אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > מצב רוח והרגלי אכילה: 10 מאכלים שיגרמו לך לחייך יותר

מצב רוח והרגלי אכילה: 10 מאכלים שיגרמו לך לחייך יותר

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

כיצד תזונה יכולה לגרום מצב רוח טוב? אילו מרכיבים יקנו תחושת שובע ושמחה? עשרה מאכלים שמרוממים את הנפש

מצב רוח והרגלי אכילה

מזון והרגלי אכילה משפיעים על מצב רוח. נשאלת השאלה איך ניתן לצרוך מזון שיגרום מצב רוח טוב? גם כשפוצחים בדיאטה חשוב להפחית קלוריות בתבונה.

הרכב הגוף שלנו מתחלק לרקמת שומן כללית ולמסת גוף כחוש. רקמת השומן היא הרקמה שאנחנו רוצים להפחית במהלך דיאטה באמצעות פירוק השומנים. לעומת זאת מסת גוף כחוש או LBM, כלומר רקמת הגוף שמכילה את התאים, נוזלי הגוף, השלד והשרירים, היא רקמה שגם במהלך דיאטה אנו רוצים לשמר – ולאבד ממנה כמה שפחות.

זו הסיבה שדיאטה הגורמת לאיבוד מינימלי ככל האפשר של מסת גוף כחוש, היא דיאטה מוצלחת יותר המקנה תחושת שובע ושמחה.כדי לשמור על מצב רוח טוב לאחר האוכל כדאי לאכול כל 4-5 שעות במשך היום תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, וכן מאכלים עשירים באומגה 3, חומצה פולית, ויטמין B12 וויטמין D – ארבעה מרכיבי מזון שמשפרים מצב רוח.

הרשימה הבאה מכילה את עשרת המאכלים מרוממי הנפש:

דג סלומון – עשיר באומגה 3 וויטמין D

תרד – עשיר בחומצה פולית וסיבים תזונתיים

חלב רזה – עשיר בויטמין D וויטמין B12

זרעי פשתן – עשירים בסיבים תזונתיים, אומגה 3 וחומצה פולית

אוכמניות – עשירות בסיבים תזונתיים וחומצה פולית

ביצים מועשרות באומגה 3 – עשירות באומגה 3, ויטמין D וויטמין B12

סרדינים – עשירים באומגה 3 וויטמין D

פולי סויה – עשירים בסיבים תזונתיים, חומצה פולית ואומגה 3

שעועית – עשירה בסיבים תזונתיים וחומצה פולית

כרוב ניצנים – עשיר בסיבים תזונתיים וחומצה פולית

אומגה 3

מחקרים מדגימים ששימוש באומגה 3 מפחית מצבי חרדה ודיכאון ומשפר מצב רוח. יש רופאים המוסיפים כדורים של אומגה 3 לטיפול הקבוע במטופלים הסובלים מחרדה ודיכאון כתוספת לטיפול הקבוע שלהם.

תוספת אומגה 3 בתזונה או בכדורים משפרת מצב רוח, מפחיתה תיאבון מוגבר, משפרת מצבי חוסר ריכוז, ועייפות ומשפרת את יכולת הלימוד ואיכות השינה.

אומגה 3 ניתן למצוא בדגי סלמון, דג מלוח, מקרל, אנשובי, סרדינים וטונה. כמו כן ניתן לקבל אומגה 3 גם מזרעי פשתן, פולי סויה, אגוזי מלך ומוצרי חלב או בשר של בקר או כבש שהואכלו עשב.

חומצה פולית

מחקרים מדגימים שחוסר בחומצה פולית עשוי להביא לדיכאון ואילו תוספת חומצה פולית במקביל לתרופות נוגדות דיכאון במיוחד מסוג SSRI מיטיבה עם המטופלים.

חומצה פולית משפרת גם את הזכרון וכן את זריזות המחשבה ועיבוד הנתונים ואת מהירות התגובה.

מדינות מערביות מעשירות את הקמח, הלחם והדגנים בחומצה פולית כדי למנוע חסרים בנשים הרות, וכך לצמצם את שיעור המומים הנוירולוגים בתינוקות.

ניתן למצוא חומצה פולית בירקות עליים כמו עלי תרד, חסות, לפת, בשעועית ואפונה, בדגני בוקר מועשרים, זרעי חמניות, ירקות ופירות. גם כבד מכיל רמות גבוהות של חומצה פולית.

ויטמין B12

מחסור בויטמין B12 יכול להביא לאנמיה וכן לנזק למערכת העצבים והמח. במצבים של ערכי ויטמין B12 נמוכים נגרמים מצבי חולשה, דיכאון, ליקויים בזיכרון, נימול, חוסר שיווי משקל, הפרעה ברפלקסים וחולשת שרירים. כמו כן יתכנו מצבי אי שקט והפרעות בריכוז.

ניתן למצוא ויטמין B12 בכבד, בשר, דגים, עוף וכן בחלב, ביצים ומוצרי חלב.

טבעוניים זקוקים לתוספי ויטמין B12 או למזונות מועשרים בויטמין B12 כמו דגני בוקר, מוצרי סויה וחטיפי אנרגיה מועשרים בויטמין B12.

ויטמין D

ויטמין D מיוצר בגוף מחשיפה לקרני השמש. ניתן למצוא ויטמין D בשמן דגים ובדגים כמו: דג מלוח, סלמון, מקרל, סרדינים וטונה, בביצים ובכבד בקר.

חוסר בויטמין D מביא לרככת העצמות והתדלדלות העצם וכן לרגישות יתר להתפתחות מחלות כמו לחץ דם גבוה, סרטן, כאבים בשרירים ובשלד, דיכאון עונתי המופיע במיוחד בחורף וכן פגיעה קוגניטיבית וירידת מצב רוח, חרדה, אובדן זיכרון ועירפול מחשבתי.

במדינות מערביות רבות מעשירים מוצרי חלב ודגני בוקר בויטמין D למניעת חסרים.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים