אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > דגים זה בריא? זהירות עם הכרישים

דגים זה בריא? זהירות עם הכרישים

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של אסיא בריאטריק – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

זוג חוקרים מהרווארד בדקו מה יותר מועיל (או מזיק) לנו: חומצות השומן האיכותיות של הדגים, או שמא הזיהום התעשייתי שנספג בגופם. "בשר כריש", הם קובעים, "ממש אינו מומלץ"

אם תכננתם לסעוד את לבכם הערב בבשר כריש, דג חרב, דג הלבנה (tilefish) או קינג מקרל – אולי כדאי שתלכו לחנות הדגים השכונתית ותבקשו להחליף את המנה שבחרתם.

דגים

כך לפחות מציעים זוג חוקרים מאוניברסיטת הרווארד בבוסטון, ארה"ב, שסרקו למעלה מ-200 מחקרים, וניסו לבדוק בקפדנות את השפעתם של דגים על בריאותנו.

הבעיה היא שמצד אחד, סוגים מסויימים של דגים עשירים בחומצות שומן כמו אומגה-3, שיכולות לסייע לנו בהורדת הסיכון למחלות לב. אבל מנגד, דגים רבים סופחים לתוכם כספית, שהופכת אצלם לצורה קטלנית הרבה יותר שלה, ונקראת מתיל-כספית.

פגיעה במערכת העצבים

הכספית מגיעה אל הדגים בעקבות פעילות וולקנית טבעית, ובעיקר בשל פעילות תעשייתית וחקלאית, הכוללת שימוש בחומרי הדברה שמכילים כספית. הרעלה חמורה ממתיל-כספית עלולה לגרום לפגיעה במערכת העצבים, וכספית בכלל ידועה כחומר מסרטן, שעלול להצטבר בגופנו ולהזיק לנו.

זו, לפיכך, הייתה שאלת המחקר של דריוש מוזפאריאן ואריק רים: האם יותר בריא לאכול דגים, או שבשל כמויות הכספית שהם מכילים, עדיף בכלל להימנע מהם?

על פי החישובים שהם ערכו, אם 100 אלף איש יאכלו בקביעות את הכמות המומלצת של דגים מדי יום, הרי ששיעור קטן של 24 מהם ילקו בסרטן כתוצאה מאכילת הדגה (שזה באחוזים, רק כדי לסבר את האוזן, 0.02%, ולא כולל כמובן את כלל מקרי הסרטן בקבוצה שלא נבעו מאכילת דגים).

אבל, החדשות הטובות הן, שלעומת אותם 24 אנשים – יזכו 7,125 בני אדם (שזה קצת יותר מ-7%) בשיפור משמעותי של בריאות העורקים הכליליים שלהם, ויינצלו מהתקף לב, שבץ מוחי וצרות אחרות.

במאמר שפרסמו השניים בכתב העת Journal of the American Medical Association, הם קובעים כי בשקלול כלל הפרמטרים, בהחלט מומלץ לאכול דגים בכל פה – פרט לאותם 4 סוגי דגים מזוהמים (כריש, חרב, לבנה וקינג מקרל).

לפחות מנת דג אחת בשבוע

"כדי להגן על הלב שלך ולשמור על בריאותו", הם אומרים, "מומלץ לצרוך לפחות פעם או פעמיים בשבוע מנת דג". גם הסוכנות הלאומית לחקר האוקיאנוסים והאטמוספירה בארה"ב החרתה החזיקה אחר ממצאי החוקרים.

"גם האנשים הרגישים ביותר", פירטו החוקרים, "כמו נשים בהריון או ילדים מתחת לגיל 12, יכולים לאכול בבטחה 350 גרם של בשר דג מדי שבוע, בייחוד טונה בקופסה, אבל גם דגים אחרים".

הדגים שנחשבים לעשירים ביותר בחומצות שומן מזינות הם סלמון, הרינג, סרדינים ואנשובי. "צריכה יומית של 250 מ"ג של אומגה-3 מספיקה כדי להגן על הלב", הם מסבירים. את הכמות הזו אפשר להשיג, בין היתר, באמצעות אכילה שבועית של 170 גרם סלמון אלסקה; או 680 גרם טונה בקופסה; או 550 גרם חסילונים, אם אינכם מקפידים על כשרות.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח באסיא בריאטריק – המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים