrasound, EUS ) זוהי בדיקה אנדוסקופית במהלכה מוחדר לחלל המעי  מתמר אולטרה סאונד זעיר המאפשר לבדוק את הלבלב,  דרכי המרה ואיברים פנימיים אחרים ברזולוציה גבוהה, לקחת  ביופסיות ולעתים גם לטפל.
    במהלך הבדיקה האנדוסקופית של דרכי המרה והלבלב (ERCP) נכנסים עם מכשירים שונים לתוך צינורות המרה והלבלב. הבדיקה משמשת לטיפול אנדוסקופי לא ניתוחי  במחלות רבות כגון אבני מרה, גידולים של  לבלב ודרכי מרה, דלקות וכו'.

 כאן, באסיא מדיקל אנו מציעים את מיטב שירותי הגסטרואנטרולוגיה המתקדמים היום בישראל ומזמינים אתכם לפגישת יעוץ בכל עת על מנת לקבוע את הטיפול הגסטרואנטרולוגי המתאים ביותר עבורכם.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.