Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > שומנים טובים ורעים: מי ימלל שמני ישראל

שומנים טובים ורעים: מי ימלל שמני ישראל

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של אסיא בריאטריק – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

ימי החג חנוכה מתקרבים, וזה זמן מצויין לדבר קצת על שומנים טובים ורעים, על הנסים ועל הנפלאות של השמן

השומן הוא חלק לא פחות חשוב מאבות המזון שאנו זקוקים להם, כמו חלבונים ופחמימות. הגוף שלנו זקוק לשומן כדי לתפקד, לבנות תאים, לייצר הורמונים, להחזיק את מערכת העצבים במצב תקין ועוד.

שומנים בריאים

השומן אמנם שוהה זמן ארוך יותר בקיבה, ומספק לנו תחושת מליאות ושובע, אבל מנגד, צריכת כמויות גדולות שלו גורמת לעלייה במשקל, שמביאה בתורה ליתר לחץ דם, מחלות לב וסוכרת. גרם אחד של שומן מכיל 9 קלוריות – לעומת 4 קלוריות בלבד שמכיל גרם של פחמימה או חלבון.

שתי קבוצות שומנים עיקריות

שומנים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: שומנים רוויים, שומנים בלתי רוויים. שומנים רוויים נחשבים לפחות בריאים, וקשורים למחלות לב וכלי דם. הם בדרך כלל מוצקים בטמפרטורת החדר, ומקורם בעיקר מהחי (בשר, חלמון ביצה ומוצרי חלב). אפשר למצוא אותם גם בקוקוס ובקקאו.

שומנים רעים

הקבוצה השנייה, שומנים בלתי רוויים, מצויה במזונות מן הצומח ונמצאת בדרך כלל במצב נוזלי בטמפרטורת החדר. קבוצה זו כוללת סוג שנקרא שומן חד בלתי רווי (שהוא סוג מומלץ, שמוריד את רמות הכולסטרול בדם) ושומן רב בלתי רווי (שנמצא בשמן תירס, בסויה, חריע, חמניות, טחינה ואגוזי מלך).

אחד הסוגים המוצלחים של שומן רב בלתי רווי הוא אומגה 3, שמוריד את הסיכון למחלות לב ויש לו השפעה מיטיבה על איזון לחץ הדם. הוא נמצא בעיקר במאכלי ים (המקור התזונתי הטוב ביותר הוא דגים הגדלים בים הצפוני, כמו מקרל ובקלה) וכן בזרעי פשתן ובאגוזי מלך.

שומנים טובים

פרט לשומן רווי, קיים שומן מזיק נוסף בשם שומן טראנס. זהו שומן שנוצר בתהליך תעשייתי, שבו הופך השומן הנוזלי למוצק – ומאריך את חיי המדף של המוצר (כמו למשל במרגרינה). שומן טראנס נמצא במוצרי מאפה קפואים, בחטיפים, קרקרים, עוגיות ובמזונות מטוגנים.

כמה עצות מעשיות

איך מפחיתים בצריכת השומן המזיק, ומעלים את צריכתו של השומן הבריא? קודם כל, מעדיפים מוצרי חלב דלי שומן (לדוגמה, גבינות 3%); מבכרים מזון אפוי או מאודה ונמנעים, ככל הניתן, מאוכל מטוגן; מוותרים על מזון שמכיל שומן טראנס; משתמשים בשמן זית לסלט, ובשמן קנולה לאפייה; אוכלים דגים פעם עד פעמיים בשבוע; אוכלים אבוקדו מדי פעם; וצורכים אגוזי מלך וזרעי פשתן (שאפשר להוסיף אותם ליוגורט).

חשוב לזכור ששימוש בשמן למשך שמונה ימים תמימים טוב בעיקר להדלקת המנורה בבית המקדש, ומאוד לא מומלץ לטגן באותו שמן יותר מפעם אחת.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח באסיא בריאטריק – המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים