אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > פירות קיץ – שלל יתרונות בריאותיים: המדריך התזונתי המלא

פירות קיץ – שלל יתרונות בריאותיים: המדריך התזונתי המלא

דיאטנית קלינית סיגל אלפסה

דיאטנית בריאטרית במלב"י –המרכז לטיפול בהשמנת יתר , מקבוצת "אסיא מדיקל " – משתתפת בוועדות הערכה של המועמדים לניתוח וליווי של המנותחים לאחריו, כמו כן מנחת קבוצות לאחר ניתוחים בריאטרים .
למידע נוסף »

שלח שאלה

למה פירות קיץ הם פיתרון מעולה לימים החמים? כמה מומלץ לאכול? ואלו ערכים תזונתיים הם מכילים? הדיאטנית סיגל אלפסה עם המדריך המלא לפירות הקיץ, או כמו שהיא מכנה אותם – "הממתקים של הטבע"

הקיץ, החום הכבד והימים הארוכים גורמים לנו לחפש אחר מזונות מקררים, צוננים ומרווים, ורצוי בריאים. פירות קיץ בהחלט עונים על ההגדרה ומכילים ברובם אחוז גבוה של מים, ובנוסף מספקים ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ועשירים בנוגדי חמצון החשובים לבריאותינו.

פירות קיץ

עם זאת, יש לקחת בחשבון כי פירות קיץ מכילים כמות סוכר לא מבוטלת, ועל כן יש להגביל את צריכתם בעיקר בקרב חולי סכרת, במצבים של טריגליצרידים גבוהים ומי שסובל מכבד שומני .

ממתקי טבע

פרי בהחלט יכול להוות תחליף למאכל המתוק והטבעי וניתן לשלבו בתפריט הדיאטה, נגדיל ונאמר אפילו כי נחשב ל"ממתק" בתזונה היומית ומומלץ על פני ממתקים אחרים.

הפרי הוא טבעי, אינו מכיל צבעי מאכל וחומרים משמרים, הוא זמין ומוכן לאכילה בלי הכנה מוקדמת, עשיר בוויטמינים ומינרלים ומספק אנרגיה זמינה לגוף. הקליפה עשירה בוויטמינים ובסיבים תזונתיים ומומלץ לאכול את הפרי בשלמותו ולא מקולף.

מומלץ לצרוך פירות קיץ מכל הצבעים, החומרים האחראים על הצבע בפירות מכונים פלבנואידים, שהם נוגדי חמצון חזקים ביותר ובעלי חשיבות רבה במניעת מחלות מגוונות.

בריא בריא, אבל כמה כדאי לאכול? ההמלצה היא לאכול עד שלוש מנות פרי ליום בקרב האוכלוסייה הבריאה.

פירות קיץ שונים – והיתרונות שלהם:

אבטיח

משפחה: דלועיים.

מקור: אפריקה.

יתרונות: מרווה ומרענן מאחר ומכיל 93 אחוז מים. עשיר בוויטמינים מסוג בטאקרוטן, ויטמיןC   וויטמיני B. עשיר בלויקופן, שנמצא מסייע בהפחתת הסיכון לחלות בסוגי סרטן, מחלות לב והאטת תהליך ההזדקנות. מלבד אכילת הפרי ניתן לקלות את גרעיניו לפיצוחים ולהפקת שמן.

מנת פרי: כוס קוביות = 60 קק"ל.

מלון

משפחה: דלועיים.

מקור: אפריקה.

יתרונות: פרי עסיסי, מכיל כ-90 אחוז מים. קיימים שני סוגי מלון, כתום וצהוב , אין הבדל קלורי בין השניים, אך קיים הבדל בתכולת הוויטמינים. המלון הכתום – עשיר בקרטנואידים נוגדי חמצון, ויטמין C, קבוצת ויטמיני B, חומצה פולית ומינרלים כמו אשלגן ומגנזיום. מפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. גם המלון הצהוב הינו מקור עשיר למינרלים, אבל כמות הקרטנואידים בו דלה יחסית.

מנת פרי: כוס קוביות מלון =60  קק"ל.

אפרסק

משפחה: ורדיים.

מקור: סין.

יתרונות: עשיר בוויטמיני מקבוצת A ו-C. אפרסק אחד מכיל 10 אחוז מהתצרוכת היומית המומלצת. עשיר במינרלים, ברזל, סידן, אשלגן ודל בנתרן.

מנת פרי: אפרסק בינוני = 50 קק"ל.

ענבים

משפחה: גפניים.

מקור: ארץ ישראל.

יתרונות: ישנם זנים רבים ושונים,שכל אחד מהם מתאים לשימושים אחרים, כגון: ייצור יין, צימוקים, סוכר ענבים, מאכל טרי ועוד. מדובר באחד מהפירות העשירים ביותר באנטיאוקסידנטים, שנמצאו מגנים מפני מחלות שונות, כגון: טרשת עורקים ומחלות לב, סוגי סרטן שונים ומאטים תהליכי ההזדקנות. הענבים עשירים בוויטמין C ובמינרלים מגנזיום, אשלגן, אבץ, ברזל וזרחן.

מנת פרי: אחת הבעיות היא שקשה להגביל את כמות הענבים הנאכלת וחשוב לזכור כי 12 יחידות ענבים =60  קק"ל.

משמש

משפחה: ורדיים.

מקור: סין.

יתרונות: מכיל כמות גדולה של אנטיאוקסידנט בטאקרוטן שאחראי לצבעו הכתום.  עשיר במינרלים אשלגן ומגנזיום וסיבים תזונתיים. מאחר ותקופת השיווק שלו בארץ קצרה יחסית יש רבים שצורכים אותו בצורתו המיובשת.

מנת פרי: המשמיש יחסית דל בקלוריות, 1 משמש = 15 קק"ל.

שזיף

משפחה: ורדיים.

מקור: סין.

יתרונות: פרי עסיסי, עשיר בנוגדי חמצון, ויטמינים מסוג C,B ו- A . עשיר במינרלים ובעיקר בסידן, אשלגן וברזל. מאחר והפרי מכיל כמות גדולה של סיבים תזונתיים הוא מסייע בבעיות עיכול ועצירות בעיקר בצורתו היבשה. לפרי השזיף מגוון גדול של גדלים וצבעים, לחלקם מרקם פנימי נוקשה יותר מאחרים ובצבעים צהוב, לבן או אדום.

מנת פרי: 2-3 שזיפים קטנים = 60 קק"ל.

בתאבון!

עוד בנושא:

מהי דיאטת סאות ביץ'?

מדריך תזונתי: יתרונותיו הבריאותיים של התה הירוק

לקחת ללב: ויטמין D

ספורט לימי הקיץ: פעילות גופנית במים

הרצאות החודש במלב"י

לקביעת תור ליעוץ: 03-7645444  או: info@assia.co.il

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • ד"ר אסנת רזיאל

    מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים