Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > ארוחת חג סוכות: איך יוצאים מזה בלי להשמין?

ארוחת חג סוכות: איך יוצאים מזה בלי להשמין?

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

אתם הולכים למסעדה או לקיים את מצוות האושפיזין עם ארוחת חג בסוכה – זהירות! לא אתם הכנתם את האוכל ואין לכם מידע מלא לגבי אופן הכנת האוכל והמרכיבים שבו, מה שיכול לעלות לכם בקלוריות רבות. הדיאטנית יפית קסלר מציגה מבחר דרכים לבחור ולשלוט על מה שכן יכנס לפה ולא יוסיף למשקל

ארוחת חג סוכות

תהליך הירידה והשמירה על המשקל דורש מאיתנו לקיים אורח חיים בריא, בו אנו מקפידים לאכול ארוחות קבועות ולתכנן את סדר היום. אבל מה קורה כשרוצים לבלות ערב במסעדה או באירוע?

כשאנחנו יוצאים לאכול בחוץ, אין לנו שליטה על כמות האוכל שמגיע בצלחת, על כמות השמן בו השתמשו בתהליך ההכנה, על כמות המלח והרטבים ועל הרכב המנה.

איך בוחרים מנות בארוחה מחוץ לבית או ארוחת חג?

בחירות נכונות במסעדה, ארוחת חג בסוכה, או כל ארוחה שלא אתם הכנתם ויודעים בוודאות מה המרכיבים, יכולות לחסוך מאות קלוריות מבלי לוותר על הטעם ומבלי לפגום בהנאה:

מנה ראשונה: למנה הראשונה כדאי לבחור סלט, ירקות טריים או מוקפצים. הימנעו מאכילת לחם בזמן ההמתנה למנה העיקרית, הוא רק יסתום לכם את התאבון ויפגע בהנאה מהמנה שהזמנתם, שכן ככל שאנו רעבים יותר כך המנה טעימה לנו יותר.

רטבים בצד: בהזמנת סלט, בקשו את הרוטב בצד המנה והוסיפו בעצמכם כמות מדודה. העדיפו רוטב על בסיס שמן זית, לימון, חומץ בלסמי או וינגרט. אם בהרכב הסלט מופיעים אגוזים או בוטנים קלויים, קחו בחשבון שמדובר בתוספת שיכולה להגיע לכדי 300-400 קלוריות. בקשו את התוספת הזו בצד או למשקיעים, ותרו עליה ובחרו להנות מהטעם הטבעי של הירקות.

שימו שמן: יש לבחור מנות שהוכנו בשמן זית ולא ברוטב חמאה או שמנת. כך תפחיתו בכמות השומן הרווי ותרוויחו שומן בריא ומזין. שימו לב שגם כשהשמן ממקור בריא צריך להמעיט בכמות.

רק לא מטוגן: העדיפו מנות מבושלות, מאודות, מוקפצות או אפויות על פני מנות מטוגנות. זה כולל גם את הבשרים וגם את התוספות, העדיפו ירקות מבושלים על פני ירקות בטמפורה, תפוח אדמה אפוי על פני צ'יפס, אורז לבן על פני ריזוטו (העשיר לרוב בחמאה), חזה עוף על פני שניצל.

גודל המנה: מחקרים מראים כי אנו בוחרים לאכול לפי העין, וככל שהמנה גדולה יותר כך נאכל כמות גדולה יותר מהמזון, ללא קשר לרמת הרעב שלנו. הכמות שתקבלו בהזמנת מנה במסעדה לרוב תהיה גדולה מהכמות שהייתם צורכים בבית. בקשו צלחת קטנה והעבירו אליה את הכמות שהייתם אוכלים בבית. את השאר ניתן לארוז ולקחת הביתה או פשוט לוותר. למתקשים להתאפק, אפשר לבקש כבר בתחילת הארוחה לארוז כשליש עד חצי מהמנה.

תוספת הפחמימה: עדיף להזמין מנה, שמבוססת על חלבון כמו: בשר/ דג/ פשטידת ירקות וגבינות, ולא מנה שמבוססת על פחמימה כגון פסטה, נודלס או חומוס עם פיתה. אפשר לבקש להמיר את התוספת שמגיעה עם המנה (צ'יפס, פירה, אורז) בסלט או במרק ירקות.

פחות מלח: מלח משמש כמחזק טעמים ולכן לעיתים קרובות משתמשים בו בכמות גבוהה במנות המוגשות. לכן, שימו לב לרכיבים המלווים את הארוחה שהזמנתם. הימנעו מלהזמין מנות עם רטבים עשירים במלח כגון רוטב סויה או חרדל. ניתן לבקש את הרוטב לצד המנה ולהוסיף כמות מדודה ממנו, ובכך להפחית משמעותית את כמות המלח בארוחה.

שתייה: לא רק באוכל חשוב לעשות בחירות נכונות. שימו לב לשתייה שאתם מזמינים, כדאי להימנע מהזמנת שתייה ממותקת, גם ככה מדובר בארוחה עשירה בקלוריות. פרגנו לעצמכם באוכל והסתפקו במים או סודה עם לימון, בתה ירוק או במשקה דיאטתי. גם  מיצי פירות טבעיים מכילים כמות לא מבוטלת של קלוריות וסוכר, העדיפו לאכול את הפרי עצמו ולא את המיץ.

אלכוהול: מנת אלכוהול אחת שווה לכ-150 קלוריות. מנת אלכוהול שווה לכוס יין 150 מ"ל או 330 מ"ל בירה או כוסית וויסקי 40 מ"ל. מומלץ מאוד להימנע או להזמין כוס יין אדום וכדי לקזז את הקלוריות לוותר על הלחם בארוחה או על הקינוח.

ולקינוח: במידה והחלטתם להזמין קינוח, השתדלו להתחלק בו עם עוד אנשים. פעמים רבות מספיקה רק טעימה של מתוק ואין צורך בסיום כל המנה. כך תצאו בתחושה טובה וקלילה יותר, הן פיזית והן נפשית. אם בכל זאת בחרתם לאכול קינוח לבד, העדיפו מנה על בסיס פירות כגון סלט פירות, תפוח או אגס אפוי עם כדור גלידת וניל או גלידת סורבה.

הטרנד החדש: מנות בריאות

בשנים האחרונות נהיה קל וזמין יותר להזמין מנות בריאות, מזינות ודלות יחסית בקלוריות. המסעדנים גילו את הפוטנציאל הטמון בפנייה לאוכלוסייה, המחפשת אחר מזון בריא ואיכותי מבלי לשלם בקלוריות של יום שלם. היזהרו לא ליפול במנות "בריאות" לכאורה, העשירות מאוד בקלוריות, כמו סלטים עשירים ברוטב, אגוזים וגבינות שמנות. לימדו את התפריט שמציעה המסעדה באינטרנט עוד לפני ההגעה למקום. כך תוכלו לעשות בחירה מושכלת במצב רגוע ושבע ולא כאשר אתם רעבים ומתפתים ביתר קלות.

והכי חשוב, תהנו מהאוכל! עשו בחירות מושכלות והשאירו את רגשות האשמה בבית.

עוד בנושא:

די לנשנוש!

שנת הדיאטה הטובה

מניעת השמנה בתקופת הילדות

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים