Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > מדוע דיאטות נכשלות ב- 95% מהמקרים, בסופו של דבר?

מדוע דיאטות נכשלות ב- 95% מהמקרים, בסופו של דבר?

יאיר קרני, מאמן הספורט הנודע ומי שהיה 23 פעמים אלוף ישראל בריצות למרחקים, מסביר מדוע דיאטות שאינן כוללות פעילות גופנית נכשלות בסופו של דבר. "דיאטה ללא פעילות גופנית היא מיותרת – ואף משמינה", הוא קובע

דיאטות ופעילות גופנית

בלימודיי לתואר השני במדעי הרפואה בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, יזמתי מחקר שיבדוק את השפעתן של דיאטות והפעילות הגופנית על גוף האדם, והגשתי אותו כחלק מן התזה לקבלת התואר.

לצורך ביצוע המחקר גייסתי 20 גברים באמצעות מודעה בעיתון נשים. הרעיון היה שהקוראות יעודדו את הגברים בעלי עודף המשקל לנסות ולהפחית משקל בעזרתי. זה עבד.

פנו כמה מאות אנשים, ומהם בחרתי 20 שמשקלם היה 120 ק"ג בממוצע, והם עמדו בהצלחה במבחן מאמץ. בדקתי קצב חילוף חומרים, הרכב גוף מבחינת אחוזי שומן ומסת גוף רזה, כושר גופני, כולסטרול ושומנים, סוכר בדם, היקפים בבטן, בזרוע ובאגן.

חילקתי את הנבדקים לשתי קבוצות מחקר: קבוצה אחת קיבלה תפריט שהכיל 1,200 קלוריות ליום: 1,000 קלוריות פחות מן הצורך שמצאתי לפי בדיקת קצב חילוף החומרים. על קבוצה זו נאסר להתאמן.

הקבוצה השנייה קיבלה תפריט של 2,200 קלוריות ליום, שזו כמות האנרגיה שהם צריכים לקבל כאשר הם עוסקים בפעילות גופנית הצורכת 1,000 קלוריות. הפעילות הגופנית כללה הליכה של 8 ק"מ ביום על מסלול שטוח עם בקרה על דופק בעזרת מדי דופק.

במצב זה היו שתי הקבוצות בגירעון קלורי של 1,000 קלוריות: האחת משום שאכלה 1,000 קלוריות פחות והשנייה משום שהתאמנה. משך החלק הזה של המחקר היה חודש. בתום החודש הראשון נמדדו המשתתפים באותן מדידות ואותן בדיקות שעברו עם תחילת המחקר.

מייד אחר כך החליפו משתתפי שתי הקבוצות את שיטת הטיפול: אלה שאכלו פחות התחילו להתאמן ולאכול כמו הקבוצה בחודש הראשון, וחברי הקבוצה השנייה הפסיקו להתאמן ואכלו 1,000 קלוריות פחות. בתום החודש השני חזרו בפעם השלישית על אותן מדידות.

הקבוצה שרזתה בעזרת דיאטה בלבד הפחיתה 7.0 ק"ג ממשקלה – 3.5 ק"ג מהם בשומן ו-3.5 ק"ג במסת גוף רזה, קרי שרירים. קצב חילוף החומרים בקבוצה הזאת פחת ב-35%. כשקבוצה זו התחילה להתאמן קצב חילוף החומרים לא חזר לנקודת ההתחלה, אלא השאר נמוך ב-20% מתחילת המחקר.

הקבצה שרזתה בעזרת פעילות גופנית בלבד הפחיתה 7.5 ק"ג ממשקלה. לכאורה, אותה הפתחה במשקל. ואולם כל המשקל שירד היה בשומן, ואפילו נוספו 0.5 ק"ג שרירים לגופם. כלומר: הקבוצה רזתה כפליים מן הקבוצה הפעילה.

כאשר חדלה הקבוצה הפעילה מן הפעילות, והנבדקים התחילו לאכול 1,200 קלוריות ליום קרה להם בתוך חודש מה שקרה לקבוצה השנייה. באותו גירעון קלורי, פעילות גופנית מכפילה הרזייה בגלל השפעתה החיובית על קצב חילוף החומרים.

סיכום המחקר מבחינתי אומר שעדיף מכל הבחינות לצרף פעילות גופנית לדיאטה, ושלא כדאי להתחיל כלל דיאטות ללא פעילות גופנית. נראה שלעשות דיאטות ללא פעילות גופנית זה כמעט מיותר, אם לא משמין.

מתוך הספר "דרך הכושר לחיים" בהוצאת "כנרת"

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מחקרים דומים