אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > דיאטה: שומנים VS פחמימות

דיאטה: שומנים VS פחמימות

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

בשאלה איזה מזון גורם לכם פחות נזק לגוף הדיון הציבורי האחרון עוסק בפחמימות ושומנים אל מול סוכרים. ד"ר אסנת רזיאל מנסה לעשות סדר בדברים ולהבין מה המשמעות של כל רכיב כזה בדיאטה שלנו. ומה קורה למי שסובל מקרבופוביה?

דיאטה: שומנים vs פחמימות

בתקופה האחרונה, עולה שוב הדיון הציבורי הער בנוגע לקרב הענקים המתנהל מאחורי הקלעים של תעשיית המזון לגבי צריכה של שומנים וסוכר. התפיסה המסורתית של מזונות דלי שומן, או לחליפין מזונות דלים בסוכר ופחמימות מפלגת מזה זמן רב את עולם התזונה. כל אחת מהן מציגה גישה שונה לירידה במשקל ושמירה על משקל תקין. השאלה היא איזו מהן היא באמת השיטה המאוזנת ביותר?

מי מפחד מפחמימות?
אנשים השומרים על תפריט דיאטה נטול פחמימות יורדים מהר יותר מאנשים השומרים על דיאטה נטולת שומנים. זו עובדה. לא מדובר בסוד, כאשר אנו נמנעים מאכילת פחמימות ואוכלים על חשבונם שומנים, אנחנו מורידים במשקל. דיאטת אטקינס המפורסמת מוכרת לרבים מאתנו שניסו להוריד במשקל, כאשר אנו מונעים מגופנו פחמימות הכרחיות, הגוף נכנס למצב של מצוקה, הידוע בשם "קתוזיס" והוא פונה אל השומנים בגופנו ומפרק אותם לצורך השגת הפחמימות הדרושות לו.

לגישה הזו קמו מבקרים רבים כמו גם תומכים נלהבים. לזכותה ייאמר כי התוצאות המהירות ומתקיימת ירידה מהירה במשקל ואף שיפור החיווי על תפקודי הלב. החיסרון הגדול שלה היא שאנו מתקשים מאד לשמור על תפריט נטול פחמימות לאורך זמן, ופעמים רבות מעלים את המשקל בחזרה במהירות.

הפילוג בתעשיית המזון בהקשר זה למוצרים שהם נטולי שומן או בעלי אחוזי שומן נמוכים אל מול מוצרים שהם נטולי פחמימות מציג בעיה נוספת – התופעה הידועה בשם: קרבופוביה, שהיא למעשה פחד מפחמימות. הקרבופוביה מייצרת תעשיה שלמה של מוצרים נטולי פחמימות ועתירים בשומנים ומביאה אותנו לצרוך מוצרים שאין בהם פחמימות כלל או באחוזים מזעריים.

קחו למשל בשרים עתירי שומן, שהפכו לפופולריים מאוד בשנים האחרונות בעיקר לאור העובדה שהפחד המסורתי מפני כולסטרול מתחיל להישחק לאור עדויות חדשות המפחיתות בעוצמת הבעיה.

מקומם של השומנים והסוכרים בדיאטה
אל מולם גישת מזון נטול פחמימות, חסידי הגישה של מאכלים בעלי אחוז שומן נמוך או נמוך מאוד, רוכשים מוצרים שאין בהם שומן כלל או באחוזים מופחתים, אך במקביל הם אינם נותנים את ליבם לעובדה כי במקרים רבים מחליף הסוכר במוצרי המזון שרכשו את השומן המסורתי. הוא מסתתר באריזות המזון תחת שמות קוד מקצועיים, כמעט בלתי ברורים לעין המזויינת וגורם לרבים לצרוך מוצרים שהם אומנם בעלי אחוזי שומן נמוכים מאוד, אולם בו בזמן שיעור הסוכרים בהם גבוה מאוד מבלי שהם יודעים כלל.

במצב הנוכחי, דיאטות נטולות פחמימות, ובעיקר דיאטת אטקינס המפורסמת, זוכות לתחייה מחודשת. לא רק מחקרים התומכים בירידה מהירה, בשיפור מערכות התפקוד של הגוף כתוצאה מהפחתת צריכת הפחמימות, אלא גם סלבריטאים המסוקרים בהרחבה המשילים במהירות ממשקלם כתוצאה מכך נותנים לה דחיפה אדירה. קים קארדשיין היא האחרונה בשורת סלבריטאים המצהירים על חזרה מהירה לגזרה באמצעות דיאטת אטקינס, והציבור רץ לאמץ את מודל החיקוי שלה ושל סלבריטאים רבים אחרים.

המנה המאוזנת המושלמת
הפתרון חייב להיות אי שם באמצע. הגוף מתקשה לוותר על פחמימות באופן מוחלט. לאורך זמן רב מתרבים הסימנים המחקריים אשר מפחיתים את העדויות ל"סכנות" של צריכת שומנים. אך גם אם ידן של דיאטות עתירות שומנים נדמית כעת שהיא על העליונה, הרי שלאורך זמן כאשר אנו מונעים מגופנו פחמימות לחלוטין, אנו מתקשים לשמור על הישג הירידה במשקל.

דיאטה: שומנים VS פחמימות , הפתרון באיזון
הפתרון טמון דווקא באיזון. כלומר,  חשוב לאכול פחמימות ועם זאת יש לדאוג שהן תהיינה בכמויות קטנות במיוחד אשר לא יעלו על 20% מגודל המנה, בנוסף ירקות וחלבונים צריכים להרכיב את שאר המנה. כמו כן, על הפחמימות להיות מורכבות ועשירות מסיבים תזונתיים.

סוכר, על כל צורותיו, הוא אויב בעייתי. במקביל, כדאי להבין שאין בהכרח טעם בצריכה של מוצרים דלי שומן, בוודאי לא כאשר הם מנופחים בסוכרים מלאכותיים, ואת החשיבות המרכזית יש לייחס לגודל המנות, לאכילה בשעות סדירות ולהבין שאין פטנטים מהירים לירידה במשקל שאין להם מחיר של אובדן ההישגים בירידה ועלייה מהירה של כל הקילוגרמים שהושלו במאמץ רב, רק מכיוון שלא דאגנו לאיזון בתהליך. אז אל תגידו לא ידענו, אל תתפתו לדיאטות כסאח כי בשורה התחתונה אין דיאטת חינם.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר הילה חרמון

    מנתחת בכירה בבית החולים תל השומר ע"ש שיבא – מומחית לניתוחים בריאטריים, ניתוחי שרוול קיבה, מעקף קיבה ומעקף קיבה בהשקה אחת.
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים