אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > לא בסוכות ולא בכלל

לא בסוכות ולא בכלל

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של אסיא בריאטריק – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

רק גמרנו עם יום הכיפורים וזה הזמן לשים בצד גם את החטאים הקולינריים בשנה הקרובה, ואם אפשר לצמיתות. ריכזנו את שבעת החטאים הגדולים של תעשיית המזון מהם צריך להיזהר ככל האפשר, נסו ליישם אותם כבר באושפיזין הקרוב. בשמחות!

השמנה בחגים

אתם בוודאי מכירים את התחושה המוזרה הזו שלמרות שאכלתם הרגע משהו בכם לא רגוע, ואתם לא מרגישים שבעים. אתם יודעים שאתם מלאים, אבל יש איזו תחושה פנימית שגורמת לכם לקום בתוך זמן קצר אחרי ארוחה מלאה ולנשנש עוד משהו קטן. אז מה בדיוק בהרכב המזון שלכם גורם לכם להרגיש כך?

הרשימה השחורה של תעשיית המזון

זהו סוד גלוי כי תעשיית המזון מנסה תמיד לגרום לנו לצרוך עוד ועוד ממה שהיא מוכרת לנו. מדובר בעניין מסחרי גרידא מבחינתה. וכל הדרכים כשרות, אך לא בהכרח מיטיבות עמנו. מאכלים רבים מורכבים בצורה שהם מעלים את האינדקס הגליקמי בדם, מגבירים את תחושת הרעב במקום להשביע וגורמים לנו לרצות לאכול עוד! הרעיון פשוט, הגברת הצריכה של מוצרים על ידי הנדסת מזון.

השמנה בחגים- מה עושים? פשוט נמנעים מצריכה קלה ככבדה ממוצרים אלו, לא מכניסים אותם הביתה, לא לסוכה ולא לשום מקום. הוצאתם מהתפריט הקבוע שלכם תסייע בידיכם לשמור על תפריט בריא יותר, תחושת שובע לאורך זמן והימנעות מצריכה מיותרת של מזונות לא נחוצים שגורמים בסופו של דבר להשמנה.

שבעת החטאים שיש להימנע מהם:

פרוקטוז – סירופ תירס זה נמצא כמעט בכל חטיף מעובד, והוא ממכר. הוא אינו גורם לתחושת שובע ובעיקר גורם לנו לרצות מכל מוצר שהוא נמצא בו עוד ועוד. ניסיונות על עכברי מעבדה כבר הוכיחו זאת, המזונות שהוא מצוי בהם אינם בריאים בהגדרתם וצריכה מיותרת שלהם מובילה להשמנת יתר.

ממתיקים מלאכותיים – הם לא בריאים במיוחד. אם אתם רוצים להוריד סוכרים מהתפריט עשו זאת על ידי הפחתה שלהם מהתזונה, אל תחפשו תחליפים שלא באמת מספקים את ההרגשה שסוכר מעניק לכם. אם אתם זקוקים לסוכר, אתם לא צריכים לחפש אותו, הוא נמצא כמעט בכל סוגי המזונות שאתם מכירים.

לחמים לבנים – קמח לבן הוא קמח רע לתזונה שלכם אבל טוב לתעשיית המזון, שכן הוא קל מאוד לעיבוד, הערכים התזונתיים שלו מאוד נמוכים והוא האחראי הישיר כמעט להעלאת רמת האינדקס הגליקמי שלכם. הוא מתעכל במהירות וגורם לעלייה מהירה ולאחריה ירידה ברמות הסוכר שלכם, ובמקביל לעלייה ברמת האינסולין, מה שהופך אתכם שוב לרעבים.

פיצות, צ'יפס ושאר מטוגנים – כל המאכלים הללו רעים במיוחד עבורכם, תחושת השובע שלכם מזויפת, כולם מכוונים להעלות את רמת הסוכר שלכם, לתת לכם תחושת שובע מהירה, מה שעולה לכם ביוקר, שכן אתם רעבים לאחר מכן יחסית מהר בשל עלייה של רמת האינסולין בגופכם. וזה עוד לא הכול, כול הרכיבים בעלי ערכים תזונתיים נמוכים, מדובר בשומנים רוויים, גבינות עתירות שומן או תחליפי גבינה שאינם יכולים להוות אף פעם אוכל משביע ונכון.

מיצים תעשייתיים – זהו החטא האולטימטיבי, הם מלאים בסוכרים או בתחליפי דיאט כוזבים המזיקים לא פחות, וכן בחומרי טעם, צבע וריח. אין ספק כי השיווק האגרסיבי במיוחד בשילוב המיתוג נחרתים בזיכרון הקולקטיבי של כולנו כמשקאות מרווים, אולם זה הדבר האחרון שהם עושים. מרגישים צמא? שתו מים בלבד או סודה. כל המשקאות הממותקים וגם תחליפי הדיאט רק גורמים לצמא נוסף וגורמים לעלייה מיותרת במשקל.

עוגות, עוגיות ומאפים – הסתכלו עליהם כעל מצבורים של קלוריות רבות, רעות ומיותרות. מאפים תעשייתיים נוטים להכיל יותר מדי חומרים משמרים בכדי לשמר את הטריות, חומרי טעם וצבעים מלאכותיים. גם מאפים ביתיים או כאלו שנאפו בקונדיטוריות יכולים להכיל ערכים קלוריים רבים. כולם תמיד מורכבים מקמח לבן והרבה מאוד סוכר לבן. אין בזה שום דבר טוב עבורכם והתוצאה זהה: העלאה מלאכותית של רמות הסוכר בדם שלאחריה צניחה הגורמת לתחושת רעב.

אלכוהול – זה אולי גורם לתחושת הנאה קלה, אבל אין ספק כי אלכוהול רע מהרבה בחינות, הוא רע לכבד שלכם, הוא מכיל ערכים קלוריים גבוהים מאוד שלא מרגישים אותם מכיוון שאנחנו חושבים שמדובר בשתייה בלבד, אבל מעל לכל אלכוהול פשוט גורם לתחושת רעב. אלכוהול משנה את רמות הלפטין בדם, הורמון האחראי על תחושת הרעב שלנו, שימו לב שבכל פעם שאתם שותים הרבה, אתם נהיים רעבים מהר ואוכלים ארוחות ליליות לא מתוכננות. אמרנו מיותר.

בתקווה שהצלחנו לחדד את הבעייתיות של מוצרי המזון המוזכרים, נסו להימנע מהם כבר בארוחות האושפיזין הקרובות, בסוכה ובכלל בתזונה שלכם. הימנעו משבעת החטאים האלו ושמרו על משקל תקין ובריא!

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מחקרים דומים