Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > יציבות המשקל: מודל חמשת השלבים

יציבות המשקל: מודל חמשת השלבים

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

מחקר בדק האם היכולת לשמור על יציבות במשקל עוזרת להשגת תוצאות יותר טובות בירידה במשקל לאורך זמן? ד"ר דלית ויסמן מסבירה למה יש רק תשובה אחת נכונה. ואיך עושים את זה?

יציבות המשקל

השמנת יתר היא גורם סיכון להתפתחות מחלות נוספות כגון סוכרת ומחלות לב. ירידה במשקל, גם אם היא קטנה, בשיעור של 5-10 אחוזים מהמשקל ההתחלתי, גורמת לשיפור ניכר של תחלואות לוואי אלו.

לצערינו מרבית האנשים שיורדים במשקל מעלים בחזרה את משקל גופם לאחר סיום הדיאטה. אנשים שמנים ובעלי משקל יתר, שהצליחו לרדת במשקל באמצעות תכניות התנהגותיות, נוטים לוותר בקלות על השינוי באורח החיים שהצליחו להשיג כלומר – הימנעות מאכילת יתר, אימון גופני ורישום קפדני של אורח החיים. אלה, מעלים בממוצע 30-50 אחוז ממה שהם הפסידו בתוך שנה מסיום תכנית ההרזיה. התערבות הצוות המטפל לאחר תקופת הטיפול האינטנסיבי דוחה, אך לא מונעת, את העלייה מחדש במשקל.

מחקר חדש שפורסם, בדק אם לימוד של מיומנויות של "שליטה במשקל" לפני התחלת דיאטה עוזרת להשיג תוצאות ארוכות טווח טובות יותר של ירידה במשקל. במחקר השתתפו 267  נשים עם BMIבין 27-40 שחולקו אקראית לשתי קבוצות. המשתתפות בשתי הקבוצות קיבלו טיפול פסיכולוגי לירידה במשקל במשך חצי שנה ולאחר מכן נבדקו לאחר 6, 12 ו-18 חודשים מתחילת התכנית, ללא התערבות נוספת.

קבוצה אחת למדה תחילה במשך שמונה שבועות לשלוט במשקל והייתה בתכנית התנהגותית במשך 20 שבועות לירידה במשקל. הקבוצה השנייה השתתפה בתחילה בתכנית ההתנהגותית (20 שבועות) ולאחר מכן בתכנית בת שמונה שבועות לפתרון בעיות בשמירת המשקל הקיים.

תכנית הירידה במשקל

המודל עליו התבססה הסדנה התייחס לבעיות האישיות שהוצגו על-ידי המטופלות. כמו כן, התפתח  דיון מבוסס על חומר כתוב שהוצג למשתתפות, שכלל אמצעי מפתח לשינויים קוגניטיביים התנהגותיים של  מטופלות, כגון: תכנון תמיכה סביבתית, טיפול במצבי לחץ ומניעת החזרת הרגלי החיים הישנים לסורם. בנוסף, נעשתה קביעת יעדים התנהגותיים אישיים שבועיים לכל מטופלת.

מודל חמשת השלבים:

1.      התמצאות:

הכרה בקיום הבעיה – בעיות הן חלק בלתי נפרד מתהליך הבקרה על המשקל, אך הן ניתנות לשליטה.

2.       הגדרה:

הגדרת הבעיה או המחסום והגדרת ההתנהגות הרצויה – מהי הבעיה הספציפית העומדת כרגע בפניך? מהי המטרה שאתה רוצה להשיג בקשר לפתרון בעיה זאת?

3.      יצירת אלטרנטיבות:

סיעור מוחות לגבי פתרונות אפשריים – ככל שטווח האפשרויות השונות לפתרון יגדל, הסיכוי למציאת פתרון יעיל עבור כל אחד היא גדולה.

4.      קבלת החלטות:

הנחה של התוצאות הצפויות מפתרונות שונים שהועלו – מהן על פי דעת המשתתפת  התוצאות קצרות וארוכות המועד מכל החלטה.

5.      יישום ההחלטות והערכת התוצאות:

נסיון לבצע תכנית מסוימת והערכת התוצאות – איך תדע שהתכנית שבחרת באמת עובדת עבורך?

התכנית כללה גם אימון גופני יומי (במשך 5-7 ימים בשבוע) עם מטרה קלורית ספציפית שאמורה לגרום לירידה של עד חצי קילו לשבוע. המשתתפות קיבלו מכשיר למדידת צעדים לשם מעקב אחר הפעילות הגופנית. הומלץ למשתתפות על שקילה יומית עצמאית במשקל ביתי מאוזן.

התכנית להקניית הרגלי שמירת משקל

המשתתפות נתבקשו שלא לעשות פעולות המובילות לירידה במשקל (דיאטה, ספורט) במשך הסדנה לשמירת יציבות המשקל. חלק מפעולת הסדנה הייתה ללמוד להבחין בין הרגלי חיים המיועדים לירידה במשקל לבין אלו המיועדים לשמירה על המשקל.

בתכנית נלמדו חמש מיומנויות עיקריות:

1.      אימוץ מודעות

היה מודע  לעקרונות של תזונה מאוזנת, מאזן אנרגיה ופעילות גופנית.

2.       הנאה מהרגלי החיים הקיימים

מצא מזונות דלי קלוריות שיכולים להוות תחליף טעים למזון עתיר קלוריות; נסה יותר מפעם אחת את הסוגים השונים של התחליפים. לפעמים שינוי המרקם של המזון הוא הגורם לשינוי בטעם; מותר לאכול מזון עתיר קלוריות במידה, כדי להנות ממנו מבלי להרגיש רגשי אשמה; צריך להבין שכמויות אוכל הן עניין תרבותי ושלא תמיד כמות האוכל היא הקובעת.

3.      לומדים לחיות בשלום עם המשקל

עקוב אחר המשקל באופן יומיומי ותעד אותו; עקוב אחר שינויים יומיים או שבועיים במשקל כאשר אין הפעלת לחץ על ירידה במשקל; לאחר שקיימת טבלת מעקב של כמה שבועות, נסה לאתר את הגבול העליון והתחתון של משקלך, זאת בהנחה שהשינויים כלפי מעלה נובעים מחופשה או מצריכה מוגברת של מים; השתמש בשקילה היומית  לקידום מודעות (אבל לא חרדה) על שינויי המשקל. במשך הזמן תוכל לנצל מודעות זו לשמירת יציבות המשקל; כשתרגיש שליטה במשקל, הפסק את הרישום אבל לא את מעקב המשקל.

4.      מווסתים את הרגלי החיים כדי שיתאימו למשימה

בצע שינויים מווסתים של התזונה והפעילות, ללא רישום בטבלת אכילה; כאשר משקלך מגיע לגבול התחתון שלך, פנק את עצמך ואכול מעט יותר או הקטן את הפעילות הגופנית; כאשר משקלך מגיע לגבול העליון – השתמש בכלים המווסתים ואל תחפש פתרונות פלא; המשך להנות מהאוכל, אבל במידה; אכול 20 אחוז פחות על-ידי השארת חלק מהמזון בצלחת. התעלם מלחצים חברתיים בנושא; הוסף פעילות גופנית קצרה; מצא זמן לפינוקים שאינם יקרים ואינם קשורים באוכל,  למשל קריאה או צפייה בסרט מעניין.

5.      שולטים בחריגות בלתי נמנעות

הכר בעובדה שחריגות באכילה ובהרגלי חיים בריאים הן "חלק מהמשחק". אל תוותר גם אם מעדת והמשך הלאה מבלי לעצור; אם הגעת לגבול התחתון של המשקל, פנק את עצמך. כך תוכל לשלוט יותר בקלות בשינויים.

במהלך התכנית לשמירה על יציבות במשקל לא בוצעו שקילות על-ידי הצוות המטפל, אלא מעקב עצמי יומי של המשקל. מטרת השקילה הייתה לגרום למשתתפות "לחיות בשלום עם המשקל" ולנסות בעצמן שינויים קטנים באורח החיים, שיחזירו אותן למשקל הרגיל במקרה של חריגות.

המטרה מקדשת את המשקל

קבוצת הרגלי שמירת המשקל דבקה במתכונת הניסוי. המשתתפות לא הפסידו ממשקלן יותר מ-2.5 קילו בתקופת הסדנה לשמירת המשקל. עם סיום חצי שנה של התכנית (סדנת שמירת משקל + סדנת ירידה במשקל) הייתה הירידה במשקל של משתתפות הקבוצה (שמונה קילו בממוצע) זהה לזו של הקבוצה שהתחילה בירידה במשקל (7.5 קילו בממוצע).

בתום מעקב של שנה לאחר סיום תכנית ההדרכה הייתה העלייה במשקל של הקבוצה, שלמדה הרגלי יציבות במשקל קטנה משמעותית, מזו של הקבוצה השנייה: 1.6 קילו בממוצע בקבוצת היציבות במשקל  לעומת  3.2 קילו בקבוצה השנייה.

אין ספק כי רכישת כישורים לשמירה על יציבות במשקל לפני התחלת דיאטה, משפרת את היכולת לשמור על הירידה במשקל לאורך זמן. גישה חדשה זו של לימוד אורח חיים ושליטה עצמית  יכולה להביא לשינויים בדפוסים המומלצים של תהליך הירידה במשקל ולהילחם באופן יעיל יותר בהשמנת יתר.

עוד בנושא:

מורכבות האכילה בעידן השפע

הטראומה של התעללות מינית והשפעתה על עלייה במשקל

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים