Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > צלחת המזון החדשה: סוף עידן הפירמידות

צלחת המזון החדשה: סוף עידן הפירמידות

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

"פירמידת המזון" מסיימת את תפקידה ואת מקומה תופסת "צלחת המזון" החדשה – עיצוב גרפי רענן, ראש חץ להמלצות תזונה מעודכנות ולקמפיין בריאותי המקודם על ידי הגברת הראשונה, מישל אובאמה

"פירמידת המזון" המפורסמת, המלווה אותנו לאורך שני עשורים, ואשר גם אצלנו שימשה בנאמנות גדודים של דיאטניות ומומחים לתזונה –  סיימה את תפקידה ועוברת לה מן העולם. את מקומה יתפוס עיצוב גרפי מעודכן, הנקרא צלחת המזון, ובאנגלית MYPLATE."צלחת המזון" הוצגה לראשונה ביוני השנה על-ידי אשת נשיא ארצות הברית, מישל אובאמה שנרתמה לקמפיין.

צלחת המזון

מה בצלחת?

רשויות הבריאות האמריקאיות תולות תקוות בהמלצות התזונה המחודשות  ובעיקר ביעילות של האייקון הפרסומי הטרי. תרשים הצלחת  פשוט וקליט יותר מתרשימי הפירמידות למיניהם, ואולי כך, מקווים יוזמי הקמפיין ייקלט סופסוף המסר ותושג ירידה במכת ההשמנה הפוקדת את מולדת הג'אנק פוד.

כשני שלישים מהאוכלוסייה הבוגרת של ארצות הברית ויותר משליש מקרב הילדים סובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר. ההשמנה והתחלואים הנלווים אליה אחראים בין היתר גם לתקציב הבריאות האסטרונומי של המדינה, העומד על 270 מיליארד דולר.

מדובר בצלחת עגולה מחולקת לארבעה חלקים בלבד, כל חלק צבוע בצבע שונה המייצג קבוצת מזון אחת המומלצת בתפריט היומי:

בירוק – קבוצת הירקות

בכתום – קבוצת הדגנים

בסגול – חלבונים

באדום – פירות

בכחול, בתוספת לצד הצלחת – מוצרי חלב

ארצות הברית ומלחמתה בהשמנה 

בשנת 1992, פרסם משרד החקלאות האמריקאי (USDA), את פירמידת המזון הראשונה, שהורכבה מחמשת קבוצות המזון: דגנים, חלב, בשר, פירות וירקות, שאליהם הצטרפה בהמשך קבוצת הסוכרים.

תרשים גרפי זה נועד להמחיש חזותית את מרכיבי התזונה היומית הרצויה ואת היחסים הכמותיים ביניהם, כך שבבסיסה הרחב של הפירמידה הונחה קבוצת המזון העיקרית והמומלצת ביותר – הדגנים, וקרוב לקודקודה מוקמו הקבוצות שאותן יש לצרוך פחות בתפריט, כאשר בראשה – קבוצת הסוכרים.

בשנת  2005 עודכנה תצוגת הפירמידה כדי לעשותה קליטה וקלה אפילו יותר, עתה הונחו קבוצות המזונות לאורכה של הפירמידה וסומנו בקווי הפרדה צבעוניים, צבע אחר לכל קבוצת מזון.

הפירמידות, ובעיקר זו האחרונה ספגו קיתונות ביקורת. טענו כלפיה שהיא מבלבלת, לא ברורה, שיש בה מידע עודף ושהיא לא משפיעה כלל על קהל היעד שלה.

שיעורי ההשמנה הגדלים והולכים וסטטיסטיקה מדאיגה של עלייה בהיקפי התחלואה והתמותה הקשורים להשמנה – מחלות לב וכלי דם, אירועים מוחים וסוכרת, לא הותירו לרשויות הבריאות ברירה, אלא לנסות לגבש מסרים ופתרונות יעילים יותר – הפעם גם ברמת הקונספט.

הצלחת החדשה, צריך לומר, גם היא סמל פשטני ופופולרי בלבד, שמאחוריה המלצות מפורטות ועדכניות, שפורסמו בינואר השנה וגובשו בין היתר בבית-הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד, ונעזרו במאות מחקרים בנושאי תזונה שהצטברו משנות התשעים ועד ימינו. ממצאי המחקרים הובילו לכך כי מומחי תזונה רבים החלו להתנער משיטת הפירמידה ולכוון אליה ביקורת נוקבת.

הפירמידה וצלחת המזון: ישן מול חדש

בין היתר נטען כי בהחלט ייתכן כי הדומיננטיות של קבוצת הדגנים בפירמידה לא זו בלבד שלא הפחיתה השמנה, אלא שהיא אף עודדה השמנת יתר ותחלואה באוכלוסייה, זאת משום שלא נעשתה כל הפרדה בקבוצה זו בין דגנים מורכבים ובריאים לדגנים מזוקקים וריקים שבאופן מיידי הופכים לאינסולין בגוף.

כמו כן, לא נעשתה הפרדה בין חלבונים שמקורם מהחי וכאלה שמקורם בצומח, והשתרשה תפיסה שגויה ש"חלבון הוא חלבון" בלי קשר למקורו, מה שהביא לצריכה מוגברת של בשר בקר. באותה מידה לא נעשתה הפרדה בין סוגי שומנים, ובשל שומנים הרעים נחשבו כל השומנים כשליליים, ונדחקו לחלקה הצר של הפירמידה.

ביקורת נוספת נסבה סביב ההמלצות הישנות לצריכת מוצרי חלב, שנעה סביב שלוש כוסות חלב ביום, והמקום הגדול יחסית שנועד למוצרי חלב בפירמידה. כיום הולכות ומתרבות ההוכחות המחקריות המעידות כי צריכה רבה של מוצרי חלב לאורך זמן, לא רק שאינה יעילה נגד בריחת סידן, אלא שבארצות שהן צרכניות של חלב ומוצריו, נמדדים יותר מקרים של שברים בעצמות.

הצלחת החדשה פתרה חלק מן הבעיות שהיו במודל הישן. העובדה כי פירות וירקות תופסים כמחצית מגודלה של הצלחת, מעידה על כך שיש ציפייה כי מקורות צמחיים אלה ישמשו מקור תזונתי לחלק מאבות המזון שבעבר סופקו על ידי דגנים, חלב, בשר וכדומה.

אף שמעצם טיבו, גם האייקון החדש של "צלחת המזון" אינו מסוגל להבחין בין דגנים מורכבים לפחמימות ריקות, הרי שהפיחות המכוון בחלקם היחסי של הדגנים בתזונה היומית, הגדלת חלקם של הירקות והפירות, הוצאתם של דברי חלב אל מחוץ למעגל העיקרי והוצאת הסוכרים כליל מהתמונה – בכל אלה יש כדי להתבגר גם על מגבלת העודפות וחוסר התקשורתיות של פירמידת המזון וגם לתקן חלק מטעויות הקונספט שלה, שבראי המחקר הוכחו כמשמעותיות למדי.

בנאום של מישל אובמה בו הציגה את התכנית החדשה, אמרה כי היא אינה מצפה שההנחיות החדשות יניבו תוצאות מהירות, אך היא הביעה תקווה כי בתוך שנות דור יפחתו מימדי ההשמנה המדאיגים בארצות הברית, עם חדירת עקרונות התזונה החדשים והגברת הפעילות הגופנית, בעיקר בקרב הילדים ובני הנוער.

10 טיפים לתזונה נכונה בהשראת "צלחת המזון":

מה שאי אפשר למצוא בתרשים של myplate ניתן אולי להשלים באמצעות האתר שהעמידה ממשלת ארה"ב לרשות הציבור:

אזנו את צריכת הקלוריות –  לבדוק מה כמות הקלוריות הנדרשת לכם וכמה אתם צורכים בפועל, ולקרב בין התוצאות.

תיהנו מהאוכל אך אכלו נכון – אכלו לאט, היו קשובים לתחושות של רעב ושובע, בזמן האוכל התרכזו באוכל בלבד.

הימנעו ממנות גדולות מדי – אכלו בצלחות קטנות, באכילה מחוץ לבית בחרו מנות קטנות ומשמינות פחות, התחלקו עם חברים.

בסיס הארוחה – כבסיס הארוחות שלכם קבעו ירקות, פירות, דגנים מלאים, מוצרי חלב דל שומן.

פירות וירקות – מלאו פירות וירקות על חצי מגודל הצלחת. פירות וירקות מכילים ויטמינים ומינרלים ומי שמרבה לאכול מהם חשוף פחות למחלות כרוניות.

מוצרי חלב – הקפידו שמוצרי החלב שלכם יהיו דלי שומן.

דגנים – הקפידו שדגנים מלאים יהוו לפחות חצי מכמות הדגנים היומית שלכם.

צריכה מופחתת – צמצמו כמה שיותר צריכת מלח, סוכר, שמנים מוקשים, מזונות מתועשים ועוד.

מלח – בדקו את כמויות המלח במזון, הסתכלו בתוויות של המרקים, המזונות המוכנים, הבשר והנקניקים, הרטבים המוכנים, ואכלו מזונות עשירים באשלגן המנטרלים את נזקי הנתרן, כגון עגבניות, בננות, הדרים ועוד.

שתו מים – את המשקאות הממותקים החליפו במים.

עוד בנושא:

שנת הדיאטה הטובה

מניעת השמנה בתקופת הילדות

איך להרזות בלי לעלות במשקל?

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים