אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > הקשר שבין סרטן לשומן

הקשר שבין סרטן לשומן

ד"ר עמיר סולד

יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

שלח שאלה

למרות שהשמנת יתר מעלה משמעותית את הסיכוי ללקות בסוגי סרטן שונים – רק מיעוט מבין השמנים מודע לכך. אילו מחלות סרטן תוכלו למנוע אם תרזו? הפרטים המלאים בכתבה הבאה

ונפתח בשורה התחתונה: השמנת יתר מעלה משמעותית את הסיכון ללקות ב-6 סוגי סרטן. הנה הנתונים המלאים, כפי שמפרסמת אותם האגודה למלחמה בסרטן, לרגל חודש המודעות לסרטן המעי הגס. בעל "עודף משקל" הוא מי שמסת הגוף שלו  (ה-BMI, שניתן לחשב בקלות באמצעות המחשבון שלנו שנמצא בפינה הימנית-עליונה של המסך) נעה בין 25 ל-30. "השמנת יתר" מוגדרת כ-BMI של 30 ומעלה.

סרטן ושומן

מי שסובלת מעודף משקל מעלה את סיכוייה ללקות בסרטן הרחם ב-49%. אלו שסובלות מהשמנת יתר כבר מעלות את סיכוייהן ב-152%. סרטן הכליה נפוץ יותר ב-36% אצל הסובלים מעודף משקל וב-84% יותר אצל הסובלים מהשמנת יתר. כך גם סרטן שלפוחית השתן (34% יותר בעודף משקל ו-78%); סרטן המעי הגס (15% ו-33% בהתאמה); סרטן השד (12% ו-25%) וסרטן הערמונית (6% ו-12% בקרב הלוקים בהשמנת יתר).

"רבים מתעלמים מהעובדה כי השמנה היא גורם סיכון משמעותי ביותר לחלות בסוגי סרטן שונים", אומרת דר' ניבה שפירא, תזונאית רפואית בביה"ס למקצועות הבריאות באוניברסיטת ת"א ודוברת עמותת עתיד של הדיאטנים הקלינים בישראל. "בשנים האחרונות הולכות ומצטברות עדויות לכך ומחקרים מדעיים מצביעים באופן חד משמעי על סיכון מוגבר לחלות בסרטן המעי הגס, סרטן הכליה, סרטן הושט,  סרטן הקיבה, וכן סרטן הרחם וסרטן השד".

כך, למשל, במחקר חדש שנערך לאחרונה בבריטניה נמצא שכ-66% מבעלי המשקל העודף אינם מודעים כלל לקשר בין השמנה וסרטן. כ-50% מהם אף לא מאמינים שאכילה נכונה ופעילות גופנית יכולות להוריד משמעותית את הסיכון לסרטן. זאת למרות ההוכחות המדעיות החד משמעיות לכך שאורח חיים בריא יכול למנוע לפחות כ-50% ממקרי הסרטן.

על מנת להוריד במשקל יש להפחית מצריכת הקלוריות היומית. אפשר להתחיל עם כ- 500 קלוריות פחות, ולתכנן תפריט מאוזן בהתאם לאורח החיים וההעדפות האישיותכדי לעשות דיאטה הדרגתית ולשמור על המשקל התקין לאורך זמן, מומלץ: לאכול ארוחות מסודרות; לצרוך מזונות מופחתי שומן וקלוריות; לאכול ארוחות ביניים בריאותיות; להפחית בכמויות הצריכה; לצרוך 5 עד 9 מנות ירק ופרי ביום; להוסיף לתפריט מזונות עתירי סיבים; לשתות הרבה; לקרוא היטב את תוויות המזון; ללעוס את המזון כראוי ובאיטיות; ולבצע פעילות גופנית.

מי שסובל מהשמנת יתר קיצונית בדרך כלל לא יפיק תועלת לטווח ארוך מדיאטות, ומומלץ לו לבצע ניתוח כירורגי לטיפול בהשמנת יתר.

מחקרים דומים