גידולים ממאירים בכבד

גידול ממאיר בכבד יכול להיות ראשוני או משני (גרורתיים). גידול ראשוני של הכבד הינו הסרטן החמישי בשכיחותו בעולם מבין סוגי הסרטנים השונים, ומופיע במרבית המקרים בנוכחות שחמת של הכבד. הכבד הוא המקום השכיח ביותר להופעת גרורות מגידולים ממאירים של מערכת העיכול.

כיום קיימות שיטות בדיקות הדמייה יעילות ומדוייקות, שמאפשרות זיהוי ממצאים בכבד בגודל של סנטימטר אחד, כמו טומוגרפיה ממוחשבת או בדיקת MRI. בדיקת ה-PET-CT היא בדיקה כל גופית, המאפשרת זיהוי של אותם הנגעים הפעילים מטבולית והיא ספציפית לגידולים מסוימים.

מהו תפקיד הכבד?

הכבד משמש כמעבדה הביוכימית החשובה ביותר של הגוף, בהיותו מייצר חלבונים חיוניים, מסלק את הרעלים (פסולת) ושומר על מאזן החומציות של הגוף. מכאן שפעולתו התקינה חיונית לחיים. פעילות כזו מחייבת נפח מסוים של רקמת כבד תקינה לצורך תפקוד תקין.

הכבד הוא האיבר היחיד שיש לו תכונת רגנרציה (צמיחה מחדש) במידה וכורתים חלק ממנו. תכונה זו תלויה בשני גורמים: תקינות רקמת הכבד ומבנה אנטומי מיוחד של הכבד. כריתה של חלק מהכבד תביא בתוך זמן קצר (סדר גודל של ימים) לצמיחתו המחודשת עד לנפח קודם או עד לנפח כזה, שמאפשר תפקוד תקין של הגוף. ניתן לכרות עד 60-70 אחוז מנפח הכבד במידה ורקמת הכבד תקינה.

הכבד הוא בעל מבנה אנטומי ייחודי. הוא מורכב ממספר סגמנטים, כשלכל סגמנט יש אספקה דמית, סעיף מוריד השער, סעיף מעורק הכבד, ניקוז מיץ המרה וניקוז ורידי. ניתן לבצע כריתת חלקים מהכבד כל עוד החלק הנותר של הכבד מקבל אספקה דמית וניקוז ורידי ומרתי.

פגיעה בתקינות רקמת הכבד, שמפריעה לגדילתו מחדש, יכולה לבוא למשל בעקבות שחמת או בעקבות טיפול כימותרפי. הפגיעה כתוצאה מטיפול כימותרפי היא הפיכה ברוב המקרים.

לתיאום תור תוך 72 שעות השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

לתיאום תור תוך 72 שעות
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.