אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > ספורט – המחטב הרשמי של הדיאטה

ספורט – המחטב הרשמי של הדיאטה

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של אסיא בריאטריק – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

הורדה במשקל בלי אימון גופני, ולהפך – אימון גופני בלי תמיכה תזונתית מתאימה, אמנם יניבו תוצאות מידיות מבחינת המראה, אך כדי לשמור על גוף חטוב ובריא יש להקפיד על ביצוע פעילות גופנית לצד אכילה נכונה. ככה עושים את זה נכון

ספורט ודיאטה

אחרי שהגענו לתובנה ההכרחית שאפשר להעלות במשקל גם כאשר אנחנו עוסקים בפעילות ספורטיבית באופן קבוע, נדמה שהוכחנו לעצמנו את החשיבות של שמירה על תפריט דיאטה מאוזן גם במהלך פעילות ספורטיבית. אנחנו שומעים לא מעט בשיחות סלון את המשפט הבא: "העלתי שלושה קילוגרמים מאז שנרשמתי לשיעורי ספינינג", אחרים דווקא מצליחים להתחטב באמצעות אותם השיעורים בדיוק. למה זה קורה?

ספורט ודיאטה – חשבון קלורי פשוט

ספורט היא פעילות משלימה לדיאטה, הוא איננו יכול להחליף את הצורך בשמירה על תפריט תזונתי מאוזן וכמות מדודה של צריכה קלורית, אשר משתנה לא רק בהתאם למין ולגיל שלנו, אלא גם בהתאם למצב הבריאותי ולרמת העצימות של הפעילות הספורטיבית בה אנחנו לוקחים חלק.

החשבון פשוט, אם שרפתם במהלך שיעור ספיניניג 1,000 קלוריות ואכלתם מיד בסיומו אלפיים קלוריות, ואתם משתתפים בשיעור כזה פעמיים בשבוע, בתוך חודש עד חודשיים סביר מאוד להניח שתעלו במשקל, גם אם תרגישו שהשרירים שלכם מוצקים יותר והמראה שלכם מהודק יותר.

הסוד להצלחה בירידה במשקל באמצעות פעילות ספורטיבית דורש יחס חופף בין הקלוריות שאנו מוציאים לבין הקלוריות שאנחנו "מבזבזים" באמצעות הפעילות הספורטיבית. וזה רק עבור שמירה על משקל יציב, כאשר אנחנו רוצים לרדת במשקל, כמו בכל דיאטה, אנחנו צריכים לייצר יחס קלורי הפוך, כלומר "לשרוף" יותר קלוריות באמצעות פעילות גופנית מאשר הקלוריות שאנחנו צורכים במהלך ביצוע הפעילות הזו.

ברגע שאנו שומרים על יחס שלילי, הרי שהספורט הופך בקלות לחבר הטוב ביותר שלנו בתהליך ההרזיה. הוא מסייע להאצת חילוף החומרים בגוף ולתהליך שריפת השומנים ופירוקם. יתרון נוסף של פעילות גופנית, היא מסייעת לעצב ולחטב את הגוף, ולמעשה אנחנו לא רק מרגישים רזים יותר, אנחנו בהחלט נראים טוב יותר כשאנחנו נוקטים בפעילות ספורטיבית תכופה וכאשר היא הופכת לחלק מן השגרה שלנו.

דרך הזהב הספורטיבית

כדי לחטב את הגוף בתוך פרק זמן מהיר יחסית חשוב לעשות זאת בצורה מבוקרת ומאוזנת. טיפים למתחטב המתחיל:

עלייה מתונה בדרגות הקושי – העלו בהדרגה את רמות הקושי של הפעילות הגופנית שלכם. הגוף מתרגל למאמץ קבוע ומתחיל לצרוך פחות אנרגיה על מנת להתמודד איתו. כדי להתל בו, הוסיפו עוד עשר דקות לשגרה האירובית שלכם, זה יכול להיות עוד סט משקולות נוסף או עוד סיבוב הליכה נוסף מעבר לזה הרגיל, הגוף יגיב לאתגר במאמץ, ומאמץ זה יסייע לכם במשימת החיטוב והירידה במשקל.

מעלים דופק – העלו את קצב הדופק בפעילות. כדאי בהחלט לרכוש מד דופק או להיעזר באפליקציות בטלפון הסלולרי. קצב דופק של 140 פעימות בדקה הוא קצב נכון עבור מרבית המתעמלים, והוא נחשב לקצב מאומץ שבו הגוף פועל ברמות עצימות גבוהה יותר והאימון יעיל יותר.

אירובי ואנאירובי – לצד הפעילות האירובית חשוב לשלב גם פעילויות הבונות מסת שריר, מדובר בפעילויות שלרוב הפוכות מהפעילויות האירוביות. הן אטיות יותר ובהן אנו מקדישים זמן לאימוני כוח. צריכת חלבונים היא אחד מן המפתחות הבדוקים לעלייה במסת שריר תוך כדי אימונים מסוג זה.

תרגילים מדויקים – אל תזלזלו ובצעו את התרגילים בדיוק כפי שצריך. כדאי ורצוי לקבל הדרכה או אימון אישי אחד או שניים, ישנה חשיבות אדירה לביצוע של תרגילי כוח בדרך נכונה, כך גם תגנו על עצמכם מפציעות אפשריות, ובה בעת תשיגו תוצאות מרביות על ידי הפעלה נכונה של השרירים.

לגוף ולנשמה – פעילויות חיטוב כגון פילטיס, פלדנקרייז, יוגה או מתיחות, יכולות להפתיע אתכם בתרומה שלהן לחיטוב הגוף. כאשר עושים אותן ברצינות ובמסירות הנדרשת תמצאו שאתם מפעילים שרירים בצורה מיטבית והן מסייעות לרבים להתחטב. ענפים אלו מתאימים במיוחד לאנשים אשר מעוניינים פעמים רבות בחיזוק השרירים אבל לא בהגדלת מסת השריר באופן שתהיה לו נראות גדולה מדי.

נו, כבר עשינו לכם חשק ללבוש את בגדי ההתעמלות ולצאת לאימון? ההמלצה שלנו היא לשבץ את הפעילות באופן קבוע ביומן ולא לדחות, בדרך זו גם אם קשה להיכנס אל שגרת האימונים, לאחר מספר אימונים אתם כבר תראו את התוצאות החטובות על גופכם ותמשיכו להתמיד גם בלי תזכורת ביומן. מילה שלנו.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מחקרים דומים