סרטן העור

אבחון מוקדם של סרטן העור – סרטן העור היא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בישראל,
בה קרינת השמש החזקה מהווה את אחד הגורמים העיקריים להתפתחות גידולי עור.
גידולי העור הנפוצים בארץ ובעולם הם מלנומה, סרטן תאי הבסיס (Basal Cell Carcinoma – BCC) וסרטן תאי הקשקש (Squamous Cell Carcinoma – SCC).
מלנומה היא סרטן קטלני אם אינה מאובחנת בשלב מוקדם

כיום, על ידי שימוש בדרמוסקופ, רופא עור מומחה יכול לגלות מלנומה בשלב מוקדם ובכך למנוע את התקדמותה ולהציל חיים.
ביצוע סקירת שומות שגרתית אחת לשנה יכולה לאבחן מלנומה וסרטן עור שאינו מלנומה בשלב מוקדם.
במידת הצורך במרפאתנו ניתן להסיר נגעי עור אצל רופא מומחה לכירורגיה פלסטית.

סרטני עור הינם סוגי הסרטן הנפוצים ביותר מכל סוגי הסרטן האחרים גם יחד ושכיחותם הולכת ועולה במהלך 40 השנים האחרונות.

גורמי סיכון
סרטני עור נפוצים יותר באוכלוסייה המבוגרת אך עם השנים גיל האבחנה הולך ויורד בעקביות. מטופלים בעלי סיכון מוגבר לחלות בסרטן העור הינם אנשים בעלי עור בהיר ועיניים בהירות, כאלו שנחשפו באופן מצטבר לאורך השנים לקרינת שמש רבה והסובלים מדיכוי חיסוני (בעיקר מושתלי איברים או מטופלים בתרופות המדכאות את מערכת החיסון).

אבחון סרטני עור
אבחון מוקדם של סרטן העור מגדיל באופן משמעותי מאוד את הסיכוי להחלמה מלאה ועל כן מומלץ להגיע לרופא\ת עור לבדיקת עור מלאה אחת לשנה ובמקביל לבצע בדיקת עור עצמית אחת לחודש. הסימנים בעור שמצריכים פניה מיוחדת לרופא\ת עור ניתנות לזכירה לפי אותיות הABCDE:
A – Asymmetry. אסימטריה. נגע עורי שאינו סימטרי.
B – Border שולי הנגע אינם חדים ומובחנים. אינם עגולים ויפים.
C – Color צבע. בשומה יש יותר מגוון אחד או גוון כהה מאוד שחור או כחול.
D – Diameter קוטר הנגע. מעל 6 מ"מ.
E – Evolution שינוי בנגע.

המחקרים האחרונים מלמדים ששינוי בנגע קיים (גדילה, שינוי בנפח, צורה צבע או מרקם) היא האינדיקציה המשמעותית ביותר המחייבת בדיקה.
כלל חשוב נוסף בסרטני עור הוא הופעת פצע בעור שאינו נרפא תוך 6-8 שבועות. לרוב מתואר פצע שהגליד וחוזר מדמם במהלך של מספר שבועות או חודשים.

סרטני העור הנפוצים
סרטני העור הנפוצים ביותר הינם מסוג סרטן תאי בסיס BCC וסרטן תאי קשקש SCC.
הם עלולים להופיע בכל העור אך מופיעים לרוב באיזורים בעור החשופים לשמש, ובכלל זה פנים קרקפת, אוזניים, צוואר, זרועות וקדמת החזה.
ישנם ביטויים רבים מאוד להופעת נגעי עור סרטניים ולכן בכל שאלה יש להתייעץ עם רופא\ת עור. לרוב יהיה מדובר בנקודה בעור שמתחילה כפצע קטן שאינו נרפא, אשר מדמם ולעיתים חוזר ומגליד. אפשרות נוספת היא לנגע בגוון עור שגדל לאיטו או נגע אדום/ורוד שמופיע עליו קשקש נוקשה.
הסרטנים הללו יחסית לא אגרסיביים מבחינת הסיכוי שלהם לשלוח גרורות מרוחקות ליתר הגוף. הבעיה היא התפשטות מקומית בעור שהורסת את הרקמה, גורמת לכיב \ פצע ומדממת. הזנחה לתקופה ממושכת מעלה את הסיכון להתפשטות מקומית וכן לגרורות.
סוג אחר של סרטן, לרוב אגרסיבי יותר ומסוכן יותר אך לשמחתנו נפוץ פחות הינו מלנומה ממאירה. סרטן זה גם עלול להופיע בצורות שונות ועל כן מומלץ בדיקת עור מלאה לזיהוי מקודם של נגע זה אצל רופא\ת עור אך לרוב מדובר בנקודה חומה כהה או שחורה \ כחולה שלעיתים גדלה לאיטה או מדממת ומקיימת כמה מהקריטריונים ABCDE שהוזכרו לעיל.

טיפול בסרטני עור

לרב, הטיפול בנגע סרטני הוא כריתה כירורגית מלאה, שמבוצעת בפעולה מרפאתית פשוטה, בנגעים בפנים, או בתנאים מסוימים בגוף, יש לבצע את הכריתה בשיטת mohs. באזורים מסוימים בגוף ניתן אפילו להסתפק בכריתה שטחית. לכל סרטן מתבצע תהליך מסודר של אבחנה ודירוג. על פי דרגת הגידול נקבע האם יש צורך בהמשך בירור דוגמת הדמייה לבדיקת התפשטות הגידול ולעתים אף להמשך טיפול – כימותרפיה \ אימונותרפיה וכו'.

 

לתיאום תור תוך 72 שעות השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

לתיאום תור תוך 72 שעות
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.