Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > אכילה רגשית: לא אוכלים כשעצובים

אכילה רגשית: לא אוכלים כשעצובים

דיאטנית קלינית יפית קסלר

דיאטנית קלינית בכירה במרכז לטיפול בהשמנת יתר (מלב"י). בעלת תואר ראשון במדעי התזונה בהצטיינות, ותואר שני במדעי הרפואה בחוג לאפידימיולוגיה ורפואה מונעת מאוניברסיטת ת"א…. למידע נוסף »

שלח שאלה

מרגישים רע ומתנחמים באוכל? אם התשובה חיובית אתם סובלים מאכילה רגשית, הכוונה לאכילה שאינה נובעת מצורך ביולוגי. הדיאטנית יפית קסלר עם חמישה טיפים למניעה מהשמנת יתר הנובעת מאכילה על בסיס רגשות שליליים

אכילה רגשית היא אכילה שאינה מתוך צורך פיזיולוגי של הגוף. אכילה רגשית לא נגרמת עקב תחושת הרעב, אלא רגש כלשהו כמו לחץ, מתח, עצבנות, עצב, בדידות, שעמום ורגשות שליליים אחרים, היכולים להוביל אדם עם נטייה לפתח אכילה רגשית אל המקרר.

אכילה רגשית

האם אתם אוכלים אכילה רגשית?

אם אוכל הוא המקלט הנפשי שלכם אתם בהחלט שייכים לקבוצת האכלנים הרגשיים.
לא בטוחים האם אתם מתאימים להגדרה? עצרו רגע וחשבו האם אתם אוכלים לא רק כשאתם רעבים, איך לדעתכם זה משפיע עליכם מבחינת הרגשה, מראה, תחושת שליטה וערך עצמי?

כדי למנוע מצב של השמנת יתר כתוצאה מאכילה מיותרת, להלן חמישה טיפים שימושיים להתמודדות עם אכילה רגשית:

1. מה אתם חשים: רעב/ חשק/ תשוקה/ צמא?

למדו להבחין בין 4 התחושות הבאות:

רעב – מאופיין בתחושת ריקנות בבטן, לרוב מלווה בקרקורים. יופיע לאחר לפחות 2.5-3 שעות שלא אכלתם בהן כלל. למדו לזהות את תחושת הרעב שלכם.

חשק – לרוב יתעורר בעקבות גירוי מהסביבה: ראיתי/הרחתי אוכל, הציעו לי לאכול, אני במפגש חברתי וכולם אוכלים אז גם אני יאכל. הימנעו מאכילה מתוך גירוי סביבתי ללא רעב פיזיולוגי.

תשוקה craving – חשק חזק לאכול משהו ספציפי (למשל התשוקה לאכול גלידה). מלווה בתחושת מתח ואי נוחות. הנחמה היא כי תחושה זו נעלמת לאחר זמן מה.

צמא – חשבו כמה שתיתם היום. לא מספיק? אולי אתם בכלל לא רעבים אלא צמאים.

טיפ: הקפידו לאכול רק כשאתם באמת רעבים. חשקים ותשוקות הנם תחושות חולפות.

2. המתינו 10 דקות

הפרידו בין רגשות עוצמתיים, בין אם חיוביים או שליליים, לבין אכילה. המתינו לפחות 10 דקות ובדקו שוב אם הרגש נרגע. כדאי להיעזר בטכניקות הרגעה, שיעזור לכם כמו נשימות עמוקות, סיבוב הליכה, שמיעת מוזיקה או שיחה עם חברה.

3. נקו מחשבות מכשילות

למדו לזהות מחשבות מכשילות נוסח "אני חייבת לאכול משהו מתוק עכשיו", "אני לא יכול לשלוט בעצמי". נסו להסתכל על המצבים בהם אתם אומרים לעצמכם משפטים כאלו ולנתח אותם בצורה אובייקטיביות, ללא שיפוטיות כלפי עצמכם: האם אתם באמת חייבים לאכול? מה יקרה אם לא תאכלו? האם הייתה לפחות פעם אחת בה הרגשתם ככה ובסוף לא אכלתם? מה זה אומר?

נסו להחליף את המחשבה: במקום "אני חייב/ת משהו מתוק" אמרו לעצמכם "הייתי מאוד רוצה עכשיו לאכול משהו מתוק, אבל אני יכול/ה לוותר/לחכות לערב".

4. מצאו תחליפים לאוכל

פנייה לאכילה כאשר מוצפים ברגש אינה סימן לכך שאנחנו צריכים לאכול אלא סימן לצורך אחר. כשאתם מוצאים את עצמכם הולכים בצורה אוטומטיות למקרר עצרו ונסו לזהות מה אתם צריכים באמת.

הנה כמה דוגמאות לרגש והתמודדות חלופית לאכילה:

הרגש: עייפות. הצורך: מנוחה. המענה: אוכל (?). האם אוכל באמת יתן לכך מענה?

מענה חלופי: מקלחת ושינה טובה יעשו את העבודה.

הרגש: עצבות. הצורך: משהו מעודד. המענה: אוכל (?). האם אוכל באמת יעודד אתכם? לכמה זמן? אם תאכלו, האם באמת תהיו פחות עצובים בעוד חצי שעה?

מענה חלופי: עשו משהו בשביל עצמכם – קנו כרטיס להופעה טובה, תפגשו עם חברה או תכננו משהו מהנה לסוף השבוע. זכרו שהרגש תמיד חולף אבל האוכל העודף לצערינו נשאר.

5. שנו דפוס מחשבה

דיאטות כאסח, דיאטות הרעבה הכוללות דילוג על ארוחות והצהרות "ממחר דיאטה" הם שינויים קצרי טווח. זאת משום שהשינוי שנעשה הוא רק התנהגותי ("ממחר אני לא אגע יותר בלחם") או סביבתי (מחליטים לא לקנות יותר שוקולד הביתה), ללא התייחסות לסיבות לאכילה העודפת. כדי לעשות שינוי קבוע ואמיתי צריך לשנות גם את תהליך החשיבה שמתרחש בראש לפני שאוכלים. את החשיבה הזו ואת התוצאות שלה אפשר, אם תרצו, לשנות.

במידה ואתם סובלים מאכילה רגשית ולא מצליחים להתגבר עליה לבד ואתם רוצים ללמוד לשלוט בה, כדאי להיעזר באיש מקצוע שיתן לכם תמיכה תזונתית ורגשית, כגון דיאטנית המשלבת כלים טיפוליים. ככל שתדעו לשלוט בדחפים כך תימנעו את הביקור המיותר הבא שלכם במטבח.

עוד בנושא:

כיצד לשמור על המשקל לאחר ניתוח הרזיה

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • ד"ר אסנת רזיאל

    מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים