Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > כמה שעות שינה צריך כדי לרזות?

כמה שעות שינה צריך כדי לרזות?

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

חוקרים ביקשו לחקור את הקשר בין שעות שינה, השמנה והרזיה. הם חילקו את הנבדקים לשתי קבוצות, באחת המשתתפים קיבלו 8.5 שעות שינה ובשנייה 5.5 שעות. אילו מהנבדקים לדעתכם הצליחו לשמור על משקל תקין?

שעות שינה

יותר ויותר נתונים מחקרים קושרים בין איכות ומשך השינה שלנו לבין שמירה על משקל תקין. מחקר אשר פורסם בעיתון המקצועי Annals of Internal Medicine עמד על הקשר בין שינה לבין הצלחה בתהליך ההרזיה.

קבוצת נבדקים בתהליך הרזיה במחקר חולקה לשתי קבוצות עם אותו התפריט, בעוד שלקבוצה אחת ניתנו 8.5 שעות שינה, לשנייה אפשרו 5.5 שעות שינה בלבד. הנתונים הפתיעו גם את החוקרים, מסתבר כי קבוצת הנחקרים, שישנה יותר שעות, הצליחה בתהליך הירידה במשקל בשיעור הגבוה בלמעלה מחמישים אחוזים מן הנבדקים בקבוצה המקבילה אשר קיבלו פחות שעות שינה.

בעבר, האסוציאציה של שינה רבה קושרה פעמים רבות עם דמויות אשר נתפסו לכנו כחסרות מוטיבציה, ואף עצלות. כיום, שינה טובה מקושרת לרוב עם איכות חיים גבוהה. מרבית האנשים חיים בתחושה כי הם יכולים להסתדר עם פחות משמונה שעות שינה ביום. זה נכון, אך רק באופן חלקי. בעוד אנו אכן יכולים לשרוד מבחינה תפקודית, הרי שיש לכך מחיר, ופעמים רבות הוא מתבטא בתזונה לקויה ובעלייה במשקל.

תינוקות וילדים זקוקים ליותר שעות שינה מאשר מבוגרים, כיון שמערכות גופם מתפתחות תוך כדי שינה בריאה וממושכת.

הנזקים של מחסור בשעות שינה

יתר לחץ דם, חוסר איזון נפשי, החלשה של המערכת החיסונית ועלייה ברמת הסוכר בדם הם רק חלק משלל התופעות השליליות העלולות להופיע כאשר אנו סובלים ממחסור בשינה.

מחסור בשעות שינה מספקות פוגע ביכולת המטאבולית של גופנו לעבד את האנרגיה, והוא בעיקר משאיר אותנו ערים זמן רב יותר בכדי לאכול.

אנשים שישנים מעט מדי נוטים להשמנת יתר בשל שחרור מוגבר של הורמונים מסוג לפטין וגרלין. שינה לא מספקת גורמת להפרשה עודפת בגוף של הורמונים אלו, ובמקביל מופרשים פחות הורמונים האחראים על תחושות השובע. כתוצאה מכך אנו עדים לעלייה במשקל המתבטאת פעמים רבות בהשמנת יתר בעיקר באזור הבטן.
בזמן ערות אנו צורכים יותר פחמימות על מנת לספק לגוף גלוקוז. בפעילות נמוכה יותר של המוח, במהלך שינה, אין לנו את הצורך לצרוך פחמימות וכתוצאה מכך אנו פשוט עושים שימוש במאגרי הגלוקוז הקיימים בגופנו.

שינה היא לא מותרות

מחסור בשינה לא רק מוציא את גופנו מאיזון הורמונלי, הוא גם מספק לנו פעמים רבות את התירוצים למגוון רחב של סיבות אשר בעטיין אנו מזניחים את נושא התזונה ועושים בחירות שגויות. תחושת "חוסר הזמן" מובילה אותנו לישון פחות, לעיתים בשל סיבות אובייקטיביות לחלוטין, אנחנו באמת עסוקים בענייני עבודה, משפחה, סידורים וכן האלה, ותופסים את השינה כמותרות.

זוהי טעות מקובלת, בעיקר מכיוון ששינה טובה ממלאת מצברים עבור כל מערכות הגוף. הרפואה הסינית למשל מייחסת לכבד תפקודים האחראים על יצירתיות ומעוף, הוא זקוק למנוחה ארוכה ויציבה על מנת לתפקד באופן שיותיר אותנו חיוניים. כאשר אנו מונעים מעצמנו שינה מספקת, אנו נהפכים לעצבניים, קצרי רוח ועלולים לעשות לא מעט טעויות הנובעות משיקול דעת שגוי הנובע ממחסור בשינה.

אנשים שנוטים לישון פחות, נוטים גם לבשל פחות, ולהיות פחות אחראים למזונם. תחושת הדחיפות של סדר היום של אנשים כאלו גורמת להם לוותר פעמים רבות על הקדשה של חלק משעות הערות שלהם להכנת מזון, הם נדחפים לפתרונות של אכילה בחוץ, מזונות מעובדים ודומיהם. כולם שייכים לעידן המודרני ה"לחוץ בזמן".

7 טיפים: כך תשפרו את איכות השינה שלכם:

  • הקפידו לישון כשבע עד שמונה שעות שינה ביממה, זוהי הכמות האופטימלית. ברם, לא רק פחות מדי שעות שינה מסוכנת לכם, גם יותר מדי שינה אינה מומלצת.
  • ותרו על שעה או שעתיים של טלוויזיה, הכינו את המזון שלכם למחר מבעוד מועד ונסו להוסיף שנת שינה אחת לפחות על מנת להתקרב ליעד של שמונה שעות שינה ביממה. השיפור בכל מערכות הגוף ובעיקר בהתמודדות עם משקלכם יהיה מיטבי ומהיר.
  • לכו לישון לפני אחת עשרה בלילה.
  • אל תירדמו עם טלוויזיה כדי לא לספק למוח גירויים.
  • נסו להירדם ללא מזגן או תנור, טמפרטורת החדר טובה מספיק.
  • איכלו משהו קטן לפני השינה, הדבר מסייע לגוף בפירוק איטי ומונע את נפילת הסוכר אותה חשים בבוקר.
  • עשו לשינה כבוד, אל תתנצלו, היא עשויה להיות החבר הסודי הטוב ביותר שלכם בתהליך ההרזיה או השמירה על משקל תקין.

עוד בנושא:

אוכלים ורצים – כללי תזונה

קווים מנחים לרופאים המטפלים בשמנים

פרסום ראשון: ניתוח בריאטרי משפר סוכרת נעורים

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים