אפשר לשמור על המשקל עם תזונה עתירת פחמימות

מחקר אוסטרלי מגלה: אין צורך להתנזר מפחמימות או להקטין את כמותן לאחר שירדנו במשקל

פחמימות

לא צריך לוותר על המתוקים: מחקר חדש שנערך באוניברסיטת מלבורן באוסטרליה הראה כי אפשר לרזות ואפילו לשמור על המשקל החדש באמצעות דיאטה עתירת פחמימות.

החוקרת ליז דלברידג' ועמיתיה אספו 173 משתתפים שסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר, ונתנו להם דיאטה דלת קלוריות בת 12 שבועות.

לאחר מכן החליפו החוקרים את הדיאטה לנבדקים, באופן אקראי: חלק מהם קיבלו דיאטה עתירת פחמימות, בעוד שאחרים זכו לדיאטה עשירה בחלבונים.

"תמיד אחרי דיאטה יש כאלו שמצליחים לשמר את ההישגים שלהם, בעוד שאחרים פשוט מעלים את כל הקילוגרמים בחזרה", אמרה דלברידג'.

"רצינו לבדוק האם לסוג התזונה שאנשים בוחרים לאחר שירדו במשקל", הסבירה, "יש השפעה על היכולת שלהם לשמר אותו".

החוקרת ועמיתיה הנחו את המשתתפים שקיבלו את הדיאטה העשירה בפחמימות לאכול בעיקר מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך.

אינדקס גליקמי הוא מדד לדירוג מזונות שמכילים פחמימות, על פי הרמה שאליה הם מעלים את הסוכר בדם בשעתיים שלאחר אכילתם. מזון שמתעכל במהירות גורם לעלייה מואצת ברמת הגלוקוז בדם, והגוף נאלץ להפריש כמויות גדולות של אינסולין כדי להוריד אותו.

ככל שהאינדקס הגליקמי של מזון גבוה יותר – כך הוא נחשב מזיק יותר, ומומלץ פחות לאנשים שסובלים מסוכרת, מעודף משקל ומיתר שומנים בדם.

כך, למשל, האינדקס הגליקמי של אורז לבן הוא 126;

של לחם לבן – 100;

של פיתה – 82;

של גלידה דלת שומן – 71;

של בטטה אפויה – 60;

של תפוח עץ – 54;

של משמש – 44;

ושל יוגורט דל-שומן – 20.

תוצאות המחקר, שבדק את משקלם של המשתתפים כעבור שנה מתום הדיאטה, הראו כי לתפריט עשיר בחלבונים ודל בפחמימות אין כל יתרון על פני תזונה עשירה בפחמימות.