אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > הפסח הזה לא מעלים במשקל!

הפסח הזה לא מעלים במשקל!

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

פסח הוא אל שם נרדף לעלייה במשקל, ריבוי הארוחות המשפחתיות ויציאה משגרת התזונה הם בהחלט עלולים להיות מתכון להשמנה – אבל ממש לא חובה! ד"ר אסנת רזיאל עם העצות שיעזרו לכם לשרוד את החג בלי קלוריה אחת עודפת. באחריות

חג הפסח הבא עלינו לטובה מאתגר את שומרי המשקל שביננו ואלו המבקשים שלא לצאת משגרה תזונתית טובה ויציבה לאורך השנה. ריבוי הארוחות המשפחתיות, מטעמי החג המפתים והיציאה לחופש מציבים בפני כולנו אתגר של ממש, אבל זה ממש לא הכרחי להעלות הפסח הזה במשקל.

הבעיה: יוצאים לחופשה – יוצאים משגרה

זוהי לא רק תחושת החג והחופשה המסורתית מן העבודה, עובדתית יציאה משגרה וריבוי הזדמנויות לארוחות חגיגיות עתירות מטעמים מייצרות אתגר של ממש לילדים ולמבוגרים כאחד. שומרי הכשרות גם הם ניצבים בפני אתגר לא פשוט: לשבוע באמצעות פחמימות חלופיות.

מטעמי חג שונים ועתירי קלוריות, המופיעים לעיתים רק פעם בשנה, ביחד עם היציאה מהשגרה בהחלט מייצרים בעיה של ממש עבור מי מאתנו המבקשים לדבוק בשגרה נכונה של אכילה בריאה. נכון, חג הפסח הוא לא התזמון הטוב ביותר להתחיל בדיאטה חדשה, ויש חשיבות גדולה גם לחריגה משגרה, גם אם תזונתית, על מנת לתת לעצמנו תחושה טובה של מסוגלות שיכולה לשרת אותנו גם בהמשך.

הבעיה גדולה במיוחד לאור העובדה שמדובר בחופשה ארוכה במיוחד, לעיתים כוללת בתוכה לא רק ארוחות משפחתיות רבות אלא גם נסיעות לחו"ל, בהן הקושי לשמור על תפריט מאוזן בסביבה חדשה לנו מייצר אפילו אתגר נוסף.

פסח בלי לעלות במשקל – הטיפים

אחרי שהבנו בפני אילו אתגרים אנחנו עומדים, מה בכל זאת ניתן לעשות? ובכן, מסתבר שלא מעט. קבלו מאתנו מספר עצות וטיפים שיעזרו לכם לעבור את ימי החג בלי קלוריה אחת מיותרת:

לו"ז ארוחות – קבעו מראש באילו ארוחות חג תשתתפו. אין צורך לקחת חלק בכולן, ואין צורך לצופף את לוח הזמנים שלכם בחופש לארוחות חג בלבד.

צאו לטייל – קבעו טיול עם חברים בחיק הטבע, נצלו את הזמן ליציאה מן השגרה ובה בעת לייצר מאמץ פיזי מתון שיתרום לכם.

ילדים בפסח – כמובן עדיף למנן את זמן המסכים, אבל בהנחה שהילדים נהנים מיותר זמן פנוי וחופשי ואולי אפילו מסכים, נסו לפחות לשלוט על כמות האוכל וסוג האוכל שהם מכניסים לפה ונסו לנטר את מה שמיותר.

לנוסעים לחו"ל – נסו לברר מראש מהו התפריט האפשרי הקרוב ביותר למה שאתם רגילים לאכול בשגרה. השתדלו להימנע מארוחות ג'אנק פוד מיותרות ומאוכל שאינכם מכירים ורגילים לו: קניות במרכולים בחו"ל הם חוויה מיוחדת היכולה לספק לכם שפע של אלטרנטיבות, כגון ירקות ופירות אותם ניתן להכין לארוחה קלה ומהנה במקומות בהם אתם לנים.

בשורה התחתונה נסו להתמקד ביעדי חופשת הפסח, הדברים שאתם רוצים להספיק והדברים שחשוב לכם לראות או לעשות. בין המטרות החשובות קבעו לעצמכם מטרה לשמור גם על משקל תקין ולא למצוא את עצמכם בסיום החג עם משקל עודף שיהיה מאוד קשה להיפרד ממנו לאחר החג.

כדאי לזכור כי לכל חג יש מוצאי חג, וחשוב מאד שתצאו מחופשת החג הזו בתחושה טובה, שמירה על משקל תקין מסייעת לכך בכל היבט בריאותי. נסו לשלב כמה שיותר טיולים ופעילות גופנית, דבר שגם יועיל לשמירה על משקל וגם ישרה עליכם תחושה נעימה.

חג שמח!

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מחקרים דומים