אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > מה שאני אומר זה מה שאני אוכל – הרגלי אכילה

מה שאני אומר זה מה שאני אוכל – הרגלי אכילה

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של אסיא בריאטריק – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

לא מנשנשים – אוכלים, וגם לא חוטפים משהו, אלא אוכלים. ד"ר אסנת רזיאל טוענת כי הרגלי האכילה הטובים שלנו מתחילים כבר בצורת החשיבה שלנו ואיך שאנחנו מדברים על אוכל, עוד הרבה לפני שנגסנו במשהו. ותחשבו על זה!

הרגלי אכילה

מעט דובר בגנותם של הרגלים רעים התורמים לתהליך השמנת היתר של רבים מאתנו בגילאים שונים, לעיתים כילדים, לעיתים כנערים או כבוגרים. לעיתים ההרגלים האלה מתחילים כבר בצורת החשיבה והדיבור שלנו על כל נושא התזונה.

ההצלחה האמתית היא הבריאות

לא כל אחד ואחת מאתנו חי את חייו תוך שהוא מתמודד עם מציאות מושלמת. העבודה, טרדות הפרנסה, החיים האישים והקצב המהיר של החיים המערביים, בתוספת הציפייה להצלחה, המתבטאת ברכוש ובאיכות חיים, הנמדדת בחומריות –  דורשים מכל אחד ואחד מאתנו לעשות פשרות, עם זאת הם מניבים גם לא מעט בעיות תפקודיות שחלקן מסתיימות בהשמנת יתר.

כמה פעמים חיכיתם עד ש"יהיה לכם זמן להכניס משהו לפה", במקום לפנות את הזמן לאכילה, ואכילה בלבד. תכנון אכילה, אולי הגורם המשפיע ביותר על השמנת יתר אינו נכלל ברשימת הדברים שאנחנו צריכים לעשות, וחבל. אכילה מוסדרת בכל שלוש שעות של מזון מאוזן במנות פרופורציונלית, מסייעת לשמירה על משקל ובריאות תקינה.

צורת החשיבה שלנו אודות אוכל מניעה אותנו בשאר השלבים. אם תחשבו על הנושא כדבר חשוב ותקדישו לו זמן תוכלו לפתח הרגלי אכילה נכונים שיעזרו לכם לשמור על בריאותכם ומשקלכם לאורך זמן. לצערנו, רבות אנו נכנעים לתכתיבי הרגלי התזונה הישנים והרעים, ומוצאים כי בתכנית היומית שלנו לא הקצנו זמן נאות לכל נושא התזונה והפעילות הגופנית.

אם אתם מדברים על האוכל כבדרך אגב או כמשהו ש"צריך" לעשות כנראה שאתם צריכים לעשות שינוי מהותי בצורת החשיבה שלכם בדרך לפיתוח הרגלי תזונה. ריכזנו עבורכם את המשפטים הנפוצים שאנשים אומרים על אוכל, ולמה הם עושים לכם נזק כבד.

"אני אחטוף כבר משהו בחוץ"
זהו אחד ממשפטי המפתח בתהליך השמנת יתר. הוא מעיד על חוסר תכנון ועל האפשרות האופורטוניסטית לאכול מעבר לצריכה הקלוריות הנדרשת לנו. המסעדות מתחרות ביניהן על תפריטים עשירים, אוכל מזין וטעים, מעטים בתעשיית המזון חושבים על תצרוכת הקלוריות המומלצת לנו. אין תחליף להכנת אוכל ביתי, בבית, תוך כדי תהליך מודע למרכיבי התזונה שאתם כוללים בתוכו.

"בא לי לנשנש משהו"
למה בעצם? פעולת הנשנוש מעידה על רעב? האמנם? לעיתים פשוט מדובר על שעמום במקום העבודה או בערב בבית מול המחשב או הטלוויזיה. אכלתם ארוחה מסודרת או שזמן הארוחה הבאה שלכם קרב – פשוט התאפקו! אין סיבה להכניס קלוריות בתור פעולת הפגה משעמום או דחף רגשי אחר, אין לכך שום צידוק תזונתי.

"יש לכם משהו מתוק?"
ובכן הפתעה, כמעט כל רכיבי המזון שאנו אוכלים, כולל ירקות במידה מסוימת, כוללים בתוכם סוכר. אין שום צורך תזונתי אמתי "לאכול משהו מתוק", כמות כפיות הסוכר המומלצת לאדם היא לא מעבר לשש כפיות בלבד ביום(!), וזו נמצאת לרוב כבר באוכל שאנו אוכלים. חטיפים מעובדים מכילים כמויות אדירות של סוכר, והוא פשוט משמין ובעיקר לא בריא לנו.

"לא בא לי פירות"
חבל, פירות הן הממתיק הטבעי של הטבע. יש להם ערכים תזונתיים רבים והם כוללים גם סוכר בשפע, אבל סוכר שאינו מעובד, ולפיכך הוא טוב לנו יותר. הם נמצאים בשפע ובזול בישראל השמשית, כדאי תמיד לנצל זאת.

"אין לי כוח ללכת לירקן"
לא חייבים ללכת עד לירקן בכדי למלא את המקרר בירקות. במרבית חנויות הנוחות היום יש מחלקת ירקות וניתן לקנות את הכמות היומית והקטנה של ירקות, הם נהדרים עבורנו, מסייעים לעיכול ומלאים בערכים תזונתיים. ועוד לא אמרנו את המילה משלוח, שירות שמרבית הירקנים כיום מספקים עבור קהל הלקוחות.

"אלך לישון רעב היום, אכלתי המון"
זו אולי הטעות הכי גדולה, ללכת לישון רעבים. הדבר אינו תורם מאומה לבריאותנו: אנחנו מתקשים להירדם מכיוון שאנחנו רעבים, הגוף נכנס לצניחת סוכר ואנחנו זעים באי נוחות, ובעיקר כשאתם הולכים לישון רעבים במיוחד, מובטח לכם כי בבוקר תאכלו הרבה מעבר למה שתכננתם, לגוף דרכים משלו להשלים חסרים.

מילים מייצרות מציאות, כבר שמעתם את המשפט הזה? ובכן, כדאי להתחיל לחשוב על מילים אחרות דרכן תגדירו את השגרה התזונתית שלכם. תחשבו חיובי על אוכל, תקדישו לנושא זמן והכניסו זאת לשגרת החיים הבריאותית שלכם, לא תתחרטו. בתאבון!

מחקרים דומים