אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > הלילה הזה שומרים על משקל תקין

הלילה הזה שומרים על משקל תקין

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

אל תגיעו רעבים לליל הסדר, שתו מים ואל תקחו שאריות אוכל הבייתה. ד"ר אסנת רזיאל עם שלל עצות מעשיות כיצד לעבור את ארוחות החג בלי להתפרע עם הקלוריות ולהעלות במשקל. לגזור ולשמור

משקל תקין

משהו במשמעת העצמית שלכם מתחיל להתרופף בדיוק לקראת החג. יתכן שעשיתם דיאטה מאומצת מדי ולא מאוזנת ואתם מחפשים "לפרוץ" את המסגרת, או שלחלופין אתם יודעים שרק בחג הזה תאכלו לאכול כמה מסוגי המאכלים האהובים עליכם ביותר, שאימא או סבתא בלבד יודעות לבשל, ואתם מתלבטים בשאלה האם כדאי להסתער על שולחן האוכל בלי לחשוב פעמיים.

ובכן, זוהי בדיוק הבעיה עם החגים הישראלים, תחושה של חגיגיות המוציאה אותנו מן השגרה ונותנת לנו להרגיש כי זה בדיוק הזמן להרפות, לוותר לעצמנו. נכון, לחגים יש חשיבות עצומה מבחינת ההפוגה הנפשית שהם מספקים לנו מן השגרה. אבל, וזו אולי נקודת המפתח, יש שגרות שלא צריך לחרוג מהן, וזאת מהטעם הפשוט, הן מצוינות לנו כמו למשל שגרת התזונה.

כך תעברו את ליל הסדר בלי לעלות במשקל:

שגרת תזונה גם בחגים – דיאטה משמעותה אורח חיים שאתם חיים אותו יום יום, כל היום. כן, גם בחגים. אין סיבה לחרוג מאורח החיים התזונתי שלכם גם בימי החג. שימו לעצמכם כמטרה לשמור על שמירת התפריט המאוזן שלכם, למרות הפיתוי, ואין סיבה שלא תצליחו להתמיד בו גם בחג, הרי הצלחתם עד עכשיו לא?

לא חובה לאכול הכול – לאכול מהכול? לא בהכרח. בטח יש לכם מנה מועדפת עליכם בליל הסדר, משהו שאתם אוהבים במיוחד ואשר באמת מופיע על השולחן רק פעם בשנה – מותר לכם להתפנק, אבל זה לא אומר שאתם צריכים לאכול גם את כל המנות האחרות. שולחנות ליל הסדר כוללות מגוון אדיר של מנות, בכל עדה, בכל משפחה, כמעט תמיד. זכרו המגוון על השולחן הוא בכדי שכל אחד ימצא את מה שהוא אוהב יותר מכול, אין שום צורך לאכול מכול הבא ליד.

אל תגיעו רעבים – אל תעשו צום כפוי לפני לילה הסדר בטענה ש"בערב כבר תאכלו כמו שצריך". אל תעשו צום כפוי ולא הכרחי, ואל תגיעו רעבים מדי לארוחת ליל הסדר ( ובלי לדכא, אבל בטח לא לקחתם בחשבון את קריאת ההגדה הארוכה). המשמעות של הגעה כשאתם רעבים היא התנפלות לא מבוקרת על האוכל, אכילה מהירה ובעיקר יותר מדי.

דגים, לא רק בשר – נצלו את מגוון המנות על השולחן בכדי לעשות את הבחירות התזונתיות הטובות והעדיפות לכם. דגים ברוטב או חזה עוף הם אופציה טובה ודלת קלוריות יותר מבשר.

שתו מים – ורק מים. אתם לא זקוקים למשקאות הממותקים שעל השולחן וגם לא ליין התירוש המתוק והמוצף סוכרים. חשבו את ערכה הקלורי של כוס מוגזת אחת, וגם אתם תגיעו למסקנה שאתם יכולים לאכול משהו בעל ערך תזונתי במקומה.

מצות? – באמת באמת רק אם אתם חייבים. אין למוצר הזה ערך תזונתי רב. הוא עתיר קלוריות, קשה לעיכול וככלל הוא באמת שריד להעדר תודעה תזונתית. כן, גם אתם נמנים על שומרי הכשרות מוצרים העשויים מקמח תפוחי אדמה עדיפים לכם בהרבה, ויש מבחר גדול מהם.

לא לוקחים שאריות הביתה – אתם לא באמת חייבים לקחת קופסאות עם שאריות מזון הבייתה. קחו רק את מה שאתם צריכים. אל תעמיסו עם העיניים, תעמיסו בשכל. קחו את מנת המזון שאתם צריכים בלבד והקטינו את הפיתויים.

צאו לטייל – חופשת החג נותנת לכם את האפשרות לצאת לחיק הטבע, מרביתכם נמצאים בחופש מן העבודה. נסו לשלב טיול רגלי אחד לפחות במהלך החג כולו, ואם אתם מצליחים כל יום – מה טוב.

מסעדות בחג? – הימנעו מהם, הן צפופות, עמוסות ויקרות. יש לכם את כל השנה לאכול במסעדות. ואם אתם נמנעים מהן בגלל שמירה על תפריט מאוזן, החג הוא לא תירוץ אמתי לשבת בהן.

זכו כי לכל חג יש מוצאי חג, נסו לתכנן את הארוחות שלכם בקפידה מראש, נסו לשמור על שגרת התזונה שלכם כמה שיותר, גם אם זה אומר לסרב לכמה אנשים להזמנות חגיגיות. שלבו כמה שיותר טיולים רגליים ופעילות גופנית, זה טוב גם לחיי המשפחה וגם לבריאותכם. אין ספק כי אם תקפידו על הכללים הללו אתם גם תוכלו לסיים את החג עם משקל תקין וגם תצאו בהרגשה נהדרת.

חג שמח!

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מחקרים דומים