סרטן הלבלב: לא מה שחשבתם

סרטן הלבלב מוכר לנו בדרך כלל מהתדמית המפחידה שיש לו. לרוב הוא נקשר לנו עם מוות בטוח, כאשר בפועל – התמונה קצת שונה. המחקר בתחום סרטן הלבלב הוליד לא מעט תוכניות טיפול המנסות לאתר ולטפל בסרטן בשלבים כמה שיותר מוקדמים. כיום, חיים אחרי סרטן הלבלב הם לא בגדר רעיון מופרך

 סרטן הלבלב – מה זה אומר?

הלבלב הוא איבר חשוב במערכת העיכול. מיקומו עמוק בחלק העליון של הבטן, כך שהוא נמצא בסמוך למעיים, לטחול, לכבד ולכיס המרה. הלבלב מורכב מכמה סוגים שונים של תאים. רוב התאים מייצרים מיצי עיכול וחלק קטן מהם מייצרים הורמונים כמו אינסולין. סרטן הלבלב יכול להתפתח בכל אחד מסוגי התאים המרכיבים את הלבלב, כאשר הסרטן השכיח והקשה ביותר מכונה "אדנוקרצינומה" ופוגע בתאים האחראים על הפרשת מיצי העיכול.

סרטן הלבלב

למה סרטן הלבלב נחשב לקטלני?
סרטן הלבלב נחשב למסוכן כל כך בגלל הקושי הרב לגלות אותו בשלב מוקדם. הבעיה העיקרית היא שהשלבים הראשונים של הסרטן הלבלב לא גורמים לסימפטומים ברורים וכאשר הם מגיעים, בדרך כלל מאוחר מדי, כלומר – הסרטן מפושט כבר עם גרורות. לכן, האתגר המרכזי שמציב בפנינו סרטן הלבלב הוא לזהות אותו כמה שיותר מוקדם כדי להספיק לטפל בו לפני שיתפשט.

איך מטפלים בסרטן הלבלב?
הטיפול בסרטן הלבלב תלוי מאד בשלב בו המטופל מאובחן. ככל שהוא מאובחן בשלב מוקדם יותר, גדלה האפשרות לטיפול מציל חיים. ניתוח, כימותרפיה, הקרנות, נוגדי כאב וטיפולים נוספים כולם אופציות העומדות לרשות המטופלים. חשוב לציין, שכל מטופל עובר הערכה מדוקדקת על מנת להתאים לו את תכנית הטיפול הטובה ביותר עבורו.

ניתוחים להסרת סרטן הלבלב: יש דבר כזה!

  • ניתוח וויפל (Whipple) הוא הניתוח השכיח ביותר לטיפול באדנוקרצינומה בלבלב. במהלך ניתוח זה, המנתח מסיר את ראש הלבלב יחד עם חלק מהמעיים, מהקיבה ומצנרת המרה,  חשוב לומר, כי מדובר בניתוח מורכב ביותר שצריך להיעשות במרכזים המתמחים בו, היות והודגם קשר ברור בין מספר הניתוחים שנעשים ובין שיעורי הצלחת הניתוח.
  • ניתוח דיסטל פנקריאטקטומי Distal pancreatectomy)) מבוצע בעיקר במקרים של סרטן הלבלב המערב את גוף וזנב הלבלב. במקרים בהם מדובר בגידולים ממאירים מסירים את זנב הלבלב יחד עם הטחול מטעמים אונקולוגיים.
  • ניתוח טוטל פנקריאטקטומי Total Pancreatectomy)) הוא ניתוח בו מסירים את כל הלבלב יחד עם הטחול. הסיבןך העיקרי לניתוח זה הינו סוכרת קשה לאיזון אם כי היום האמצעים העומדים לרשותנו לאיזון הסכרת מאפשרים איכות חיים טובה .

ניתוחים אלו נעשים בעיקר למחלות ציסטיות בעלות פוטנציאל התמיינות לכדי ממאירות המערבות את כל או את רוב רקמת הלבלב.

למה לא מנתחים תמיד?
רק 2-3 מכל 5 חולים בסרטן הלבלב מתאים לניתוח לכריתת הגידול הסרטני. כל השאר לא יוכלו לעבור ניתוח היות והגידולים או שהינם מפושטים מקומית ומערבים כלי דם גדולים או שקיימת כבר מחלה גרורתית בעת האבחנה.

 מה מוצע למטופלים שלא מתאימים לניתוח?
כאשר הסרטן מפושט ובלתי ניתן להסרה,טיפול הבחירה הינו כמוטרפיה שנועדה לתחם ולמנוע המשך גדילת הגידול.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.