אי שליטה על סוגרים

נוירומודולציה סקראלית

שליטה על סוגרים היווה במשך שנים רבות בעיה חבויה שלא עולה לדיון גם עם הרופא המטפל. במהלך 30 השנה האחרונות הצלחנו לפתוח את תיבת התלונות החבויות ולהוציא ממנה את נושא השליטה במתן שתן. יותר ויותר נשים מגיעות לרופא עם תלונות של תכיפות במתן שתן וחוסר חכולת להתאפק עד כדי דליפת שתן בתדירות יומית. בסופרמרקט מדפי הפדים וחיתולים למבוגרים תופסים נפח גדל והולך והמודעות לטיפולים השונים גדלה. מספר לא קטן של תרופות משווקות היום לטיפול בתכיפות ודחיפות במתן שתן. אך בתיבה עדיין נותרה בעיה קשה הגורמת לירידה משמעותית באיכות החיים והיא חוסר שליטה על פי הטבעת שעלול להתבטא בדליפת צואה. על אף שההערכה הסטאטיסטית מתארת כ- 7% מהאוכלוסיה הסובלת מבעיה זו הרי שעדיין רק מעטים מחפשים פתרון ורבים נשארים עם הבעיה, מתביישים בחיפוש פיתרונות ומהסטיגמה שדבקה בבעיה. רבים משנים את אורח חייהם ומתאימים אותו לבעיה כולל ירידה בפעילות היומיומית, המנעות מפגישה עם חברים ומשפחה והסתגרות מחשש מאירוע מביך. כ- 15% מנשים הסובלות מדליפת שתן מתפתחות דיכאון על רקע מצבן ובנושא דליפת הצואה ניתן רק לשער שהמספרים אף גבוהים יותר.

תכיפות ודחיפות במתן שתן עם או ללא דליפת שתן – תסמונת שתורגמה לעברית: שלפוחית רגיזה
מקובל היום להעריך שכ- 40% מכלל הנשים המטופלות בתרופות לא מגיבות באופן מספק לטיפולים אלה. ההבנה ששלפוחית רגיזה נגרמת מהפרעה בתפקוד העצבי של השלפוחית הביאה חוקרים לנסות גירוי עצבי כטיפול בתפקוד לקוי של השלפוחית. מדובר בשיטה הנקראית נירומודולציה של העצבים הסקראליים ולאחר מחקר רב שנים אושרה לישום קליני על ידי ה-FDA בשנת 1997.

שלפוחית השתן עובדת במחזור קבוע ובו שני שלבים:
שלב המילוי ושלב ההתרוקנות. בשלב המילוי מבוצעת העברת מידע לעמוד השדרה. מידע זה עובר סינון ועיצוב על ידי מערכת עצבית המפקחת על המעבר משלב אחד לשני. באופן תקין מערכת הסינון מאפשרת לאישה אורח חיים תקין, תכיפות שאינה עולה על 8 פעמים ב- 24 שעות, ללא התעוררות במשך הלילה או דליפת שתן בדחיפות. הפרעה בתפקוד מערכת הסינון עלולה לגרום לפעילות הנוטה לאצירת שתן או לחליפין לעליה בתכיפות או דחיפות במתן שתן עם או בלי דליפת שתן. גירוי עצבי של מערכת סינון זו גורמת לאתחול של פעילות מערכת הסינון והחזרתה לפעילות בטווח הנורמלי.

מקובלת היום ההבנה שהגירוי הסקראלי מבצע עיצוב מחדש (Remodulation) של המידע הנקלט על ידי חוט השדרה. השיטה הטיפולית הקרויה היום SNS = Sacral nerve stimulation מגובה בסדרה רחבה של מחקרים אשר מוכיחים את יעילות הטיפול. במקרים של שלפוחית רגיזה המלווה בדליפת שתן מתוארת ירידה של 90% במספר הדליפות ביום וירידה של 92% בכמות החלפת הפדים ליום. בנשים המאובחנות בשלפוחית רגיזה ללא דליפת שתן הטיפול הראה ירידה של 45% בתכיפות. במקרים של אצירת שתן מתוארת ירידה של 75% במספר הצינתורים ליום.
ICI = International Consultation on Incontinence פרסמה בשנת 2009 תרשים זרימה טיפולי בדליפת שתן בנשים. ההמלצות שודרגו לרמת המלצה A ונירומודולציה מוגדרת כטיפול הנבחר במידה וטיפול שמרני לא צלח. גם NICE= National Institute for Health and Clinical Excellence בשנת 2006 הגדיר אלגוריתם טיפולי בדליפת שתן בנשים שכולל נירומודולציה סקראלית כטיפול בנשים שלא הגיבו לטיפול השמרני. האיגוד האמריקאי לאורוגינקולוגים ב- 2007 אישר את השימוש בנירומודולציה.

ההוריות לטיפול בנירומודולציה סקראלית התרחבו עם השנים להיבטים נוספים של רצפת האגן. טיפול בדליפת צואה אושר לאחרונה על ידי ה- FDA האמריקאי ומהווה חלופה יעילה למטופלים שלא הגיבו לטיפול שמרני . בנוסף אנו עדים לדיווחים רבים של טיפול בנירומודולציה במקרים של הפרעות נוירולוגיות כגון טרשת נפוצה, ואף לאחר טראומות של עמוד השדרה.

לתיאום תור תוך 72 שעות השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

לתיאום תור תוך 72 שעות
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.