אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > גם בחורף: שומרים על משקל תקין

גם בחורף: שומרים על משקל תקין

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של אסיא בריאטריק – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

חורף היא לא מילה נרדפת לעלייה במשקל. אנחנו פה בדיוק בשביל להזכיר לכם שעונת החורף היא המשך השגרה שלכם ואין שום סיבה להפוך את זה לחגיגת קלוריות עודפות והקלות באימון הגופני. לגזור ולשמור, תרתי משמע

משקל תקין גם בחורף

החורף הישראלי הוא אפיזודה עונתית קצרה המלווה גם בימים חמים ומוארים, המזכירים לנו שהזמן להתכרבלות תחת בגדים גדולים המסתירים את המשקל העודף – קצר במיוחד. מאחורי כל חורף ישראלי קצר, מסתתר לו תמיד קיץ ארוך ומתיש שבו הבגדים חושפניים, והרצון שלנו להראות טוב עלול לסבול ממשקעי החורף.

ירידה במשקל בימי החורף

אולי זה נשמע לכם כמו מדע בדיוני והפוך מכול מה שהכרתם, אבל החורף הוא הזמן שלכם לרדת במשקל. התחושה הזו שהחורף מאפשר להתחבא תחת בגדים שגויה מיסודה. החורף הישראלי קצר מאוד והוא יכול להיות דווקא זמן מצוין להתכונן לקיץ המגיע אחריו. כן, דווקא עכשיו בחורף, זה הזמן להתחיל במשטר חיים בריא יותר ולהגיע אל הקיץ הישראלי חטובים ועם מוטיבציה גבוהה לשמור על המראה שלכם.

להלן מספר טיפים שימושיים שאתם מזומנים ליישם. מי שיקרא בעיון יכול להגיד שזה נשמע לו בדיוק כמו הטיפים של הקיץ, ולא נתווכח. הרעיון המרכזי הוא לשמור על השגרה, הן מבחינת תזונה והן מבחינת פעילות גופנית עם כמה דגשים חשובים לימים הקרים.

שמרו על טמפרטורת הגוף והבית – דאגו ללבוש בגדים חמים, שמרו על חום גופכם לאורך כל ימי החורף.  חממו גם את הבית ודאגו להיות במקומות מוסקים. שמירה על חום הגוף מונעת ממנו להתקרר, דבר שגורם באופן טבעי לגוף לבקש מקורות אנרגיה על מנת לחמם את הגוף.

שתו הרבה מים –  תחשוב שאתם באמצע הקיץ והקפידו לשתות מים בתדירות גבוהה. זוהי דרך מצוינת לשמור על חום הגוף. הקפידו לשתות מים ושתייה דלת-קלוריות, מרקים נמסים ותה ללא סוכר. אם אתם לא חובבים של שתייה חמה המשיכו לשתות במרץ לפחות עשר כוסות של מים בכל יום. קחו בחשבון כי מנגנון הצמא פועל בעוצמה נמוכה יותר בימים קרים, הגוף לא מרגיש צמא ועליכם להיות דרוכים וליזום את פעולת השתייה ומתן הנוזלים לגוף.

לכו לישון הרבה – החורף הוא זמן מצוין לישון. נצלו את מנגנון השינה שלכם באופן יעיל. התחושה והרצון לישון יותר בחורף היא תחושה טבעית ותורמת להצלחת הדיאטה שלכם, כשאתם ישנים זהו זמן שבו אינכם צריכים להתמודד עם רעב ואתם פשוט אוכלים פחות.

מתעוררים ואוכלים – קמתם משינה? אכלו מיד משהו קטן ועזרו לגוף לאזן את רמות הסוכר שלו. כשאתם מרחיקים את הארוחה הראשונה שלכם ביום מרחק זמן גדול מדי מהשינה אתם מרעיבים את עצמם, והסיכוי שתמצאו את עצמכם אוכלים קלוריות מיותרות ועודפות הוא גדול.

הכינו נשנושים בריאים – בחורף כאשר הטמפרטורות קרות הגוף מבקש לחמם את עצמו באמצעות מזון. הוציאו מבעוד מועד את הירקות מן המקרר, שלא יהיו קרים מדי בזמן הארוחה. הפיתוי לקחת נשנושי פחמימות גדל, וזה בדיוק הזמן להיות יצירתיים ולהכין לעצמכם חמוצים מעניינים, ולדאוג שהכול יהיה בטמפרטורת החדר ולא במקרר. כך תראו שאתם מתרצים יותר לאכול ירקות וחמוצים כאשר הם לא קרים.

הימנעו ממזונות עתירי שומן – החורף הוא תקופה שקל מאוד להתפתות בה למזונות עתירי שומן, רמת האנרגיה שהם מספקים לנו גבוהה במיוחד ואיתה גם רמת הקלוריות. זה בדיוק הזמן לבשרים דלי שומן, דגים וחלקי עוף דלי שומן.

ממתקי פירות חורף – פירות חורפיים רבים בעלי תכולת סוכר גבוהה באופן יחסי והם "המתוק" המושלם שאתם מחפשים אחרים ארוחה. ממתקי החורף כמו חלבה, קרמבו ושוקולד הם מלכודת קלוריות. אכילת טבלת שוקולד שלמה תעכב אתכם לגמרי בדיאטה, אל תחרגו והחליפו את כל המתוקים בפירות. אלו יספקו לכם את הצורך במתוק וגם יהיו בעלי ערכים קלוריים סבירים המתאימים למאמץ הדיאטה החורפית שלכם. וזה עוד לפני שדיברנו על הוויטשמינים ושאר הערכים התזונתיים הטובים שהם מספקים לגוף.

ספורט בחורף – לצערנו החורף בישראל אינו משופע במשקעים, כך שהתירוץ שרטוב חוץ הוא לא סיבה מספיק טובה כדי לתלות את נעלי ההתעמלות. גם הקור נסבל במרבית ימי החורף וחנויות הספורט מציעות ביגוד תרמי בדיוק כדי לסייע לכם להמשיך בשגרת האימונים שלכם. מי שבכל זאת נרתע מספורט בחוץ מוזמן לגוון ולבצע ספורט בחדרי כושר, בבית ובברכה מחוממת – הזדמנות להיחשף לענפים נוספים ולהמשיך לשמור על הרוח הספורטיבית.

שגרה, שגרה, שגרה

בשורה התחתונה, זה לא חורף – זו בעצם המשך השגרה שלכם. בצעו שינוי חשיבתי של ממש. החורף הוא מצב קיים שבתוכו אתם נאלצים להמשיך ולקיים את השגרה התזונתית והספורטיבית שלכם. המפתח להצלחה טמון בחשיבה הזו. ברגע שאתם לא נותנים לעצמכם הקלות הקשורות בשינוי העונה אתם ממשים את הדרך האמתית להצלחה, שגרה שגרה ושוב שגרה. השמירה עליה היא הדרך הנכונה ביותר לשמור על משקל תקין.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח באסיא בריאטריק – המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר פיוטר לנגר

    מומחה בכירורגיה כללית, רופא הבית אסיא מדיקל… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים