אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > אכילה לאחר פעילות גופנית – לומדים לשחות ולא משמינים

אכילה לאחר פעילות גופנית – לומדים לשחות ולא משמינים

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

קיץ הוא העונה המסורתית של לימודי השחייה לילדים רכים. הורים רבים מנצלים את ההזדמנות של החופש הגדול "לתפוס" שתי ציפורים במכה אחת: הפוגה מתוכננת לילדים ממסכי הטלוויזיה והקניית מיומנויות שחיה ראשונות לילדים הרכים. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה מדוע כדאי להשגיח על הילדים בשיעורי השחייה, ולא רק מאיכות המים בבריכה.

אכילה לאחר פעילות גופנית

הקיץ כבר כאן במלוא עוזו, ועמו גם החלק השני של החופש הגדול בו מערכות הקייטנות וההשגחה של סבא סבתא נכנסים לכוננות קרב… חלק גדול מן ההורים בוחר לבלות עם הילדים בבריכת השחייה ולהקנות להם מיומנויות שחייה באמצעות שיעורי שחייה. חלק מן ההורים בוחר באפשרות של לימודי שחייה קבוצתיים וחלק באמצעות שיעורים פרטיים. יש אפילו שלוקחים את נושא הכשרת הילד ללימודי שחיה ברצינות תהומית ונרתמים בעצמם ללמד את הילד לשחות.

התזונה בקיץ בבריכה בחופש הגדול יכולה להוות אתגר של ממש לשמירה על משקל תקין
לא משנה מה תהיה הבחירה שלכם בעניין, כדאי לדעת כי לילדים ממתינה סכנה נוספת בבריכות הילדים והיא לא קשורה באיכות המים בבריכה או בהתמודדות הראשונה עם תנועות השחייה ללא מצופים: כן, התזונה בקיץ בבריכה בחופש הגדול יכולה להוות אתגר של ממש לשמירה על משקל תקין.

שחייה בבריכה היא ברכה נהדרת לגוף האדם, אנחנו מאמנים שרירים רבים בבת אחת ובו בעת זוכים לאלמנט התראפויטי המרגיע שמציעים לנו המים. הילדים, מגיבים כמעט תמיד בהתלהבות להליכה לבריכה או לחוף הים. אבל כדאי לקחת בחשבון נתון נוסף, המים המקררים את גופנו מפעילים את אחד המנגנונים הוותיקים ביותר של הגוף: הרצון להחזיר לעצמנו את האנרגיה במהירות ולאזן את טמפרטורת הגוף באמצעות אכילה…

אכילה לאחר פעילות גופנית
מי לא מכיר את תחושת הרעב האדיר כאשר אנחנו חוזרים מבריכת השחייה או מחוף הים? גופנו מאותת לנו שהוא "חייב" לאכול. ובכן, אנחנו באמת חייבים לאכול, אבל זהו נתון שנכון לגבי כל פעילות גופנית, לא רק לגבי פעילות בבריכת השחייה.  פעילות במים מגבירה את תחושת "הדחיפות" שאנו חשים לאכול, מכיוון שגופנו מבקש לאזן במהירות את הטמפרטורה שלו.

הבעיה המרכזית באכילת יתר לאחר שחייה טמונה בעובדה שאותה תחושת דחיפות לאכול עלולה ברוב הפעמים לגרום לנו לאכול הרבה יותר ממה שנדרש… ומכאן, הדרך לעלייה במשקל בקיץ, מהירה מאד.

מה עליכם לעשות כהורים?

שמירה על שגרת תזונה בריאה, גם כזו הלוקחת בחשבון פעילות גופנית, היא אחד מן המפתחות לשמירה על משקל תקין. רשמם את הילד לקורס שחייה? סביר להניח שחוג השחייה מתנהל בימים ובשעות קבועים, וזהו כבר מפתח להצלחה: גם בחוג עצמו וגם בניסיון שלכם לשמור על תזונה תקינה לכל אורך תהליך ההכשרה של הילד לשחייה.

הנה כמה טיפים שיוכלו לסייע לכם, לעבור את הקיץ בשלום ולסיים אותו גאים במיוחד בילדכם הרך שלמד לשחות, ולא העלה במשקל…

  • דאגו שהילד יאכל באופן קבוע כחצי שעה לפני הכניסה לבריכה. ארוחה קטנה ומזינה שלא תעיק על יכולתו לקחת חלק פעיל בחוג ובה בעת תספק לו אנרגיה. פרי, או כריך טונה קטן מלחם מלא בהחלט יכולים לעשות את העבודה.
  • כאשר הילד יוצא מן המים, דאגו לעטוף אותו במגבת ולייבש אותו במהירות, אל תתנו לו להתייבש באופן "טבעי" מכיוון שחם. החזירו לו את טמפרטורת הגוף על ידי פעולת יבוש יעילה במגבת והימנעו מפער הזמן שלוקח לילד להחזיר לעצמו את חום הגוף.
  • שבו לאכול בצורה מסודרת ביחד עם הילד מיד לאחר חוג השחייה. כן, חשוב שגם זו תהיה ארוחה קטנה אך שיהיו בה פחמימות מלאות אשר ייצרו תחושת שובע עבור הילד שתמשך לאורך זמן.
  • קבעו כללים: לא קונים משקאות ממותקים ולא רוכשים קרטיבים עתירי קלוריות כאשר אתם הולכים לחוג השחייה. עשו את שעת החוג לשעה בריאה. הילד שלכם יפנים את הכללים הללו במהירות ויבין שפינוקים דוגמת גלידות אינם כלולים בהליכה לחוג וילמד מהר מאד גם שלא לבקש אותם כלל.

התרכזו בפעילות הגופנית הברוכה ובחשיבות מיומנות השחייה אותה רוכש הילד במהלך הקיץ בבריכת השחייה. דאגו לחיזוקים חיובים על כל הישג, והימנעו מחיזוקים הקשורים באכילה על הישגיו הספורטיביים. דאגו שהילד ירגיש בנוח בבגד הים ורכשו עבורו משקפת וכובע, דימוי הגוף של הילדים נקבע פעמים הרבה על ידי חיזוקים קטנים מאתנו ההורים ומן ההתייחסות לפרטים הקטנים.

שיהיה לכם המשך קיץ נעים וחוג שחייה מוצלח פרודוקטיבי ויעיל, לשחות לומדים פעם אחת בלבד וזו מיומנות חשובה הנשארת עמנו לכל החיים ויכולה להפוך לחלק משגרה פרודוקטיבית של פעילות ספורטיבית לילדכם גם בעתיד.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר הילה חרמון

    מנתחת בכירה בבית החולים תל השומר ע"ש שיבא – מומחית לניתוחים בריאטריים, ניתוחי שרוול קיבה, מעקף קיבה ומעקף קיבה בהשקה אחת.
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר פיוטר לנגר

    מומחה בכירורגיה כללית, רופא הבית אסיא מדיקל… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים