Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > פירות יבשים: ט"ו עצות תזונתיות לקראת ט"ו בשבט

פירות יבשים: ט"ו עצות תזונתיות לקראת ט"ו בשבט

פירות יבשים ודיאטה

ראש השנה לאילנות בפתח, והדיאטנית הקלינית מגישה לכבודו ט"ו עצות לאכילה נכונה ובריאה של פירות יבשים

ה-15 בחודש שבט (ט"ו בשבט) הולך ומתקרב, וכמדי שנה ייחגג "ראש השנה לאילנות" בסלסלה של פירות יבשים, עמוסים בצבעים וטעמים. מה מומלץ במיוחד לאכול? להנאתכם, ט"ו עצות לחג בריא יותר.

1. תהליך הייבוש שעוברים הפירות גורם להם לאבד נוזלים – ולהיות מרוכזים בוויטמינים, מינרלים וגם… לא מעט קלוריות. כך, למשל, 100 גרם של אננס מיובש מכילים לא פחות מ-300 (!) קלוריות, ואילו אותה כמות של שקדים מכילה כבר כ-600 קלוריות שלמות.

2. חשוב לשים לב במיוחד לאגוזים ושקדים, שמכילים לא רק הרבה קלוריות – אלא גם רמות גבוהות של שומן. 100 גרם של שקדים קלויים במלח ו-100 גרם של בוטנים חיים מכילים כמעט 54 גרם שומן.

3. יחד עם זאת, יש פירות יבשים שכמות הקלוריות בהם מועטה יותר, למשל: אפרסקים מיובשים ומבושלים (77 קלוריות ל-100 גרם); ושזיפים מיובשים מבושלים עם גרעינים (91 קלוריות ל-100 גרם).

4. נוסף על קלוריות, הפירות היבשים מכילים כמויות גדולות של סוכר. 100 גרם של תפוחי עץ מיובשים לא מבושלים, למשל, מכילים כ-66 גרםפחמימות, ואותה כמות של תמרים מיובשים ללא גלעין מכילה כמעט 74 גרםשל פחמימות. אנשים שסובלת מסוכרת צריכים להיזהר מכך במיוחד.

5. פירות יבשים טרופיים, כמו אננס ופפאיה, מכילים תוספת גבוהה (ומלאכותית) של סוכר, שמתווסף אליהם בתהליך הייצור. לכן ראוי לצרוך אותם במשורה.

6. בגלל כמויות הסוכר הגדולות שהפירות היבשים מכילים, מומלץ מאוד לצחצח שיניים מייד אחרי אכילתם או בסמוך לה – כך שהפירות היבשים לא יידבקו לשיניים שלנו, וייאלצו אותנו לבקר מאוחר יותר אצל רופא השיניים.

7. יחד עם זאת, בבחירה בין פירות יבשים לממתקים – אין ספק שהפירות מנצחים, ובגדול. הם באים ממקור טבעי, אין בהם כלל כולסטרול (בניגוד לשוקולד, למשל) וגם לא שומן טראנס מזיק (שעוגיות מכילות, לדוגמה).

8. הפירות היבשים (בעיקר הצימוקים והתאנים) מכילים סיבים תזונתיים, שמזרזים את תהליך התרוקנות המעיים, קושרים אליהם את הכולסטרול הרע שבדם, מעניקים תחושת שובע, מאיטים את קצב חילוף החומרים בקיבה וייתכן שאפילו מסייעים במניעת סרטן המעי הגס. ההמלצה היומית לצריכה כוללת של סיבים למבוגר נעה בין 20-35 גרם.

9. אנשים שסובלים ממחלת כליות כרונית צריכים להיזהר מכמות המינרלים הגבוהה שבפירות היבשים. 100 גרם של שזיפים מיובשים עם גלעינים, לדוגמה, מכילים 650 מ"ג אשלגן, 70 מ"ג זרחן, 40 מ"ג מגנזיום, 45 מ"ג סידן וקצת יותר מ-2 מ"ג ברזל.

10. הפירות היבשים טובים במיוחד לטיפול בעצירות. לעניין זה רלוונטיים במיוחד השזיפים השחורים, המשמשים והתאנים (בייחוד כאלו שהושרו למשך מספר שעות במים רותחים). פירות יבשים אלו סופחים מים, והם מרככים ומגדילים את נפח הצואה במעי. כתוצאה מכך היא עוברת במעיים בקלות ובמהירות.

11. פירות יבשים אינם מאכל שמומלץ לילדים קטנים, ויש להרחיק אותם מהם, משום שהם עלולים לגרום להם להיחנקות. אסור לתת לילדים מתחת לגיל 5 או להשאיר בהישג ידם פיצוחים מכל סוג שהוא (כמו אגוזים, בוטנים, גרעינים, קשיו, שקדים וכדומה). יש לחצות פירות יבשים ופירות עגולים לאורכם (ולא לרוחב!) כדי למנוע חנק, ולהקפיד להוציא את הגרעינים מהפירות הניתנים לפעוטות.

12. הפירות היבשים אמנם מכילים ברזל – אבל הם לא מקור מהימן או טוב במיוחד עבורו. זאת משום שספיגת הברזל ממקור צמחי היא נמוכה מאוד. עדיף לצרוך ברזל מבשר או ממוצרי סויה.

13. אגוזי מלך לא זכו סתם לתואר "מלכי האגוזים": הם עשירים בחומצות שומן רב בלתי רווי מסוג אומגה 3, התורמות לבריאות הלב וכלי הדם, באמצעות, בין היתר, הורדת הטריגליצרידים (שומנים) בדם. מומלץ לשלב כמות קטנה מהם בסלטים ובקינוחים, ועדיף לאכול אותם טריים ולא קלויים.

14. מומלץ שלא לקלף את השקדים: זאת לאור מחקר חדש, שמצא כי בקליפה החומה דקה של השקד מצויים פי 10 נוגדי חימצון בהשוואה לשקד עצמו. מלבד השקד, נמצאו תכונות דומות גם באגוזי מלך, אגוזי לוז, אגוזי פקאן, ערמונים, בוטנים, שזיפים ודבלים.

15. אפשר ומומלץ לשלב פירות יבשים במאכלי החג, כמו סלטים, לחמים ועוגות – וכך להפוך אותם לבריאים יותר.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מחקרים דומים