Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > איך להיות רזה? שאלה כבדת משקל עם תשובה פשוטה

איך להיות רזה? שאלה כבדת משקל עם תשובה פשוטה

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

איך להיות רזה? מדוע חלק מאיתנו נאבקים עם המשקל, בעוד שאחרים נהנים ללא מאמץ ממשקל גוף תקין? התשובה, מסתבר, היא פשוטה מאוד וכלל לא מסובכת לביצוע

איך להיות רזה?

למעלה מחצי מיליון איש ואשה בישראל סובלים מהשמנת יתר, ולא מצליחים להבין: איך זה שאנחנו שמנים, ואילו אחדים מחברינו הטובים ביותר, משכילים לשמור על גוף רזה וחטוב, כמעט ללא מאמץ?

בכתבת מגזין מקיפה שמפרסם העיתון הבריטי ה"אינדפנדט", הוא מנסה לתת תשובה פשוטה ב-7 צעדים לא מסובכים. הנה הם לפניכם. אם תרצו לקבל מאיתנו ייעוץ מקצועי, תוכלו להקליק כאן ולקבוע אלינו תור.

איך להיות רזה? רכשי לך מד-דרך

צעידה מהירה של 30 דקות ביום נחשבת למינימום ההכרחי כדי לשמור על משקל גוף תקין. במחקר שיפרסמו בקרוב חוקרי אוניברסיטת Loughborough, הם טוענים שאין אפילו צורך לעשות את הכל בבת אחת.

"נראה כי לצעידה מהירה של 3 דקות, 10 פעמים ביום – יש בדיוק את אותו אפקט של הליכה מהירה של חצי שעה", אומר הפיסיולוג ד"ר דייויד סטנסל, שערך את המחקר.

"השרירים מאחסנים שומן כמקור אנרגיה, וכאשר אנחנו צועדים אנחנו משתמשים בשומן שאוחסן. אבל אם אנחנו לא צועדים – כמות השומן הולכת ומצטברת על גופנו". למי שעבודתו היא משרדית, ממליץ החוקר על 5,000 עד 7,000 צעדים ביום.

במחקר שנערך באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, עודדו את תושבי העיירה הקטנה רוקהמפטון להגיע ל-10,000 צעדים ביום, באמצעות שימוש במד-דרך (פדומטר). הצלחת התוכנית הייתה כבירה, והיא הפכה לשיחת היום במקום.

איך להיות רזה? אל תעשי דיאטה

אם עלית על המשקל אחרי זמן רב שלא נשקלת וגילית כמה קילוגרמים נוספו לגופך – הנטייה היא בדרך כלל להיכנס להיסטריה, ולהתחיל "דיאטת כאסח". התוצאה הבלתי נמנעת של דיאטות כאלו, היא כמעט תמיד העלאת כל המשקל שהורדנו בחזרה, בתוספת כמה קילוגרמים בלתי חביבים.

הנדנדה הזאת במשקל מתרחשת, בין היתר, משום שקשה לשמור לאורך הזמן על איבוד מהיר של רקמות השומן, ומכיוון שמערכת היחסים החדשים שאת יוצרת עם האוכל (במסגרתה יש איסורים רבים ומעט דברים שמותר לאכול) – צפויה להישבר מהר מאוד, ולהוביל לבליסת וזלילת כל המאכלים האסורים.

כמעט כל מי שעושה דיאטה מעלה את הקילוגרמים שהוא הוריד בתוך שנתיים. יותר מכך: משטר קלורי חמור צפוי לגרום לך להרגיש מדוכאת ורעבה, ובכך להגביר את הפיתוי לצרוך מאכלים מתוקים ועשירים בסוכר.

למרות כל האמור לעיל, אין ספק שהשמנת יתר גרועה מאוד לבריאות. אבל כל מי שרוצה להוריד משקל – צריכה לקחת את הדברים לאט. קצב ירידה אופטימלי במשקל, למי שמסת הגוף (ה-BMI) שלה הוא מעל 25 – עומד על כקילוגרם אחד בשבוע.

"אבל זה קצב שיקשה עלייך לעמוד בו בעצמך", אומרת התזונאית אנה דני מאגודת התזונאים הבריטית. היא ממליצה להצטרף לקבוצות תמיכה או לקבל ייעוץ מדיאטנית מקצועית. אפשרות נוספות הן לפנות לטיפול פסיכולוגי או לשקול ניתוח כירורגי להרזייה.

"הדבר החשוב הוא למצוא דיאטה ואורח חיים תזונתי שישתלבו בחיים שלך", היא מסבירה, "ולא לנסות לאבד משקל במהירות באמצעות 'משטר דיאטה' קשוח, שקשה להתמיד בו לאורך זמן".

"שמירה על משקל בריא", מוסיפה דני, "משמעותה הימנעות מצריכת בשר שמן, אוכל מטוגן ויותר מדי ביסקוויטים, עוגות וחטיפים. נוסף על כל חשוב לצרוך מוצרי חלב דלים בשומן; לשתות כמות גדולה של מים; לצרוך הרבה פירות וירקות – לפחות 5 פעמים ביום; ולאכול לחם וקורנפלקס מחיטה מלאה".

דיאטה בריאה ומאוזנת, בשילוב פעילות אירובית מתונה (כמו הליכה, שחייה, ריצה או ריקוד) והתעמלות (כמו פילאטיס או יוגה) שבונה ומחזקת את השרירים – היא הדרך הטובה ביותר להרגיש רזה ולהיות בכושר.

איך להיות רזה? שימי לב לקאפה-דושה שלך

באיורוודה, הרפואה ההודית המסורתית, ההשמנה נתפסת כ"בעירת עיכול נמוכה", או מחסור באיזון של הקאפה-דושה (אחת מהאנרגיות הביולוגיות ברפואה ההודית). על פי המסורת ההינדואיסטית, רקמות השומן שמצטברות על הגוף לאורך הזמן, גורמות ל"אש העיכול" להיות חלשה ו"נרפה" יותר.

מה עושים? שותים תמיסה הודית צמחית בשם Guggul Plus, שהיא קוקטייל טבעי המבוסס על עקרונות הרפואה האיורוודית ב-2,000 השנים האחרונות. על פי האמונה, הקוקטייל הצמחי אמור לצמצם את רקמות השומן בגוף וגם להאיץ את תהליך העיכול ואת קצב חילוף החומרים בגוף. בזמן הטיפול חשוב להימנע ממוצרי חלב, חיטה וסוכר וכן מאוכל קר. נוסף על כך חשוב לאכול שורש ג'ינג'ר טרי עם טיפת מיץ לימון, לפני כל ארוחה.

איך להיות רזה? חשבי שאת רזה

נראה שלהיות אובססיבית בקשר למשקל שלך יכול להיות גם מסוכן. במקרים הקשים, זה אפילו עלול לגרום להפרעות אכילה כמו אנורקסיה, בולמיה והתקפים של בולמוסי אכילה.

מצד שני, פסיכיאטריים בבריטניה טוענים שלעשות את ההיפך, כלומר לחשוב שאת רזה – יכול רק להועיל לך. "נסי לדמיין שאת רזה ולראות את עצמך בעיניי רוחך אחרי שהורדת את הקילוגרמים המיוחלים", הם ממליצים.

"זמן קצר לאחר שאת מתחילה לדמיין את עצמך רזה", מסבירה דבי ג'ונסון, מחברת הספר Think Yourself Thin, "רבים מהמזונות המשמינים שכל כך אהבת מאבדים את האטרקטיביות שלהם, את הופכת לפעילה יותר מבחינה גופנית ויורדת במשקל". הטכניקה שלה מסבירה מדוע גם היפנוזה כשיטת הרזייה הולכת וצוברת פופולאריות.

איך להיות רזה? אכלי מעט, ולעתים תכופות

מה שאנחנו מפרשים כרעב, הוא פעמים רבות איתות גופני על כך שהגיעה שעת הארוחה והגוף שלנו זקוק לאנרגיה. "קל מאוד להתרגל לאכול ארוחות גדולות שמגדילות את הקיבה ויוצרות קצב שהגוף מתרגל אליו מהר", אומרת ד"ר אן ווקר, מרצה בכירה לתזונה באוניברסיטת רידינג בבריטניה.

"אבל במקום זאת", היא מדגישה, "חשוב לאכול כמויות קטנות יותר לעתים תכופות יותר, אולי אפילו ארבע ארוחות ביום. רק אז שמים לב יותר בבירור מתי אנחנו באמת רעבים". צריכה סדירה של חטיפי פירות, אגוזים וזרעים יכולה להעניק לך שחרור איטי של אנרגיה לאורך כל היום, ולמנוע מרמות הסוכר בדם להגיע לשיאים, שיגרמו לך להשתוקק לאוכל מתוק.

איך להיות רזה? ותרי על בשר

דיאטות דלות בפחמימות ועשירות בחלבונים, כמו "דיאטת אטקינס", לא גורמות למשקל לרדת. כך לפחות טוענים חוקרים בלונדון. בשבוע שעבר הודיעה קבוצת חוקרים כי מחקר תזונה רחב היקף שנערך בבריטניה, הוכיח כי אנשים שצרכו תפריט עשיר בפחמימות ודל חלבונים העלו את המשקל הקטן ביותר, בהשוואה לקבוצות אחרות.

"הסיכוי של צמחונים להעלות משקל הוא נמוך יותר, בהשוואה לצרכני בשר כבדים", ציין פרופ' טום קי, סגן המנהל של יחידת האפידמיולוגיה של הסרטן בבריטניה באוניברסיטת אוקספורד.

איך להיות רזה? לכי לישון בלילה

במאה ה-21, על סגנון החיים התובעני שלה, אנחנו ישנים שעתיים עד שלוש פחות מאשר אנשים שחיו לפני 50 שנה. זאת אחת הסיבות, טוענים מדענים, שמסבירה את העלייה העצומה בהיקפי השמנת היתר באוכלוסיית העולם. הדברים הללו הוכחו במחקר קנדי שנערך לאחרונה, ובו נמצא כי ככל שהילדים ישנים פחות – כך הם שמנים יותר.

מנגנון הרעב והשובע בגוף מושפע, בין היתר, מההורמון גרלין, שגורם לנו לתחושת רעב. השפעתו המשולבת, יחד עם ההורמון לפטין שמעניק תחושת שובע – מופרעות באמצעות שעות שינה מעטות מדי, שגורמות לנו לתור אחר מאכלים עתירים בקלוריות.

"נראה שהגוף 'כועס' על השינוי ההורמונלי ששעות השינה המעטות גורמות לו", מסבירה ד"ר אווה ואן קאוטר, חוקרת שינה מאוניברסיטת שיקגו בארה"ב. "ולכן הוא שולח לנו איתות שדרוש לנו אוכל נוסף. זאת בעוד שכבר אכלנו מספיק, ואין לנו צורך בתזונה נוספת".

מחקרים נוספים הראו כי שינה של ארבע שעות או פחות בלילה, גורמת לצניחה ברמת ההורמון קורטיזול. הדבר גורם לכך שבמקום שנחוש עייפות בשעות הלילה – אנו מרגישים דווקא כמיהה עזה לאכול משהו.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים