אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > אכילה לילית: בחנו את עצמכם- האם אתם זללני לילה כרוניים?

אכילה לילית: בחנו את עצמכם- האם אתם זללני לילה כרוניים?

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

אנשים שערים בלילות נוטים לאכול יותר קלוריות ממה שהגוף צריך. בואו לבדוק האם גם אתם בסיכון ללקות בהפרעת אכילה לילית וענו על השאלון: האם אתם זללני לילה כרוניים?

העולם נחלק לשני סוגים של אנשים: אנשי היום – אנשים שמתחילים את יומם מוקדם, ואנשי הלילה – כאלה שהולכים לישון מאוחר. לאיזו קטגוריה אתם שייכים ומה ההשלכות התזונתיות של שעות הפעילות שלכם?

אכילה לילית

אנשים ערים זקוקים לאנרגיה ממזון, כלומר כאשר אנו ערים בשעות הלילה המאוחרות אנו מזינים את הגוף, לעיתים במה שהוא זקוק בלבד, אבל לרוב אנו צורכים יותר אוכל ממה שהגוף שלנו באמת צריך.
מסתבר שאתם לא היחידים שמבלים במטבח בשעות הלילה. במהדורה החמישית של ספר ההגדרות הפסיכיאטרי האמריקני DSM להתנהגות הזו ישנו שם מדעי ברור: הפרעת אכילה לילית.

מהי הפרעת אכילה לילית?

אנשים הסובלים מתסמונת זו אובחנו כאנשים הסובלים ממינון נמוך של סרטונין, ההורמון האחראי על מצב הרוח שלנו. התסמונת הזו מפצלת אנשים, הסובלים ממנה לשני סוגים של טיפוסים ולשני מצבים מרכזיים:

חלום של זלילה – אנשים אשר למרות שכבר החליטו כי הם הולכים לישון, קמים ללא הרף מהמיטה כדי לאכול ונמצאים במצב ערות מלא. או אלה שקמים לאכול מתוך שינה ולא יזכרו פעמים רבות כי אכלו בכלל או מה אכלו, ורק סרטון של עצמם אוכלים בלילה יוכל להוכיח להם את הזלילה הלילית. תסמונת זו נקראת SRED – Sleep Related Eating Disorders.

הזלילה הלילית הגדולה – הסוג הנפוץ מבין השניים שייך לאלו, שדוחים במהלך היום אכילה מחוסר תאבון ולקראת שעות הערב מתחילים לאכול ללא ההפסקה, תוך שהם מעדיפים לאכול בשעות האלו מאכלים עתירי פחמימות, וצורכים בתוך זמן קצר במהלכו של הערב כמות אדירה של קלוריות.

האם אתם אכלנים ליליים כרוניים?

אם מצאתם את עצמכם באחת משתי ההגדרות האלו כדאי לכם לנסות ולהכיר בבעיה ולהתמודד איתה. בדקו איפה אתם עומדים ביחס למצבים הבאים:

• דכדוך נפשי קל – מופיע באופן תדיר בשעות הערב.

• חוסר תאבון – פשוט לא בא לכם לאכול כלום בשעות הבוקר ואתם נוהגים לומר "אני לא אוכל בבוקר".

• אכילה רגשית – אתם מוצאים את עצמכם פונים לאכילה בשעות הערב למרות, שאינכם רעבים, ומבינים כי מדובר ב"אכילה רגשית", אתם חשים שאתם חייבים לפצות את עצמכם על רגש מסוים, תסכול או שמחה נחגגים אצלכם באותו האופן: אכילה בשעות הערב.

• אוכלים הרבה – כדי להשיג תחושת שובע אתם נוהגים לאכול מעבר לכמות הקלוריות הנדרשת לכם. מופיע אצלכם "חשק" לאכול עוד ועוד והוא מגיע תמיד באותה השעה בערב.

• מזון מנחם – כשאתם אוכלים בערב אתם חייבים שזה יהיה טעים, ואתם אוכלים "מזון מנחם" עתיר קלוריות. יתכן שאפילו תתפתו להזמין פיצה או לצאת במיוחד לאכול.

• לא רוצים לישון! – אתם מגדירים את עצמכם כ"אנשים שלא אוהבים לישון", ומודים בפני חבריכם שיש לכם קשיים בהרדמות, שאתם ישנים מעט.

• אוכלים לבד – אתם אוהבים לאכול בערב עם חברים, אבל יותר מהכל, מעדיפים לעשות זאת לבד. כאשר אין איש שיעיר לכם על הכמויות הגדולות שאתם אוכלים, אתם מעדיפים שאיש לא יראה אתכם אוכלים.

אם עניתם לעצמכם בצורה חיובית על מרבית השאלות הללו, הכרה בבעיה היא תמיד הצעד הראשון בדרך לפתרונה.

איך מונעים אכילה לילית והשמנת יתר?

כדי להתגבר על הפרעת האכילה הלילית, פשוט נסו למנוע אותה, שינוי של דפוסי השינה והרגלי האכילה הם דרך טובה להתחיל:

• הולכים לישון מוקדם –  כן, נסו ללכת לישון בשעה מוקדמת יותר, אחרי שאכלתם ארוחת ערב קלה ומזינה בכדי שלא להרגיש את הרעב. בתור התחלה לכו לישון שעה אחת מוקדם יותר ותראו איך זה משפיע עליכם.

• מספר ארוחות ביום – אל תגיעו לסוף היום רעבים, חלקו את התזונה היומית למספר ארוחות קטנות במהלך היום, כך תגיעו לשעות הערב שבעים ונינוחים יותר, ותימנעו ממצב של התנפלות לא מבוקרת על אוכל.

• פעילות גופנית – פעילות גופנית בשעות הערב יכולה לעזור, היא מסייעת בהפרשת סרטונין ומשפרת את מצב הרוח שלכם.

• ייעוץ תזונה – היעזרו בשירותי דיאטנית מוסמכת על מנת לשנות הרגלים ותפריט ובחנו אפשרות לפנות לעזרה מקצועית נוספת.

עוד בנושא:

מדריך תזונה: יוגורט פרוביוטי זה טוב?

כל המשפחה מרזה

מחקר: יותר שומן, יותר סרטן

תתחילו לפדל: 5 סיבות בריאות לרכוב על אופניים

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים