אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > פעילות גופנית או דיאטה? נוסחת הפלא לירידה במשקל

פעילות גופנית או דיאטה? נוסחת הפלא לירידה במשקל

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

פעילות גופנית? דיאטה? לא, אין לנו תשובה חד משמעית, אבל הסברים אפשריים הגורמים לסיבות לעלייה במשקל, כמו גם להורדה במשקל, יש לנו בשפע. לאיזה מהם אתם מתחברים? אה, ויש גם נוסחה לירידה במשקל: לאכול פחות ולזוז יותר

פעילות גופנית ודיאטה

מדובר בשאלה מורכבת, שקשה לענות עליה תשובה מלאה, כי למדע עצמו אין תשובה מלאה בנושא זה. אין לנו עדיין הסבר משביע רצון לגבי השיטה הטובה ביותר לרדת במשקל, ומדוע קל כל כך לעלות במשקל. אפשר לתת מספר הסברים לגבי גורמים רבים התורמים לכך, כמו: גנטיקה, הורמונים, בן/בת הזוג ואפילו מיזוג אוויר. אנו חושדים שכל אלה משתתפים כמסייעים לתהליך ההשמנה.

הסבר 1: הקלוריות

הכי קל להפנות אצבע מאשימה לעבר הקלוריות, כי הגיוני שאם אנחנו צורכים יותר אנרגיה מאשר אנחנו שורפים, הגוף ישמור את היתרה כמשקל עודף. אז בואו נדבר על למה כדאי לצרוך פחות קלוריות או לשרוף יותר קלוריות, כאסטרטגיה טובה יותר לירידה במשקל.

מספר מחקרים הגיעו כבר למסקנה כי הגבלת מספר הקלוריות שאנו צורכים, היא הדרך הטובה ביותר לרדת במידת המכנסיים, זאת לעומת בילוי זמן רב בחדר הכושר. למשל, בניסוי שנערך באוניברסיטת פנסילבניה גילו החוקרים כי נשים וגברים שעסקו בפעילות גופנית, אבל לא אכלו בצורה מבוקרת, השילו 0.3% ממשקל הגוף ההתחלתי שלהם, לעומת אנשים שעשו דיאטה, אבל לא התעמלו, והורידו 8.4% ממשקל גופם.

אבל אל תמהרו לבטל את המנוי לחדר הכושר. המחקר הזה, כמו רבים אחרים שבחנו את הבעיה, לא השוו את הדיאטה ואת הפעילות הגופנית בצורה נכונה. הנשים בקבוצת הדיאטה הורידו 945 קלוריות ביום, ואילו הגברים 1705. בקבוצת הפעילות הגופנית, האנשים צעדו או עשו ג'וגינג במשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ושרפו כך 255 ו-190 קלוריות כל פעם, בהתאמה.

הסבר 2: השילוב בין דיאטה לספורט

ההשוואה הזו דומה להשוואה בין תפוחים לתמרים. במחקר שמצטט הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט במטרה לתמוך בהמלצותיו לעסוק בפעילות גופנית יומיומית, השוו החוקרים בין אנשים שהורידו 500 קלוריות מהתפריט היומי שלהם, לבין אנשים ששרפו 500 קלוריות ביום באמצעות הליכה, ושתי הקבוצות ירדו במשקל בצורה דומה. למסקנה זו הגיעו מחקרים רבים אחרים שנעשו לאחרונה.

בשיטה הזו תצטרכו לרוץ עשרה קילומטרים כדי לשרוף חטיף שוקולד, שאוכלים בפחות מדקה. וזוהי הסיבה לכך שכשיוצאים ממעבדת המחקר, התזונה ממלאת תפקיד חשוב יותר בירידה במשקל, מאשר פעילות גופנית.

הסבר 3: פעילות גופנית

ובכל זאת, ברור שהשילוב בין דיאטה ופעילות גופנית מוביל לתוצאות טובות יותר מאשר כל אחת מהאפשרויות בנפרד. המכונים הארציים לבריאות בארה"ב ערכו סקירה של יותר מ-12 מחקרים, וגילו כי קבוצות שעסקו בפעילות אירובית והורידו בכמות הקלוריות שצרכו הצליחו לרדת בממוצע 1.9 ק"ג יותר מאנשים שעשו דיאטה ללא פעילות גופנית. קבוצות שהוסיפו לפעילות גם הרמת משקולות הצליחו לרדת בממוצע קילו נוסף.

שאלה: איך מונעים עלייה במשקל לאחר ירידה במשקל?

אם נניח את כל הדברים האלה בצד לרגע, השאלה שכדאי לשאול היא, "מהי הדרך הטובה ביותר להימנע מעלייה במשקל?". או אולי אפילו שאלה אחרת, רלוונטית יותר לרובינו – "מהי הדרך הטובה ביותר לשמור על המשקל לאחר שהצלחנו לרדת?".

התשובה: פעילות גופנית

התשובה חד-משמעית – פעילות גופנית היא גורם המפתח. המרכז לבקרת מחלות בארה"ב מעריך, כי למעלה מ-70% מהאנשים, המצליחים לשמור על משקלם למשך יותר מחמש שנים לאחר הירידה במשקל, עוסקים בפעילות גופנית קבועה כחלק משינוי אורח החיים שלהם. זאת, בהשוואה ל-20% בלבד בקרב האנשים שעולים במשקל. המרשם הלאומי לשמירת משקל בארה"ב קובע כי אחוז היורדים במשקל, העוסקים בפעילות גופנית ומצליחים לשמור על הישגיהם, קרוב יותר ל-80%.

הנוסחה לירידה במשקל היא פשוטה – צריך לאכול פחות ולזוז יותר. תוך כדי חשיפת מסתרי הירידה במשקל נגלה שזה נכון מאוד, אבל ישנם גורמים נוספים רבים בתמהיל הזה שהופכים את נושא אחסון הקלוריות ושריפתן למורכב יותר. בינתיים, הנשק הטוב ביותר שיש לכם להילחם בקילוגרמים העודפים הוא להתחיל פעילות גופנית ולהשתמש בצלחת קטנה יותר.

עוד בנושא:

האם הרכב הדיאטה הכרחי בשמירה על המשקל?

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים