תסמונת הצפה Dumping Syndrome

במעקף קיבה – עם השנים יכולים להיות התרחבות של כיס הקיבה וכך כמו בשרוול תעלה כמות המזון שניתן לאכול ותופעה אחרת הגדלה של ההשקה בין הקיבה למעי דק – וכך המזון עובר במהירות רבה למעי דק, ללא שום עיכוב – וישנם תופעות של ירידות סוכר, תחושת עילפון, דופק מואץ וכאבי בטן, בחילות ואפילו שלשולים לא מוסברים עם לעתים פגיעה ניכרת באיכות החיים.
כיום ניתן לטפל במצבים אילו – בעזרת מכשור חדיש דרך הפה – ללא צורך בהתערבות ניתוחית. המכשור נקרא אפולו והוא מתלבש על הגסטרוסקופ.
כפי שרואים בתמונות – לאחר שנים כיס הקיבה וההשקה לאחר מעקף קיבה מתרחבים, ולאחר מכן ניתן לתפור ולהצר אותם מחדש – לקבלת כיס קיבה קטן שוב (וכך חוזר אלמנט השובע כפי שהיה צמוד לניתוח).

תסמונת הצפה מתרחשת כאשר מזון, במיוחד סוכר, עובר מהר מדי מהקיבה לתריסריון – החלק הראשון של המעי הדק – במערכת העיכול העליונה. מצב זה נקרא גם ריקון קיבה מהיר. זה קשור בעיקר למצבים בעקבות ניתוח קיבה (כגון מעקף קיבה) או וושט, אם כי זה יכול להתעורר גם משנית לסוכרת או לשימוש בתרופות מסוימות. בעולם הבריאטרי של ניתוחים להשמנת יתר – לאנשים אחרי מעקף קיבה – זה נגרם כי עוקפים את השוער בין הקיבה למעי דק (פילורוס – המסתם בין הקיבה והתריסריון).

לתסמונת יש שתי צורות, המבוססות על מועד הופעת התסמינים. תסמונת מוקדמת מתרחשת 10 עד 30 דקות לאחר הארוחה. זה נובע מתנועה מהירה של נוזל לתוך המעי בעקבות תוספת פתאומית של כמות גדולה של מזון מהקיבה. המעי הדק מתרחב במהירות עקב נוכחות של תוכן היפרטוני/היפראוסמולרי מהקיבה, במיוחד מזונות מתוקים. זה גורם לתסמינים הנובעים מהמעבר של הנוזל לתוך חלל המעי, עם התכווצות נפח הפלזמה והתרחבות מעיים. עלולים להיגרם שלשולים, התרחבות של המעי הדק המוביל לכאבי בטן קשים וירידה בנפח דם.

תסמונת הצפה מאוחרת מתרחשת 2 עד 3 שעות לאחר הארוחה. זה נובע מתנועה מוגזמת של סוכר לתוך המעי, מה שמעלה את רמת הגלוקוז בדם וגורם ללבלב להגביר את שחרור של הורמון האינסולין. שחרור מוגבר של אינסולין גורם לירידה מהירה ברמות הגלוקוז בדם, מצב המכונה היפוגליקמיה מזון, או סוכר נמוך בדם.

סימפטומים:
התסמינים של תסמונת השלכה מוקדמת ומאוחרת שונים ומשתנים מאדם לאדם:
• בחילה
• בחילות / הקאה
• כאבי בטן והתכווצויות
• שלשול
• תחושת שובע / נפיחות בחוסר נוחות לאחר ארוחה
• הזעה רבה
• חולשה
• סחרחורת
• הסמקה של פנים ו/או עור
• דופק מהיר או לא סדיר
• ירידה ברמות הסוכר היפוגליקמיה

רוב האנשים עם תסמונת הצפה מדווחים על תסמינים של תסמונת מוקדמים.

אבחון נעשית בד"כ על סמך התסמינים.

במסגרת הבירור חייבים בירור מעבדתי רחב ואנדוסקופיה של מערכת העיכול העליונה כדי לראות את מערכת העיכול העליונה.

הטיפול בתסמונת הצפה כולל שינויים באכילה, בתזונה ותרופות; ובמקרים מסוימים, ניתוח. לאנשים רבים עם תסמונת השלכה יש תסמינים קלים המשתפרים עם הזמן עם שינויים תזונתיים פשוטים

שינויים באורח החיים – הצעד הראשון לצמצום הסימפטומים של תסמונת הצפה כרוך בשינויים בהרגלי אכילה. ובינהם הימנעות מסוכרים פשוטים כגון סוכר שולחן, שניתן למצוא בסוכריות, סירופ, משקאות מוגזים ומשקאות ממותקים.

ישנם תרופות שמאיטות את ריקון הקיבה ומעכבות שחרור אינסולין.

כירורגיה או אנדוסקופיה בריאטרית מתקנת – כאשר לא מגיבים לטיפולים השמרניים.

לתיאום תור תוך 72 שעות השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

לתיאום תור תוך 72 שעות
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.