אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > חומוס ביתי בלי פיתה: טעים ובריא

חומוס ביתי בלי פיתה: טעים ובריא

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

חומוס הפך ברבות השנים למאכל הלאומי שלנו. עם או בלי פיתה, פול, סביח וחריף – כמעט כולם צורכים אותו במינון כזה או אחר. על הקטנייה הנפוצה ביותר במזרח התיכון, שהיא לא רק טעימה אלא אף בעלת סגולות בריאותיות, בכתבה הבאה

חומוס, או בשמו המדעי החִמְצָה התרבותית, הוא גרגר של צמח המשמש למאכל כמעט משחר ההיסטוריה. עדויות על שימוש בחומוס נמצאו כבר בתקופת האבן בטורקיה, מצרים ויריחו, והיסטוריונים של המזון טוענים כי אפלטון וסוקרטס כתבו על חיבתם לחומוס כבר במאה הרביעית לפני הספירה.

חומוס ביתי

החומוס הוא אחת הקטניות הראשונות ששימשו למאכל אדם. במזרח התיכון המאכל נפוץ מ-1200 לספירה. בארץ ישראל, התיעוד הראשון להכנת חומוס מגרגרים מבושלים בתוספת טחינה הוא מהתקופה הצלבנית, אבל יש הטוענים שהחומוס הוזכר קודם לכן בתלמוד בשם "חמיץ" ובמגילת רות בשם "חומץ".

בישראל מגדלים כ- 50,000 דונם של חומוס במקומות רבים בארץ, בעיקר באזור הצפון (עמק יזרעאל, הגליל התחתון והמערבי). הוא גדל על שיחים נמוכים בגובה של 20-50 ס"מ בעלי תרמילים מצידי הגבעול. בכל תרמיל צומחים גרגר אחד עד שלושה גרגרי חומוס.

ישנם זנים שונים של חומוס, הנבדלים זה מזה בגודל הגרגרים, צורתם וצבע קליפתם. שלא כמו גידולים אחרים, למרות שהחומוס דורש מעט השקיה, זורעים וקוצרים אותו רק פעם אחת בשנה.

כ-65% מתוצרת החומוס העולמית גדלה בהודו. בהודו אף צורכים חומוס יותר מאשר בכל מקום אחר – כ-90% מצריכת החומוס העולמית. אולם בעוד שבהודו מקובל לאכול חומוס מזן טיפוס דסי, בעל גרגירים קטנים ולעיתים כהים, בישראל משתמשים לרוב בגרגירים מזן טיפוס קבולי, שהם גדולים יותר ואחידים יותר במראה ובצבע.

חומוס מהווה שילוב של חלבון ופחמימה. בגלל תכולת החלבון הגבוהה שבו הוא מהווה מקור טוב לחלבון צמחי. בזכות האינדקס הגליקמי הנמוך שלו הוא מתאים לאנשים בדיאטה או כאלה שמעוניינים לשמור על המשקל, ומאחר שמרבית הפחמימות שבו הן מורכבות עם קצב ספיגת סוכר איטי, הוא אף מתאים לחולי סוכרת.

חומוס מציע יתרונות בריאותיים מובהקים. הוא מהווה מקור מצוין לסיבים תזונתיים, במיוחד סיבים מסיסים, לוויטמינים כגון ויטמין C, B6, E ו-K  ולמינרלים כגון חומצה פולית, אשלגן, אבץ, מגנזיום, סידן וברזל. בנוסף, חומוס עשיר בחומצות אמינו, במיוחד ב-3 חומצות אמיניות שקשורות לפעילות המוח ומערכת העצבים ומשפרות את מצב הרוח: טריפטופן, פנילאלנין וטירוזין. הפיטוסטרולים (phytosterols) שנמצאים בחומוס מסייעים בניהול משק הכולסטרול.

ההרכב התזונתי של החומוס הופך אותו למזון בעל השפעות בריאותיות מיטיבות על הלב, על לחץ הדם, על רמות הסוכר ואפילו על האטת תהליך ההזדקנות. על פי מחקרים, ארוחות שמשלבות חומוס משפרות מדדים שונים, כמו אינסולין ורמות כולסטרול, ומעלות את דרגת השובע. הנבטת החומוס מקילה על תהליך העיכול שלו, מונעת היווצרות גזים ומגדילה את ערכו התזונתי.

בזכות האינדקס הגליקמי הנמוך שלו, חומוס ביתי מומלץ במיוחד לאנשים שנמצאים בתהליך הרזיה או לאלה המעוניינים לשמור על משקלם.  100 גרם של חומוס מכילים 200 קלוריות בממוצע. אמנם, מנת חומוס גדולה עלולה להגיע למשקל של 200-300 גרם, אך היא יכולה לספק תחושת שובע ממושכת, שהיא קריטית בתהליך ההרזיה, ולסייע בפירוק השומנים בצורה יעילה יותר.

כל זאת נכון לגבי ממרח חומוס ביתי בלבד. ממרח חומוס תעשייתי אינו דיאטטי ואינו בריא. הוא מכיל בממוצע כ-25 גרם שומן ב-100 גרם (כלומר, 25% שומן) וחומרים משמרים. מרבית ממרחי החומוס שקיימים היום בשוק מכילים חומר משמר הנקרא פוטסיום סורבט, אשר נועד למנוע הִיווצרות פטריות ועובש. חשיפה ממושכת לחומר זה במינונים גבוהים עלולה לגרום לסרטן.

חומוס ביתי – מתכון קל הכנה:

·        משרים במים למספר שעות חצי כוס גרגירי חומוס. ניתן להוסיף למים מעט סודה לשתייה (סודיום ביקרבונט) כדי לזרז את ריכוך הגרגירים; סודה לשתייה אינו פוגע בערכו התזונתי של החומוס, אך הוא עשוי להשאיר טעם לוואי.

·        מבשלים את הגרגרים חצי שעה עד שהם מתרככים.

·        מעבירים את הגרגירים למעבד מזון ומוסיפים:

– 3 כפות טחינה גולמית.

-1-3 שיני שום.

-עלי פטרוזיליה לפי הטעם.

– כפית מיץ לימון טרי.

– קצת מלח ופלפל.

·        טוחנים במעבד המזון עד שמתקבל המרקם הרצוי. אפשר לשלוט במידת הסמיכות על ידי הוספת מים.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים