אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > לחץ נפשי מוביל לעלייה במשקל

לחץ נפשי מוביל לעלייה במשקל

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של אסיא בריאטריק – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

מצבי לחץ גורמים לנו לאכול יותר אוכל "מנחם" משמין ולעלות במשקל. ד"ר אסנת רזיאל ממליצה לרכוש כלים להגברת המודעות, להקפיד על אכילה מאוזנת, לעסוק בפעילות גופנית, מדיטציה, להרחיב מעגלי תמיכה ולהשתמש בטכניקות להפגת מתחים.

לחץ נפשי ועליה במשקל

יש לא מעט השערות על קיומה של אינטראקציה הדוקה בין לחץ נפשי לבין השמנת יתר. לחץ כרוני בלתי פוסק יכול להוביל בקלות לשימוש באכילת יתר כמזור רגשי וכסוג של "פיתרון" להפגתו על ידי שימוש ב"אוכל מנחם", אשר בדרך כלל כולל אכילת יתר של מאכלים בעלי תכולה גבוהה של שומן, סוכר ופחמימות, שגורמים לעלייה במשקל.

בעוד שלחץ לטווח קצר יכול לגרום לאדם חוסר תיאבון, הרי שלחץ כרוני יכול להוביל לאפקט הפוך. ובסופו של תהליך, להשמנת יתר.

לחץ , בטווח הקצר, גורם למוח לייצר הורמון מדכא תיאבון הקרוי CRH – הורמון המשחרר קורטיקוטרופין (corticotrophin-releasing hormone). במקביל, נשלחים גם אותות לבלוטות יותרת הכלייה המעוררים אותן ליצירת אדרנלין, שבאופן זמני מדכא כל דחף לאכול כחלק ממנגנון תגובה למצבי חירום.

מאידך, לחץ מתמשך גורם לשחרור הורמון הנקרא קורטיזול. הורמון זה מגביר את התיאבון. אם הלחץ אינו חולף, רמות הקורטיזול והתיאבון נותרות גבוהות.  מכאן ואילך, הדרך להשמנת יתר כבר סלולה באופן מדאיג. אדם הנמצא ברמות גבוהות של סטרס ולחץ נפשי, נוטה לאכול יותר בהשפעת הורמון הקורטיזול על מנת להרגיע את תחושת הלחץ.

במחקר שנערך בקולג' האוניברסיטאי בלונדון בדקו החוקרים באם יש קשר כלשהוא בין רמות הקורטיזול המצוי בשיער וביןBMI  והיקף המותניים.

במשך 4 שנים נאספו נתונים מ – 2527 נשים וגברים. החוקרת הראשית שרה ג'קסון וקבוצתה מצאו כי רמות גבוהות של קורטיזול בשיער היו קשורות להיקף מותניים רחב יותר וכן ל – BMI  גבוה יותר. למשתתפי המחקר שאותרה אצלם מסת BMI  של 30 או יותר, ולכן היו מוגדרים כלוקים בהשמנת יתר, הייתה רמת גבוהה באופן מיוחד של קורטיזול. זאת ועוד, ניתוח רטקוספקטיבי של הנתונים מארבע השנים הצביע על מתאם חיובי בין רמות קורטיזול בשיער לבין השמנת יתר לאורך זמן.

במחקר שנערך בבריטניה מצאו החוקרים כי אנשים שהיו להם רמות גבוהות של קורטיזול עקב תגובה ללחץ היו בעלי נטיה רבה יותר לאכול חטיפים כאשר הם חוו בעיות יום יומיות, בהשוואה לאנשים שהיו להם רמות נמוכות של קורטיזול בתגובה ללחץ. אלו שמרו על תזונה בריאה יותר וכתולדה מכך על משקל תקין יותר.

במחקר פורץ דרך נוסף שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים, עקבו החוקרים אחר המנגנונים המולקולריים שיכולים לתרום לקשר בין חרדה (anxiety) וחילוף חומרים (metabolism).

ד"ר חנן מידן וצוות החוקרים עקבו אחר הקשר בין התבטאות סוג מסויים של mRNA  לבין תהליכים המיוחסים לתסמונת המטבולית (metabolic syndrome).

במחקר זה, החוקרים רצו לגלות את השפעת התבטאות זו של ה – mRNA על השמנת יתר. ואכן, הם מצאו שרמת התבטאות ה – mRNA כתוצאה מחרדה יכולה להגביר את השפעתם של תהליכים הקשורים לתסמונת המטבולית. הם גם מצאו כי רמת ההתבטאות של ה – mRNA משתנה בין תאים ורקמות שונים, כתלות לחשיפת הפרט ללחץ.

גם מחקרים בבעלי חיים הראו כי לחץ משפיע על העדפות מזון, כאשר מאכלים עשירים בשומן וסוכר היו המועדפים במקרים שבהם הפרטים היו לחוצים מבחינת פיסית או רגשית. נראה כי מאכלים אלו מעכבים את פעילות המוח המעורבת בעיבוד רמות הלחץ והחרדה. אכילת מאכלים מנחמים אלו עוזרת למתן את התחושות הקשות בעת לחץ.

פרט לאכילת יתר, לחץ יכול גם לגרום לבעיות שינה, להפחית את המוטיבציה לעשות פעילות גופנית ולהעלות את צריכת האלכוהול – כל אלו גורמים המגבירים את הסבירות לעלייה במשקל.

מהן הפעולות שניתן לנקוט כדי למגר את השפעות הלחץ?

מודעות ואכילה מאוזנת – הצעד העיקרי שניתן לנקוט בו כאשר אנו מאבחנים עליה ברמות הלחץ שלנו ובעקבותיה  עליה בתחושת הרעב ועליה במשקל ובהיקף המותניים, הוא להימנע ממאכלים בעלי תכולה גבוהה של שומן וסוכר.

פעילות גופנית – כאשר אדם מתאמן נמרצות עולה רמת הקורטיזול, אם כי רק לזמן קצר. מאידך, פעילות פיזית מתונה מורידה את רמת הקורטיזול ומשחררת אנדורפינים שגורמים לנו לחוש טוב.

מדיטציה – הרבה מחקרים הראו כי מדיטציה יכולה להוריד רמת לחץ. מדיטציה יכולה גם להניע אנשים להיות יותר עירניים וזהירים בנוגע לסוג האוכל שהם בוחרים לצרוך.

תמיכה – תמיכה מחברים ומשפחה יעילה בניטרול לחצים. מחקרים הראו כי אנשים שעובדים בסביבה מלחיצה נוטים פחות לפתח בעיות נפשיות אם יש להם תמיכה מסביבם.

הפגת מתחים – חשוב לישון היטב, לתכנן חופשות, להיעזר בטיפולים משלימים כמו שיאצו, עיסויים, מוזיקה, ריקוד, בילוי בחיק הטבע.

בחשיבה ארוכת טווח, נסו לנטרל ככל האפשר את גורמי הלחץ בחייכם, היו מודעים להם ולהשפעותיהם השליליות עליכם ונסו למזער אותם או לבצע שינוי תהליכים מקיף אשר יסייע לכם לזהות את גורמי הלחץ ולהימנע מהשפעתם השלילית.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מחקרים דומים