Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > יום עצמאות מדיאטה

יום עצמאות מדיאטה

דיאטנית קלינית יפית קסלר

דיאטנית קלינית בכירה במרכז לטיפול בהשמנת יתר (מלב"י). בעלת תואר ראשון במדעי התזונה בהצטיינות, ותואר שני במדעי הרפואה בחוג לאפידימיולוגיה ורפואה מונעת מאוניברסיטת ת"א…. למידע נוסף »

שלח שאלה

בחגים ישנם שני טיפוסים של אנשים, אלה שסופרים קלוריות עם כל ביס בסלט ואלה שמחליטים שמנגל הוא לא זמן טוב לשמור על דיאטה ומעמיסים עוד פיתה עם חומוס. איזה טיפוס אתם? ויש גם את גישת הדיאטנית

יום העצמאות

יום העצמאות בפתח וכל המדיה עסוקה בספירת קלוריות כמה מכילה פיתה עם חומוס וכמה זמן תצטרכו לרוץ עבור כל שיפוד שאכלתם בחג. ובכן, זו לא הכתבה שלנו.

בתקופות החגים ישנם שני סוגים אנשים: הסוג הראשון הם אלו שעסוקים בדיאטה בחג, הם נמנעים ממאכלים רבים כמו פיתות, חומוס, קינוחים ומסרבים לכל הצעה מפתה ומצהירים שנגמרו החגיגות כי עכשיו הם בדיאטה וחייבים לרזות.

הסוג השני הוא האנשים שהחליטו שהחג הוא לא זמן לדיאטה והם משחררים את הרסן, אוכלים מכל הבא ליד, מעמיסים על הצלחת מבלי לחשוב אם הם בכלל רעבים או שבעים אלא כי יש הרבה מבחר וכי הם לא בדיאטה – אז אפשר לחגוג ולהגזים.

המלצת הדיאטנית
השנה אני רוצה להציע לכם אפשרות שלישית שבעיניי יותר מהכל מסמלת עצמאות אמיתית. מה אם בחג הזה לא תעשו דיאטה, אבל גם לא תאכלו עדי כדי שהמכנס לוחץ והגוף מרגיש כבד? מה אם בחג הזה, באמת תקשיבו לגוף?

הנה כמה עצות שיעזרו לכם לעבור את החג מבלי לוותר על ההנאות וגם מבלי לסבול מרגשי אשמה שהגזמתם באכילה:

אל תצומו לפני ארוחת החג – החליטו מראש שאתם אוכלים ארוחות מסודרות כדי שלא תגיעו מורעבים לארוחה. כשאנחנו מאוד רעבים והגוף נמצא בחסך קלורי קשה לנו יותר לבחור אוכל בריא, לכן אנחנו נמשכים יותר לפחמימות ונצטרך לאכול כמות גדולה יותר כדי להרגיש שובע.

שתו הרבה מים – בימים חמים ההמלצה היא שתיית שני ליטרים ביום, אם אתם נמצאים בשמש ופעילים פיזית כדאי לשתות אפילו יותר. לתשומת לבכם, הרבה אנשים מביאים לארוחת החג ולמנגל משקאות מוגזים ומיצים ושוכחים להביא מים. לכן חשוב שתדאגו שבמבחר המשקאות יהיו גם בקבוקי מים. לגיוון אפשר להכין חליטות תה ירוק קרות או קנקן מים עם לימונית נענע ולימון

התלבשו נוח – בניגוד לעצות הדיאטה הישנות שמעודדות ללבוש לארוחה מכנס ג'ינס לוחץ כדי "להרגיש" את הבטן שתזכיר לכם לא להגזים באכילה, תחושת שובע אמיתית היא פנימית, ומורגשת הרבה לפני שהמכנס לוחץ. לבשו בגד שאתם מרגישים ונראים בו טוב, כזה שלא לוחץ. במקום להסתמך על סימנים חיצוניים נסו להרגיש מתי אתם באמת שבעים.

אכלו לאט – כדי להרגיש את השובע חשוב לאכול לאט ובמשך לפחות 20 דקות. עשו הפסקות אחרי כל כמה ביסים כדי לבדוק את מצב השובע שלכם. נסו לתחום את זמן הארוחה ללא יותר מ-30 דקות בהן תאכלו עד לשובע, ולאחר מכן תסיימו לאכול ותפנו את הצלחת.

אכלו מאכלים משביעים – חשוב לדעת שיש מזונות שממלאים אותנו לזמן קצר ואינם משביעים, ולעומתם ישנם מזונות שמתפרקים לאט ויוצרים תחושת שובע לאורך זמן כדי שלא נחזור לנשנש שוב אחרי שעה. מזון שמתפרק מהר ולא יוצר שובע הוא לחם לבן ולחם קל, פיתות, קרקרים וחטיפים, גבינות 0% שומן, מעדני דיאט, מיצי פירות וקינוחים. מזון שיוצר תחושת שובע הוא לחם מלא המכיל לפחות 70% קמח מלא, ירקות על קליפתם, קטניות כגון עדשים, גרגרי חומוס, שעועית לבנה, פול, חלבונים כמו עוף, טופו, סייטן ודגים. לכן, התחילו את הארוחה מהמאכלים המשביעים ומלאו בהם את רוב הצלחת.

אל תוותרו לגמרי על הפחמימות – כדי לשבוע באמת ולמנוע אכילה נשנשנית, השילוב הטוב ביותר הוא של חלבונים, ירקות ופחמימות יחד בארוחה. קחו צלחת עם מנת חלבון (בשר, עוף או דג), הוסיפו ירקות ושלבו פחמימה מלאה כמו קטניות או לחם מלא איכותי. זה יוסיף מעט קלוריות לארוחה אך ישביע אתכם יותר וימנע נשנושים שיכולים להצטבר לעודף קלוריות משמעותי.

רגע לפני הקינוחים – לפני שאתם אוכלים קינוח, עצרו והקשיבו לבטן. איך אתם מרגישים? אם אתם מרגישים מלאים וכבדים, חכו מעט כדי לא להרגיש כובד או החליטו שאתם טועמים חצי מנת קינוח בשביל ההנאה. זכרו, המטרה היא לא להימנע ממאכלים טעימים אלא להימנע מהגעה לתחושת מלאות לא נעימה שיוצרת כובד ואי נוחות. אם תשמרו על עקרון זה תוכלו ליהנות מארוחת החג מבלי להרגיש שהגזמתם באכילה, ולאכול מהכל במידה.

יום עצמאות שמח ובתאבון 🙂

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מחקרים דומים