Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > פסח רזה במיוחד – עשרת הדיברות

פסח רזה במיוחד – עשרת הדיברות

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

אין ספק כי מצות, קניידעלך וחרוסת הם לא בדיוק המלצת התזונאית, אבל תתפלאו שבהחלט ניתן לעבור את ימי החג, ואפילו את המופלטות בסופן, בלי להשמין. ד"ר אסנת רזיאל מציעה לכם חשיבה תזונתית מהפכנית, נסו ותיווכחו!

פסח ודיאטה

בשעה טובה הגענו לחג הפסח, אולם לצד השמחה מדובר בעצם בחג הבעייתי ביותר בלוח השנה היהודי, לפחות עבור מי שנלחם לרדת במשקל או לפחות מבקש לשמור על המשקל הקיים בלי להוסיף גרם מיותר.

ובכן, יתכן וכדאי לכם לחשוב על גישה מהפכנית לחג הזה – נסו לשלב את חג הפסח בשגרת האימונים ובלוח הזמנים התזונתי שלכם ולא להפך, התוצאות יפתיעו גם אתכם!

הבעיה של פסח
הבעיה המרכזית הגדולה ביותר של חג הפסח היא לא רק העובדה שהוא נמשך שבוע שלם שבו מרביתנו נמצאים בחופשה מן העבודה השוחקת ומתפנים לבלות, לארח או להתארח, אלא התחושה הפסיכולוגית המלווה את השבוע הזה, כזו שבה אנחנו נכנעים מראש לשלל תכתיבים חברתיים ומשפחתיים שגורסים לרוב כי "אחרי החג, נתחיל בדיאטה". במשפט הזה, ובאורכו של החג ואופיו, נדמה שטמונה הבעיה כולה: התרת הרסן לא רק שהיא מותרת, הרי שהיא הכרחית. אנחנו מוותרים מראש על הקרב להמשיך בדיאטה או לפחות לשמור על המשקל ומוצאים את התירוץ המושלם לאכול, והרבה. אנחנו שוכחים ש"אחרי החג" תתחיל אותה ההתמודדות היום-יומית שלנו עם המשקל, ואליו יתווספו קילוגרמים מיותרים נוספים בגלל הכניעה המקודמת הזו שלנו לתכתיבים מיותרים.

הפתרון בידיכם!
ראשית כל מקבלים החלטה מודעת להתאים את החג למציאות התזונה שלכם ולא להפך. מכאן, הדרך כבר קלה מאד ליישום בעזרת כמה עקרונות פשוטים למדי – קבלו את עשרת הדיברות לפסח שיעזרו לכם לשמור על משקל תקין בלי לעלות במשקל.

  1.  פחמימות
    אם אתם שומרים על פסח כשר, המצות מציבות בפניכם אתגר אמתי. בחרתם לאכול מצות בכל זאת? יש לכם היום מגוון רחב של מצות מדגנים בריאים יותר, צריך רק להתאמץ מעט ולחפש אותם. אם אתם אוכלים מצות רגילות חשוב לזכור שהן מכילות לפחות פי שלוש מהערכים הקלוריים של לחמים ומשביעות הרבה פחות.
  1. תפריט החג
    זהו בדיוק הזמן שלכם לגרום לאחרים להתחשב גם בכם. אם אתם מכינים את ארוחת החג בעצמכם דאגו למנות בריאות שיתאימו לתפריט שלכם, כגון שפע ירקות, סיבים תזונתיים, חלבונים רזים כמו דגים ברוטב ולא מנות מטוגנות מדי. אם אתם מתארחים אצל מישהו נסו להסביר למי שאוהב אתכם שאתם זקוקים גם למנות בעלות ערכים תזונתיים טובים ובריאים ולא רק למנות המסורתיות המשמינות.
  1. שתו הרבה
    ודאגו שזה יהיה רק מים. הימנעו משתיית תירוש עתיר הקלוריות או ממשקאות מוגזים וממותקים. אגב, אם אתם לא צורכים אותם בשגרה אין שום סיבה להתחיל לעשות זאת דווקא בפסח.
  1. עוד ארוחת חג?
    אולי אפשר לוותר… חג היא הזדמנות למפגשים חברתיים ומתקבלות הזמנות רבות ממשפחה וחברים לארוחות. ובכן, התייחסו לכל אחת ואחת מהן כארוחה רגילה כזו שהייתם משלבים בסדר היום הרגיל שלכם, המשמעות תהיה שאתם תאכלו בה את הכמות הרגילה שתכננתם לצרוך ביום רגיל. השאירו את אווירת החג לסדר, לפגישה המשותפת עם אנשים שאתם אוהבים ושאוהבים אתכם, לא לצלחות המזון העמוסות.
  1. פעילות גופנית
    אתם בחופשה, יש לכם יותר זמן פנוי מאשר בימי השגרה שלכם. החליפו את הפגישה המתוכננת במסעדה עם חברים דווקא לטיול הליכה רגלי בחג, עם החברים. בקרו בחדר הכושר יותר מהרגיל בזכות הזמן הפנוי, נקו את הבית או עשו כל פעולה אחרת שבשגרה דווקא הייתם עושים אותה במינון נמוך יותר והפכו את הזמן הפנוי הזה לפרודוקטיבי יותר באופן שבוא הוא מסייע לכם לשמור על משקלכם.
  1. צאו לטייל
    נצלו את החג כדי לצאת ולטייל עם משפחה וחברים בחיק הטבע. הדבר גם יאפשר לכם לבצע פעילות גופנית וגם ישפר את הרגשתכם הכללית. עם זאת, שימו לב לא לאכול יתר על המידה ולשמור על ארוחה מאוזנת גם כשאתם מחוץ לבית.
  1. הגדירו מטרות
    קבעו לעצמכם מטרות ריאליות לירידה במשקל. נסו להבין מה לא עבד קודם לכן ולתכנן מהו היעד הנכון מבחינתכם. חשבו גם את המחיר, הזמן והדרך שעליכם לעבור, כולם פרמטרים של מאמץ שאתם צריכים לאמץ וחשוב להיות מחויבים לתהליך ולא להתייאש במהלכו. וכך, כשמגיעים ימי החג והארוחות עמם הישארו נאמנים לתכנית שלכם ואל תסטו ממנה.
  1. זמן פנוי
    בעולם המודרני בו אנו חיים רבים מאתנו נמצאים בסדר יום עמוס שאינו מתיר מקום לזמן פנוי לעצמנו בתירוצים שונים, זה יכול להיות העבודה או הילדים. הגדירו מחדש את סדרי העדיפויות שלכם ורעננו את לוחות הזמנים שלכם בהתאם למטרות שלכם. כך למשל, אם בחרתם ללכת לחדר כושר המשיכו ללכת אליו גם בימי החול וגם בימי החג. כולנו יודעים כאשר משהו מספיק חשוב מוצאים בשבילו את הזמן.
  1. האמינו בעצמכם!
    בסופו של דבר אנחנו האויבים הגדולים ביותר של עצמנו בדרך להגעה למשקל תקין. בחנו את סדר היום שלכם, את מה שאתם אוכלים ואתרו התנהגויות מזיקות שיכולות להפריע לכם להגשים את החלום. אתם תופתעו לגלות עד כמה אתם אשמים במשקלכם העודף. וכעת כל שנותר הוא להיות כנים אל מול עצמכם בתהליך ההרזיה והמאמץ שהוא דורש. במילים אחרות, כשאתם מסרבים בנימוס לעוד ארוחה במהלך החג או לעוד פרוסת עוגה – האמינו שאתם יכולים לעמוד במשימה בקלות ואתם אדונים לעצמכם.
  1. פנו לייעוץ מקצועי
    אם אתם נמצאים במצב של השמנת יתר קיצונית ומדד מסת הגוף (BMI) שלכם גבוהה מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי. המרכז לטיפול בהשמנת יתר באסיא מדקל מתמחה במתן ייעוץ וליווי אנשים בתהליך הירידה במשקל, ויש לא מעט דמויות ציבוריות מוכרות שעשו את השינוי הגדול של חייהם וירדו במשקל באמצעות הליכים בריאטריים כאלו ואחרים, כמו דביר בנדק, איציק כהן, אייל גפן ועוד רבים אחרים. אתם לא צריכים להיות סלבריטאים כדי לרדת במשקל ולשמור על בריאותכם, ולעיתים ליווי מקצועי יכול לסייע ברגעים הקשים, ביום-יום ובימי חג.

בסופו של חג, אם הצלחתם לשמור על הכללים הפשוטים הללו תוכלו לעלות על המשקל בלב שקט. ואולי אף ניצלתם את ימי החג כדי לשפר את התפריט ואורח החיים הבריא, מצאתם יותר זמן פנוי לבצע פעילות גופנית ולצאת לטיולים. אם בעקבות החג החלטתם שאתם רוצים לקחת את כל נושא הבריאות צעד אחד קדימה, עשו זאת ובגדול.

בהצלחה!

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר הילה חרמון

    מנתחת בכירה בבית החולים תל השומר ע"ש שיבא – מומחית לניתוחים בריאטריים, ניתוחי שרוול קיבה, מעקף קיבה ומעקף קיבה בהשקה אחת.
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים