Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > דגים: למה הם כל כך בריאים?

דגים: למה הם כל כך בריאים?

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

רבים מדברים בשבחם של דגים והערכים התזונתיים הגבוהים שלהם. נדמה כי צמד המילים דג ודיאטה הולכים יד ביד כאשר אנו מקבלים את ההחלטה "לשמור על המשקל" או לנסות לרזות.
מהם באמת היתרונות התזונתיים של דגים? מדוע הם כל כך טובים לבריאותנו? על כך בכתבה הבאה.

דגים מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות: דגי מים מתוקים ודגי מים מלוחים.

דגי הים, על אף שהם נחשבים והופכים לנדירים יותר ויותר, שייכים לקבוצה האיכותית יותר בעוד דגי הבריכות, על אף שהם מציעים ערכים תזונתיים סבירים, נחשבים לנחותים יותר מבחינה תזונתית ואינם מכילים חלק מן היתרונות התזונתיים שמציעים דגי הים, מביני דבר יבהירו לכם שגם הטעם שונה…

דגים ערכים תזונתיים

דגים, בין אם הם נאספים ומלוקטים מן הטבע, ובין על ידי גידול מלאכותי בבריכות מים מתוקים או בכלובים בתוך הים הם חלק חשוב בתזונה העולמית של האדם משחר הציווילזציה.

תרבויות שלמות נבנו על עושר הדגה שהשיגו, והדג אף הפך לחלק חשוב בתעשיית המזון המעובדת עם המהפכה התעשייתית, אשר הצליחה אף להאריך את אורך חיי המדף שלו, לשנע אותו בתנאי קירור בין יבשות ולהפיץ אותו ולהגדיל את הפופולאריות שלו.

דגים הם מקור עיקרי וראשי לחלבונים בתרבויות רבות. תרבויות המזרח הרחוק, אשר גידול בשר בקר לצורך מאכל זר להן, בעיקר בשל חוסר בשטחי מרעה, יפן למשל, משתמשות כמעט אך ורק בדגים כמקור לחלבונים.

הדגים מהווים היום כ 16% מן החלבונים המנוצלים בתפריטים ברחבי העולם. עבור למעלה ממיליארד בני אדם, זהו מקור החלבונים היחידי!

דגים, על אף שהם נאכלים בסמוך לזמן הדייג שלהם, ניתן לשמר באמצעות יבוש, המלחה, בקופסאות שימורים או לחלופין בהקפאה. כל השיטות הללו אינן פוגעות בערכים של החלבונים הטמונים בהם.

הגם שקיימים כמעט כשלושים אלף מינים של דגים, חלק קטן מהם בלבד משמש לעיבוד מסחרי של מזונות.

מהו סוד הערך התזונתי של הדגים?

דגי מאכל, בעיקר דגי ים, וזהו יתרון גדול שלהם על פני דגי בריכות, מכילים ריכוז גבוה של אומגה 3, חומצות שומן בלתי רוויות אשר נחשבות כבריאות במיוחד.

צריכת דגים כמזון עיקרי לאורך שנים נחשבת כסגולה לבריאות ואף לאריכות ימים.

אוכלוסיות  הניזונות על תפריט עשיר בדגים נחשבות לאוכלוסיות בהן שיעור התחלואה הלבבית נמוך במיוחד.

הדג, על אף יתרונותיו הבריאותיים הרבים, יכול להפוך בקלות גם למזון מזיק, וכדאי ורצוי אף לדעת זאת. אכילת דגים מטוגנים, הגם שהיא נחשבת לצורת המאכל הטעימה ביותר, אינה מומלצת והופכת בקלות מזון בעל ערך תזונתי גבוה לבעייתי, בעיקר בשל הערכים הקלוריים הגבוהים שצובר הדג עם הטיגון.

כמו כן קיימת בתרבות המערבית המתועשת נטייה לעבד את הדג למוצרי מזון קפואים עם תוספי מזון כגון אצבעות דגים ופילה מצופה בפירורי לחם שגם הם, בתורם, הופכים את הדג ממוצר בעל ערכים תזונתיים גבוהים, למוצר מעובד.

1. העדיפו דגי ים –  הערכים התזונתיים שלהם גבוהים יותר מאשר אלו של דגי בריכות.

2. בישול איטי בתנור, אידוי או מצב נא עדיפים על טיגון.

3. היזהרו מדגים שמנים המכילים אחוז שומן גבוה, אלו אומנם בעלי ערכי חלבון גבוהים אך ריכוז שומן גבוה הופך אותם לבריאים פחות.

4. העדיפו תמיד דג טרי ולא מעובד. הדג הטרי שומר על ערכים תזונתיים גבוהים יותר ותוספי מזון ועיבוד הדג למוצר אחר מפחיתים את ערכו התזונתי המומלץ.

5. באכילת דגים עם פחמימות שמרו על יחס נכון של 80% חלבון – הדג, ו 20% פחמימות על מנת שהארוחה שהכנתם תמשיך להכיל את היתרונות הבריאותיים שביקשתם להשיג.

אין ספק כי הדגים, בצריכה נבונה, הם מקור חלבון נהדר שיש לו פעמים רבות יתרונות על פני בשר. התחושה הקלה שמשיגים לאחר ארוחת דגים טובה הינה נהדרת וקשה להתחרות בה. שיהיה בתיאבון….

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים