Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > שינה ומשקל: כמה שעות ישנתם בלילה?

שינה ומשקל: כמה שעות ישנתם בלילה?

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

אנשים שישנים שינה טובה ואיכותית נהנים מאיכות חיים טובה יותר לעומת אלה הישנים שינה קצרה וחטופה. אבל האם הם גם רזים יותר? ואם כן, עד כמה זה קשור לשינה איכותית וטובה?

מחקר חדש, שפורסם במגזין European Journal of Preventive Cardiology קובע כי שינה של שבע שעות בלילה מפחיתה את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים (CVD). בנוסף, הסיכון אף פוחת אם מקיימים אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, תזונה בריאה, הימנעות מעישון ושתיית אלכוהול מתונה.

שינה ומשקל

נתון זה מצטרף למחקר בריטי משנת 2008 שאישש נתונים דומים בקבוצת מחקר שכללה גם ילדים. הממצאים משני המחקרים גם יחד תומכים בעובדה כי אנשים שישנים טוב יותר ומקיימים אורח חיים בריא יותר הם לרוב גם אנשים עם מסתBMI  נמוכה יותר.

מה הקשר בין שינה ומשקל?

השינה עצמה אינה תומכת בשמירה על משקל הנמוך, אך יש לה השפעה עקיפה אדירה עליו – שינה טובה מתקשרת לרוב עם איכות חיים גבוהה יותר של האדם, כלומר שעות עבודה פחות ארוכות ויותר זמן פנוי.

גוף האדם יכול לתפקד רק מספר מסוים של שעות ערות. מעבר לכך, השינה עצמה חיונית לאישוש המערכות המתפקדות שלו ולצבירת  אנרגיה אשר מסייעת לו לתפקוד בהמשך.

הרפואה הסינית מייחסת את השיוך של התפקוד שלנו והיצירתיות שלנו לכבד, אנשים רבים מרגישים שהם יצירתיים יותר בלילה, אך הכבד, כמו כל האברים, זקוק למנוחת הלילה שלו על מנת לתפקד היטב. כך למשל, אמנים רבים היוצרים בשעות הלילה מרגישים לאחר שנים של קיום אורח חיים חיים לילי כי האנרגיות היצירתיות "נגמרו" להם. הסיבה לכך פשוטה, הם התישו את עצמם בדיוק בשעות בהן האיבר האחראי על היצירתיות זקוק למנוחה.

פרגנו לעצמכם שלאפשטונדה

מוסד השלאפשטודנה (שנת צהריים ביידיש) המיתולוגי הוא בעל השפעה חיובית במיוחד על הגוף. שנת צהריים קצרה מסייעת לגוף לקבל את המנוחה לה הוא דרוש להמשך היום. בעידן החיים המודרני, מעטים מאד הם האנשים היכולים להתפנות למנוחת צהריים.

מרביתנו נמצאים במקומות עבודה תובעניים אשר אינם מאפשרים זאת. ועדיין, נתונים מחקריים מצביעים על כך שתפוקתם של מרבית העובדים צונחת בכ- 80%! לאחר ארוחת הצהריים בכל מקומות העבודה.

העידן המודרני נוגס בשנת הצהריים, אך לגוף האדם חוקיות משלו, וכאשר השינה נמנעת ממנו הוא מגיב בהאטה של כל המערכות התפקודיות. מקומות עבודה מודרניים מתחילים להפנים זאת, לא בכדי משרדי גוגל בכל העולם מתגאים בחדרי המנוחה שלהם עבור העובדים. התובנה כי העובד זקוק לשינה על מנת להיות פרודוקטיבי מתחילה לחלחל אצל מעסיקים.

מה הקשר בין חוסר שינה ומשקל?

כאשר אנו ערים מעבר לנדרש הגוף זקוק להזנה חלופית במקום השינה. מה עושים? רבים פונים לצריכת מזון מיותר כדי "להישאר ערים", וכאן בדיוק טמונה הבעיה, כאשר אתם עייפים במהלך היום – אם אתם יכולים לכו לנוח.

מה לא לעשות? אל תעזרו במשקאות עתירי קפאין או במזון עתיר סוכרים בכדי "להישאר ערים". והמשקל? יעלה בהתאם.

מה כן לעשות? אכלו משהו קל, רצוי פירות וירקות, המכילים סוכר טבעי ומעורר, חטיפי בריאות קטנים ושתו הרבה מים. קומו להליכה קצרה או עשו תנועות קטנות עם כפות הרגליים כדי להזרים את הדם טוב יותר בגוף. צאו החוצה ושאפו אוויר צח. אלה יעזרו לכם לנער את הגוף ולספק לו את האנרגיה הדרושה להמשך הפעילות היומית.

למה קמים רעבים?

בעת השינה רמות הסוכר בגוף צונחות ולכן רבות אנו מתעוררים רעבים. מומלץ לאכול ארוחה קלה בערב לפני השינה בכדי לסייע לגוף עם שנת הלילה ולא להתעורר עם תחושת רעב שאז נאכל יותר ונצרוך יותר קלוריות ממה שהגוף צריך.

כמו כן, אין לדלג על ארוחת הבוקר, לטעמנו הארוחה הכי חשובה ביום, בה הגוף משלים את האנרגיה הדרושה לו ולהניע לקראת יום חדש. הרפואה הסינית דוגלת בארוחת הבוקר, המספקת "צידה לדרך" ליום העבודה הארוך של האדם.

וכמובן, נסו לישון, וכמה שיותר. לשינה טובה סגולות תראפויטיות מוכחות על גוף האדם, והיא הצעד הראשון בשמירה על איכות חיים ומשקל תקין.

עוד בנושא:

חוק חינוך תזונה חינם

מניעת השמנת יתר בילדים: 8 טיפים להורים

מהן המחלות הנלוות להשמנת יתר

לא מדברים עם מתבגרים על אוכל

הורים, על אחריותכם!

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים