אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > מרחב מוגן: המלצות תזונה לימי מלחמה

מרחב מוגן: המלצות תזונה לימי מלחמה

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של אסיא בריאטריק – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

מרחב מוגן: הרשימה המלאה של כל הדברים שכדאי להכין לשהייה קצרה בעיתות מלחמה, במרחבים מוגנים. לגזור ולשמור

מרחב מוגן ואוכל

השבוע השני של הלחימה בלבנון הולך ומתקרב, ואיומיו של מנהיג חיזבאללה, השייח חסן נסארללה לשלוח אלינו טילים שיגיעו עד "מעבר מעבר לחיפה" הביאו את צה"ל לפרסם הודעה שבה נקראים גם תושבי תל אביב והמרכז "להיות עירניים". אילו פריטים תזונתיים מומלץ לרכוש ולהטמין בכל מרחב מוגן, לכל צרה שלא תבוא?

ככלל אצבע, מומלץ לרכוש דברים יבשים ומוכנים לאכילה. מומלץ, כמובן, לרכוש דברים בריאים, ומזון שאנחנו אוהבים לאכול. אף אחד לא מתכנן להתחיל דיאטה בתקופה של עימות או להוריד במשקל, אבל מצד שני גם לא צריך להעלות קילוגרמים מיותרים שניאלץ להתמודד איתם בתום המלחמה.

שימורים הם דבר שתמיד מומלץ להחזיק בבית ובכל מרחב מוגן. השימורים המומלצים והתזונתיים הם שימורי טונה, תירס, זיתים, חומוס, אספרגוס (אם אתם אוהבים) וקומפוט פירות (כמו לפתן אננס, קוקטייל טרופי ומשמשים).

הקומפוט חשוב כדי שיהיה לנו משהו מתוק וזמין בזמן השהייה במרחב המוגן או במקלט, וכדי שנבחר במשהו שהוא לא משמין מדי ובריא באופן יחסי. שני דברים מתוקים נוספים שיש להם ערך תזונתי גבוה הם דבש וריבה.

השימורים, בעיקר הטונה, מאוד מצמיאים – ולכן חשוב להכין מבעוד מועד הרבה שתייה בבית. השתייה המומלצת היא כמובן מים, ואם בוחרים במשקאות קלים (שהם מאוד משמינים) או בתרכיזים – מומלץ לקנות אותם בגירסת הדיאט שלהם.

החישוב המקובל בתחום השתייה הוא שני בקבוקי שתייה גדולים (של ליטר וחצי) לכל אדם לכל יום. כך, לדוגמה, משפחה בת 4 נפשות שרוצה להתכונן לשהייה של 3 ימים בתוך מרחב מוגן זקוקה ל-24 בקבוקים גדולים (או 4 שישיות).

במקום לחם, שנוטה להתקלקל מהר, מומלץ לקנות קרקרים, פתית ופריכיות אורז, עליהם אפשר למרוח את הריבה והדבש. קורנפלקס הוא מאכל יבש נוסף שמגיע באריזה קל לאחסון, ויחד עם חלב עמיד דל שומן יכול להוות פתרון מצויין לזמן העימות.

סוכריות בלי סוכר ומסטיקים בלי סוכר הם שני דברים נוספים טובים לזמן סטרס ולהפגת מתח. שקדים ואגוזים הם עתירי קלוריות – אבל מאוד בריאים ומומלצים תזונתית. גם פירות יבשים (כמו של ט"ו בשבט), תפוחים ושזיפים יוכלו לשמש כחטיפים וכארוחות ביניים קטנות.

לילדים מומלץ לרכוש שוקולד למריחה, שאפשר להגיש אותו על קרקרים או פתי בר. גם חלבה היא פתרון תזונתי מצויין. מבחינת חטיפים: בייגלה ובמבה הן הבחירות האידיאליות. חטיפי צ'יפס (כמו תפוצ'יפס או פרינגלס) הם מלאי שומן ולא מומלצים.

למרות ההכנות והעירנות המוגברת, יש סיכוי גדול שבסופו של דבר לא נשתמש בכל מה שקנינו עד לסוף העימות. מה שקורה במקרים כאלו, פעמים רבות, הוא שאנחנו מחזירים את כל המצרכים למטבח, ומתחילים לאכול אותם. אם קנינו מוצרים עתירי קלוריות ושומן – אנחנו סתם נשמין אחרי המלחמה. מנגד, אם השכלנו לרכוש דברים בריאים, נוכל לנצל אותם בתבונה גם בהמשך.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח באסיא בריאטריק – המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים