Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > סוכרת: מהו המפתח לאורח חיים בריא

סוכרת: מהו המפתח לאורח חיים בריא

סוכרת מסוג 2 היא מחלה המאופיינת בהפרעה במטבוליזם של פחמימות, שומנים וחלבונים. עם הזמן ישנה התפתחות של תנגודת לאינסולין בתאים כלומר, עמידות יתר לאינסולין שבדם ולאחר מכן גם ירידה בהפרשת האינסולין מהלבלב. אל סוכרת מסוג זה בד"כ מתלווה "התסמונת המטבולית" אשר כוללת עלייה במשקל (המאופיינת לרוב בהשמנה ביטנית), רמות שומנים גבוהות בדם וכן יתר לחץ דם

סוכרת ותזונה

הכתבה נכתבה עבור הפורטל לסוכרת בישראל

לעיתים ניתן למצוא קשר ישיר בין אורח החיים לבין מחלת סוכרת או התסמונת המטבולית. אורח חיים לחוץ או טובעני מידי, חוסר פעילות גופנית וכן תזונה לקויה הם לרוב הגורמים הישירים. ישנן כמה דרכים למנוע סוכרת, ובמידה וכבר אובחנתם כחולים במחלה, תוכלו לעזור לעצמכם להפחית את רמות הסוכר בדם.

תזונה נכונה:

בשלב הראשון היפטרו מכל הפחמימות הפשוטות: סוכר לבן וקמח לבן שניתן למצוא בעוגות, עוגיות, לחמים לבנים ועוד מזונות מעובדים רבים. אלה גורמים לעלייה מהירה של הסוכר בגוף ומוציאים את הסוכרת מכלל שליטה.

לאחר מכן הורידו את השומנים הרוויים מהתפריט. הכוונה היא לכל המוצרים המכילים מרגרינה וחמאה, כמו עוגות, עוגיות, בורקסים וכדומה וכן גבינות שמנות ובשר שמן. וכמובן – הימנעו מטיגון. אם תעשו כך, תורידו את השומן "הרע" בגופכם ובכך תשפרו את תנגודת התאים לאינסולין.

הגבילו את כמות הפירות לעד 3 ביום.

לפני הכל, התחילו את הבוקר עם חצי לימון סחוט + כפית שמן זית בחצי כוס מים פושרים. אם אתם "נגעלים" לשתות שמן זית, תוכלו בשלב הראשון להישאר רק עם הלימון. תרומה זו תנקה את גופכם מרעלים ותגרום להרגשה טובה וקלילה במערכת העיכול.

הוסיפו לתזונתכם מזונות אשר יגרמו לעלייה מתונה של הסוכר בגוף כמו: קטניות, דגנים מלאים כגון שיפון, שיבולת שועל, שעורה. ואיכלו כמה שיותר ירקות מכל הסוגים, למעט תפוח אדמה אשר מעלה במהירות את רמות הסוכר בדם.

איכלו הרבה דגים, בעיקר דגי ים צפוני כמו סלמון, מקרל וטונה, אשר ידועים בכמות רכיב אומגה 3 שעוזר להורדת רמות שומנים וכולסטרול בדם.

הוסיפו לתזונתכם שומנים "טובים". הכוונה היא לשומנים רב בלתי רווים וחד בלתי רוויים כמו: שמן זית, אבוקדו, אגוזים, וזרעי פשתן. הוסיפו ממרחים כמו טחינה משומשום מלא וממרח שקדים ("שקדיה").

הקפידו לשתות הרבה מים אשר יעזרו לנקות את הגוף וכן יסייעו לספיגה טובה יותר של הסיבים התזונתיים שנוספו לתפריטכם.

לימדו לקרוא תוויות מזון: בהרבה מזונות מעובדים יש כמויות גדולות של שומנים וסוכרים אשר לעיתים מחוסר מודעות איננו שמים לב לכמותם.

הוסיפו לתזונתכם מזונות עם זיקה ישירה לתסמונת המטבולית. אלו יעזרו לכם לאזן או להוריד את רמות הסוכר והשומנים בדם:

חילבה (Trigonella foenum): עוזר להוריד סוכר, כולסטרול וטריגליצרידים בדם.

בצל: מכיל קוורציטין – נוגד חימצון ומחזק כלי דם.

שום: מכיל אליצין – עוזר להורדת כולסטרול.

מיץ רימונים: ללא סוכר (ניתן לרכוש בחנויות טבע), 4 פעמים בשבוע. נוגד חימצון, מצמצם ומונע חימצון כולסטרול בדם.

אגוזי מלך: עוזרים בהורדת כולסטרול.

קוואקר (שיבולת שועל): עוזר בהורדת כולסטרול, מכיל הרבה סיבים תזונתיים וויטמינים במיוחד מקבוצת B אשר עוזרים להרגעת מתח. רצוי לאכול דייסת קוואקר בבוקר.

הוסיפו לבישול הרבה כורכום, אשר מסייע בפירוק השומנים בדם, עוזר להורדת רמות כולסטרול, ועוזר להורדה במשקל.

הוסיפו לבישול קינמון, אשר משפר את עמידות לאינסולין.

המתיקו בסטיביה: צמח מתוק שמשמש כממתיק ובנוסף עוזר להוריד לחץ דם, ורמות סוכר.

בחנויות טבע רבות ניתן להשיג צמחים שונים בתפזורת או ארוזים בשקית. להלן המלצה לתה צמחים העוזר להורדת רמות סוכר, ולניקוי הגוף: לערבב 2 כפיות עלי ג'ימנמה, 2 כפיות עלי סטיביה, כפית עלי סירפד וכפית אבקת קינמון. להשרות כ-10 דקות ולשתות. ניתן להכין את התה מראש כתרכיז ולהוסיף לכוס עם מים חמים. שתו את התה 3 פעמים ביום, בין הארוחות.

אורח חיים:

הקפידו לבצע פעילות גופנית מתונה כמו הליכה, 3-4 פעמים בשבוע למשך 45 דקות לפחות. הפעילות הגופנית תעלה את רמות הכולסטרול "הטוב" (HDL), תעזור בהורדת המשקל וכן בהורדת רמות השומנים בדם.

שחררו מתח: הקפידו ללכת לעיסוי פעם בשבוע, צאו לסופ"ש עם המשפחה, לכו לשיעורי יוגה, דמיון מודרך ומדיטציות. בחרו את סוג הפעילות המתאימה לכם ביותר ועשו אותה! שחרור המתח יעזור בהורדת המשקל (ביחד עם תזונה נכונה), וכן בהורדת רמות סוכר, יתר לחץ דם ושומנים בדם.

תוספי מזון:

ישנם תוספי מזון שניתן לקחת אשר יעזרו להורדת רמות סוכר ושומנים בדם. במידה ואתם מטופלים בתרופות, אנא היוועצו ברופא, בתזונאי קליני טבעי או בנטורופת.

בכל מקרה, מולטי ויטמין זהו תוסף שבטוח לשימוש ומומלץ תמיד, במיוחד בגלל אורח החיים המודרני.

כרום (כרום פיקולינט) – מגביר את כניסת האינסולין לתאים, גורם לשיפור בהעמסת הסוכר, להפחתת רמות סוכר בצום והפחתת רמות אינסולין, כולסטרול וטריגליצרידים.

ויטמין C – נוגד חמצון. מחזק את דופן כלי הדם, שומר על אלסטיות ומגן מפני נזקים של יתר לחץ דם. כשיש עמידות לאינסולין יש עיכוב בהעברת ויטמין C לתאים. לכן כדאי לקחת אותו כתוסף.

אומגה 3 – עוזר להוריד טריגליצרידים ושומר על הלב.

קו אנזים Q10 – שומר על תפקוד הלב, חשוב במניעת מחלות לב, עוזר בהורדת לחץ דם, מסייע בהורדה במשקל.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מחקרים דומים