אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > פירות יבשים כל השנה

פירות יבשים כל השנה

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

ט"ו בשבט זה רק תירוץ לאכול פירות יבשים. הדיאטנית צוות הדיאטניות של מלב"י מוצאות במטעמי חג האביב המון יתרונות בריאותיים. להלן רשימה של 15 טיפים שימושיים לשילוב נכון בתפריט היומי של מנותחים בריאטריים, אבל לא רק. להדפיס ולתלות במטבח

פירות יבשים ט"ו בשבט

 

 ט"ו בשבט הולך ומתקרב, וכמדי שנה ייחגג "ראש השנה לאילנות" עם סלסלת פירות יבשים, עמוסים בצבעים וטעמים. מה מומלץ במיוחד לאכול? להנאתכם, ט"ו עצות לחג בריא יותר ותפריט עשיר לכל אורך השנה.

מנותחי קיצור הקיבה – בחודש הראשון לאחר הניתוח יש להימנע מפירות יבשים.

לאחר חודש מהניתוח ניתן לאכול, אך חשוב לזכור ללעוס היטב, לאכול כמות קטנה ולא יותר מפרי מיובש אחד כארוחת ביניים. מומלץ להימנע מפירות מיובשים כמו אננס, תאנים ולדר-משמש מיובש. כשעה לאחר אכילת הפירות המיובשים מומלץ להרבות בשתייה, מכיוון וחלק מפירות אלו מכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים.

15 דברים שצריך לדעת על פירות יבשים:

 

  1. ויטמינים VS קלוריות:
    תהליך הייבוש שעוברים הפירות גורם להם לאבד נוזלים ולהיות מרוכזים בוויטמינים, מינרלים וגם… לא מעט קלוריות. כך, למשל, 100 גרם של אננס מיובש מכילים לא פחות מ-300 (!) קלוריות, ואילו אותה כמות של שקדים מכילה כבר כ-600 קלוריות שלמות.
  2. המשמינים
    אגוזים ושקדים: חשוב לשים לב במיוחד לאגוזים ושקדים, שמכילים לא רק הרבה קלוריות, אלא גם רמות גבוהות של שומן. 100 גרם של שקדים קלויים במלח ו-100 גרם של בוטנים חיים מכילים כמעט 54 גרם שומן.
  3. הרזים:
    שזיפים ואפרסקים: יחד עם זאת, יש פירות יבשים שכמות הקלוריות בהם מועטה יותר, למשל: אפרסקים מיובשים ומבושלים (77 קלוריות ל-100 גרם); ושזיפים מיובשים מבושלים עם גרעינים (91 קלוריות ל-100 גרם).
  4. זהירות, סוכר!
    נוסף על קלוריות, הפירות היבשים מכילים כמויות גדולות של סוכר. 100 גרם של תפוחי עץ מיובשים לא מבושלים, למשל, מכילים כ-66 גרם פחמימות, ואותה כמות של תמרים מיובשים ללא גלעין מכילה כמעט 74 גרם של פחמימות. אנשים שסובלת מסוכרת צריכים להיזהר מכך במיוחד.
  5. פירות יבשים טרופיים:
    כמו אננס ופפאיה, מכילים תוספת גבוהה (ומלאכותית) של סוכר, שמתווסף אליהם בתהליך הייצור. לכן ראוי לצרוך אותם במשורה.
  6. בריאות השיניים:
    בגלל כמויות הסוכר הגדולות שהפירות היבשים מכילים, מומלץ מאוד לצחצח שיניים מיד אחרי אכילתם או בסמוך לארוחה, כך שהפירות היבשים לא יידבקו לשיניים.
  7. פירותVS ממתקים:
    יחד עם זאת, בבחירה בין פירות יבשים לממתקים – אין ספק כי הפירות היבשים מנצחים, ובגדול. הם באים ממקור טבעי, אין בהם כלל כולסטרול (בניגוד לשוקולד, למשל) וגם לא שומן טראנס מזיק (שעוגיות מכילות, לדוגמה).
  8. בשבחי הסיבים תזונתיים: הפירות היבשים (בעיקר צימוקים ותאנים) מכילים סיבים תזונתיים, שמזרזים את תהליך התרוקנות המעיים, קושרים אליהם את הכולסטרול הרע שבדם, מעניקים תחושת שובע, מאטים את קצב חילוף החומרים בקיבה ויתכן שאפילו מסייעים במניעת סרטן המעי הגס. ההמלצה היומית לצריכה כוללת של סיבים למבוגר נעה בין 20-35 גרם.
  9. מינרלים ומחלות כרוניות: אנשים שסובלים ממחלת כליות כרונית צריכים להיזהר מכמות המינרלים הגבוהה שישנה בפירות היבשים. לדוגמה: 100 גרם של שזיפים מיובשים עם גלעינים, מכילים 650 מ"ג אשלגן, 70 מ"ג זרחן, 40 מ"ג מגנזיום, 45 מ"ג סידן וקצת יותר מ-2 מ"ג ברזל.
  10. לא מספיק ברזל: הפירות היבשים אמנם מכילים ברזל, אבל הם לא מקור מהימן או טוב במיוחד עבורו. זאת משום שספיגת הברזל ממקור צמחי היא נמוכה מאוד. עדיף לצרוך ברזל מבשר או ממוצרי סויה.
  11. טיפול טבעי בעצירות: הפירות היבשים טובים במיוחד לטיפול בעצירות. לעניין זה רלוונטיים במיוחד השזיפים השחורים, המשמשים והתאנים (בייחוד כאלו שהושרו למשך מספר שעות במים רותחים). פירות יבשים אלו סופחים מים והם מרככים ומגדילים את נפח הצואה במעי. כתוצאה מכך היא עוברת במעיים בקלות ובמהירות.
  12. יחי אגוז המלך! אגוזי מלך לא זכו סתם לתואר "מלכי האגוזים", הם עשירים בחומצות שומן רב בלתי רווי מסוג אומגה 3, התורמות לבריאות הלב וכלי הדם, באמצעות, בין היתר, הורדת הטריגליצרידים (שומנים) בדם. מומלץ לשלב כמות קטנה מהם בסלטים ובקינוחים, ועדיף לאכול אותם טריים ולא קלויים.
  13. הקליפות שעושות את ההבדל: מומלץ שלא לקלף את השקדים, זאת לאור מחקר חדש, שמצא כי בקליפה החומה הדקה של השקד מצויים פי עשר נוגדי חמצון בהשוואה לשקד עצמו. מלבד השקד, נמצאו תכונות דומות גם באגוזי מלך, אגוזי לוז, אגוזי פקאן, ערמונים, בוטנים, שזיפים ודבלים.
  14. אוכל עשיר: אפשר ומומלץ לשלב את הפירות היבשים במאכלי החג ולאורך כל השנה, כמו סלטים, לחמים ועוגות, וכך למעשה, להפוך אותם לבריאים יותר.
  15. אסור לילדים מתחת לגיל 5: סכנת היחנקות! אסור לתת פירות יבשים לילדים קטנים מתחת לגיל 5 ויש להרחיק אותם מהישג ידם, משום שהם עלולים לגרום להם להיחנקות. מדובר בפיצוחים מכל סוג שהוא (כמו אגוזים, בוטנים, גרעינים, קשיו, שקדים וכדומה). כדי לתת לילדים קטנים פירות יבשים או עגולים, יש לחצות אותם לאורכם (ולא לרוחב!) כדי למנוע חנק, ולהקפיד להוציא את הגרעינים מהפירות הניתנים לפעוטות.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים