Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > סיבים תזונתיים: האם הם יכולים למנוע השמנה?

סיבים תזונתיים: האם הם יכולים למנוע השמנה?

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

סיבים תזונתיים והרזייה: במחקר חדש נמצא כי ההבדל התזונתי העיקרי בין בעלי משקל גוף תקין לכאלו שסובלים מהשמנה הוא כמות הסיבים שהם צורכים

סיבים תזונתיים

שיבולת שועל, אפונה מיובשת, שעועית, דגנים מלאים, ירקות ומעט פירות – אלו המצרכים שכדאי לכם, כפי הנראה, להוסיף לתפריט היומי שלכם, אם ברצונכם לרזות.

זאת משום שמדובר במזונות עתירי סיבים תזונתיים, שעל פי מחקר חדש, שמתפרסם בכתב העת Journal of the American Dietetic Association, יש להם תרומה מכרעת להרזייה.

במחקר, שערכו חוקרים מאוניברסיטת אוסטין בטקסס, נבחנה תזונתם של 100 משתתפים בגיל ובגובה דומה – חציים בעלי משקל גוף תקין, ומחציתם כאלו שסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר.

להפתעתם, גילו החוקרים כי תזונתם היומית של שתי הקבוצות הייתה דומה למדי, כולל כמויות הסוכר, הלחם, מוצרי החלב והירקות שצרכו המשתתפים משתי הקבוצות.

ההבדל העיקרי בתפריט היומי ביניהן התמקד בסיבים התזונתיים: אלו שנהנים ממשקל גוף תקין צרכו כ-33% יותר סיבים תזונתיים וכ-43% יותר פחמימות מורכבות בכל יום – בהשוואה לקבוצה השנייה.

"אין פתרונות קסמים להורדת משקל", מדגישים החוקרים, שמבקשים להזהיר מפני יצירת ציפיות מוגזמות אצל אלו שיגדילו את כמות הסיבים התזונתיים בתפריט שלהם ויצפו לירידת משקל מהירה וקלה.

יחד עם זאת, נראה כי העשרת התפריט בסיבים תזונתיים, בהחלט יכולה לתרום לבריאות ולהקטנת משקל הגוף, שכן גם מחקרים קודמים כבר הראו כי צריכת מזון עשיר בסיבים תזונתיים תורמת להגברת השובע ולהפחתה בצריכת האנרגיה.

זאת משום שהסיבים התזונתיים מאטים את ספיגת הפחמימות והשומן מהמעי לדם. האטת הספיגה מאפשרת אספקת אנרגיה מאוזנת לזמן ממושך, כך שאכילת מזון עשיר בסיבים תזונתיים דומה למצב של אכילה מתמדת בכמויות קטנות לאורך זמן.

הצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים היא 20 עד 35 גרם (10 עד 13 גרם לכל 1,000 קלוריות שאנו אוכלים).

פירות, ירקות, דגנים מלאים, סובין חיטה, שיבולת שועל וקטניות הם מקורות עשירים בסיבים. כך, למשל, חצי ספל שעועית מבושלת מכילה 9.7 גרם סיבים תזונתיים; שלושת-רבעי ספל של תות-שדה מכיל 2.9 גרם סיבים; ופרוסת לחם מחיטה מלאה מכילה 2 גרם מהם.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים