Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > השמנה בימי מלחמה: אכילה רגשית ואכילת יתר במצבי לחץ וחרדה

השמנה בימי מלחמה: אכילה רגשית ואכילת יתר במצבי לחץ וחרדה

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

אכילה רגשית ואכילת יתר בימי מלחמה, במיוחד בתקופה זו של החופש הגדול, כשהילדים מחוץ למסגרות השגרה המוכרות מימי בית הספר, עלולות לנבוע מצורך בפיצוי חיובי על תחושת המתח, החרדה, אי הוודאות, ולעתים גם האימה. ריכזנו עבורכם את האויבים העיקריים המאיימים על סדר היום התזונתי שלנו

אכילה רגשית במלחמה

מהי "אכילה רגשית"?

התערערות תחושת הסדר העולמי ופגיעה ביכולת השליטה והריסון העצמי הם מהסיכונים העיקריים במצבי לחץ טראומתיים, ובייחוד במצבים מלחמתיים. בעקבות המתח ותחושת האיום, הגוף מגיב במגננה, בשאיפה לפצות על הרגשות הקשים ולהפיג את המתח. תגובת המגננה לרמת החרדה הגבוהה עלולה למצוא את ביטויה, בין השאר, בהשתוקקות לפיצוי מספק רגשית לטווח המיידי, כמו אכילת כמויות מזון גדולות בלי בקרה עצמית או תאווה בלתי מרוסנת למאכלים מתוקים ולפחמימות. זוהי אכילה רגשית.

האם אני רעב?

ההתמודדות הקשה עם מצבים כדוגמת ההפצצות הבלתי פוסקות על העורף כעת עלולה לגרום לאדם לראות את העולם כשרירותי ועוין, ולתפוס את עצמו כחסר ישע אל מולו. כך לעתים אף מתקבע סגנון חיים של חוסר ישע.

נוסף על התפקוד ההורי היומיומי כשהמתח והחרדה האישיים מעיקים, הרי שהעול החינוכי וההסברתי הייחודי לתקופה זו נופל בעיקרו בחלקם של ההורים, ועליהם להתמודד עם מבול השאלות של הילדים ועם הרגשות המציפים אותם.

סגנון חיים כזה עלול להתאפיין באכילת יתר, עד כדי האבסה עצמית, ולחלופין באובדן תיאבון. שתי התגובות מתקשרות לחוויה פנימית של ייאוש וחוסר ערך, ומעלות על הדעת את דברי ישעיהו הנביא, שהתריע מעט לפנינו מפני סגנון חיים שהמוטו שלו הוא "אכול ושתה כי מחר נמות".

אותם מצבים המזמנים תחושה שאין כל טעם לשמור על תזונה בריאה ועל הרגלי חיים נכונים משום שאיום חדש עלול להתרגש עלינו בכל רגע נתון – הם המצבים המזמנים אכילה רגשית.

אכילה רגשית מתייחסת לאכילת יתר כתגובה לרגשות שליליים, כגון: רגזנות, זעפנות, רתחנות ומגוון מצבים סובייקטיביים המלווים בתחושת אי נוחות. אכילה רגשית היא אכילה לא מודעת הנשלטת על ידי מניעים רגשיים, ושבבסיסה האדם אינו שואל את עצמו: "האם אני רעב?".

איך מתמודדים עם אכילה רגשית?

באופן עקרוני, ההתערבות המעשית המתאימה ביותר בשעת משבר של אכילה רגשית כוללת בדרך כלל שלושה מרכיבים. מומלץ לזכור אותם (בראשי תיבות אא"א) וליישמם, כדי לצמצם את ההשפעה השלילית של תקופת הלחץ הטראומתית.

 אינפורמציה:

לעתים מצבי אי ודאות הם מקור בלתי נדלה למצבי מתח וחרדה משתקת, ואלה מובילים להתנהלות שבמרכזה דחפים עזים ובלתי נשלטים. לכן חשוב מצד אחד להתעדכן במידע מדויק ואמין ביחס לפרטי האירועים וההתרחשויות, תוך פישוט ההסברים, הבהרתם ומיקודם, ומן הצד האחר – חשוב שתגנו על עצמכם מפני הצפת התודעה במידע מכל עבר.

• אוורור רגשי וחווייתי:

יצירת הזדמנויות לבטא מחשבות ורגשות, כל אדם ודרך ההתמודדות והביטוי שלו. יש שיעדיפו לקרוא פרקי תהלים, ואחרים שיבטאו את רגשותיהם בדרכים עקיפות, כמו ציור או פיסול או בדרכים ישירות יותר – פשוט לבכות.

• ארגון מחודש:

מחקרים מראים כי חזרה מהירה ככל האפשר לתפקוד ולשגרה מזרזת ומשפרת את ההחלמה מהאירוע הטראומתי הנחווה.

שבעה כללי משמעת ברזל לימי כיפת ברזל
לגזור ולשמור לימי משבר:

1. אכילה מודעת

מתח, זמינות של מזונות משמינים, רעב מוגבר, אוכל מעובד והונאה עצמית הם האויבים האישיים שלנו במלחמה הזאת. הפנייה לאכילה עקב המתח מביאה עמה להקלה בטווח הקצר, בדמות תגמול חיובי כביכול, אבל בטווח הארוך, מעבר להשמנה, האכילה הבולמוסית, פורקת העול, הבלתי נשלטת והבלתי מבוקרת עלולה ליצור מערבולת רגשית שקשה להיחלץ ממנה, מעין מטען כבד הכרוך ברגשות אשם ובאכזבה עצמית שלאחר אכילת היתר. שאלו את עצמכם: "האם אני באמת רעב?".

2. אכילה מסודרת

דווקא בתקופות של מתח וחרדה בעצימות גבוהה, נסו להיצמד לתפריט והימנעו ממצבי רעב קיצוני המעוררים רמה גבוהה של תגובה אימפולסיבית:
• נסו לא לדלג על ארוחות.
• תכננו מראש את התפריט היומי שלכם.
• הקפידו להצטייד בפרי או במזון בריא וזמין אחר לרגעי רעב מחוץ לבית.
• שתו הרבה מים לאורך היום, בייחוד בכעת בימי הקיץ החמים.

3. הימנעו מדיאטות קיצוניות

דיאטה קיצונית, הימנעות ממזון וכן מצבי רעב המגבירים עוד יותר את רמת הסטרס ותורמים לעצבנות ולחוסר שקט, המובילים לאכילת יתר. כך נוצר מעגל של לחץ-השמנה-דיאטה-לחץ-השמנה-ושוב דיאטה.

4. כבדו את עצמכם

מתברר כי מנגנון פסיכולוגי דומיננטי עומד מאחורי התמרדות הגוף מול משמעת חמורה שהאדם מנסה להכתיב לעצמו בתחום התזונה. משמעת כזאת עלולה להיות הרסנית ולהשיג מטרה הפוכה, כפי שמשתקף בין השאר ממשפטי הלקאה עצמית בנוסח: "ממילא כבר הרסתי הכול, כבר נחסל את העוגה… כמה אכלתי!! מחר אוכל פחות", שיש בהם מעגל של הענשה עצמית ופיצוי.

5. פעילות גופנית כתחליף

כדי לפרוק את המתחים המציפים את הגוף, היוצרים תחושות של אי שקט וכן עוררות יתר של הקיבה, כדאי לעסוק בפעילות גופנית ואף לשלב הרפיה, מוזיקה ותרגילי נשימה. הפעילות הגופנית מסייעת גם לשנת לילה שלווה, רציפה ועמוקה.

6. תמיכה חברתית

קבלת תמיכה חברתית היא חיונית בשעת משבר. קשר קרוב עם דמות משמעותית המהווה מקור לתחושת ביטחון ויציבות עשוי לסייע בזמנים של איום ולחץ.

7. יצירת סביבה שלווה

בימים אלה במיוחד, מצאו דרכים להפחתת המתח בחייכם. הימנעו ככל האפשר מצביעת סביבתכם הקרובה, ובעיקר הבית, בצבעי מלחמה. מנת יתר של דיווחים מהשטח הבוקעים בלי הרף מהטלוויזיה, מהרדיו במכונית ולמעשה מכל עבר, אינם מסייעים להרגעה, וכך גם שיחות מדאיגות בין המבוגרים. זכרו תמיד שהחיישנים של ילדיכם מחודדים להפליא, והם קשובים היטב גם לטון הדברים ולאווירה הכללית. וגם הם עלולים לפתח אכילה רגשית. היו ערים, קשובים וסובלניים גם לרגשותיהם, כדי למנוע פנייה שלהם לאכילת יתר הנובעת ממצוקה רגשית.

עוד בנושא:

מי שולט על הרגלי האכילה שלנו?

אפשר לעצור את זה: אכילה רגשית וחיצונית

עצבים מביאים לי משקל יתר

הרצאות החודש במלב"י

לקביעת תור ליעוץ: 03-7645444  או: info@assia.co.il

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים