Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > פסח – חג החירות מהקלוריות העודפות

פסח – חג החירות מהקלוריות העודפות

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

ישראלים רבים חשים שמשמעות חג החירות היא גם החירות לאכול יותר. הרבה יותר. התוצאה היא לא פעם 2 ק"ג נוספים למשקל ומכנסיים שנקנו במיוחד לחג ונשארים בארון. אז איך מעבירים את פסח, החג עמוס הארוחות הזה מבלי להעלות במשקל? ד"ר אסנת רזיאל עושה לכם "סדר"

רבים מאתנו פשוט מרימים ידיים מראש. נדמה לנו שבלתי אפשרי לצלוח את המסלול המסורתי של ארוחות החג הכבדות אצל ההורים, הדודה והדוד מבלי להעלות במשקל. "אחרי החג נטפל בזה", אנחנו אומרים לעצמנו, אבל המציאות היא שאנחנו מסיימים את שבוע החג עם קילוגרמים מיותרים נוספים. חישוב קצר אומר שהם מתווספים לקילוגרמים המיותרים שצברנו כ"שומן חורף" והתוצאה בעייתית כמובן – בעיקר בהתחשב בעובדה שחג פסח חל באביב, העונה המבשרת על בוא הקיץ, על שלל בגדיו הקלילים והקצרים…

פסח וקלוריות

איך לצלוח את החג הזה מבלי להעלות במשקל. מספר טיפים:

1.      ידע הוא כוח, אל תשכחו
חשוב, כמו תמיד, חג או לא חג, שתשלטו ברכיבי התזונה שלכם. פסח מציג אתגר של ממש למי שמבקש לשמור על משקל תקין.

נסו לאסוף ככל האפשר מידע על מוצרי החג הטיפוסיים של פסח, וכאשר אתם מוסיפים אותם לתפריט, עשו את החשבון, או ליתר דיוק, שימרו על החשבון. במצה רגילה יש כ-150 קלוריות. זה לא מעט וזה מקביל לכמות הקלוריות שיש בשתי פרוסות לחם. נסו להימנע מתוספות משמינות על המצות ולחפש תחליפים (מצה רטובה עם שוקולד נוטלה עושה מצב רוח טוב לדקה אחת בלבד, שלא שווה את מה שקורה על הצד השני של המאזניים – ערכים קלוריים אדירים). זה מיותר, נסו להימנע מצריכה מוגברת ולא פרופורציונאלית של מצות.

בשנים האחרונות החלו לצוץ גם מוצרי מצה קלה, הם עדיפים בכל מקרה, כמות הקלוריות בהם מופחתת לפחות בשליש והם טובים יותר למי שרוצה גם לשמור על פסח כשר וגם על גזרה דקה. מי שמקפיד על כשרות בחג וחשוב לו לאכול מצות, רצוי שידע שמדובר במוצר בעייתי מבחינת ערכים קלוריים ותרומה תזונתית, יש לו תחליפים פחמימתיים רבים ורצוי להשתמש גם בהם.

התייחסו לכל מרכיב בתפריט בצורה מדוקדקת ונסו לדעת מה הוא מכיל.

2.      שמרו על שגרת התזונה שלכם בכל מחיר
אל תגיעו לארוחת החג רעבים כיוון ש"ממילא עוד מעט יהיה המון מה לאכול". איכלו ארוחה קטנה כשעתיים לפני ארוחת הסדר. כשאתם מורעבים אתם "מפצים" את עצמכם בארוחה גדולה יותר ממה שדרוש לכם.

3.      ארוחת חג פסח
המגוון הגדול הקיים כמעט על כל שולחן בישראל מכיל בדרך כלל מספר סוגי מנות עיקריות, בחרו אחת. כך גם לגבי התוספות. נסו להתייחס לשפע אשר מונח מולכם באופן שיאפשר לכם לבחור את המגוון שתשימו על הצלחת. שימו על הצלחת מגוון התואם באופיו ובכמותו את המנות שאתם אוכלים בתזונתכם הרגילה.

נסו לאכול מנה בשרית אחת ולא כמה, ואם אתם אוכלים מצות בערב החג, חשבו זאת בזמן שאתם מעמיסים תוספות פחמימתיות אחרות לצלחת, דוגמת אורז או תפוחי אדמה.

קנחו בפירות. נסו להתעלם מקינוחים ממותקים שיוגשו לשולחן, ואם בחרתם בהם, בחרו באחד, לא בכולם, בדיוק כפי שעשיתם כשהוגשו המנות העיקריות.

4.      פסח הוא חג ארוך! כמה דברים שכדאי לדעת:
אתם לא חייבים להגיע לכל ארוחות החג. כן, פשוט מאוד, הימנעו מארוחות גדולות ותכופות, בעיקר אלו המגיעות בזו אחר זו באופן שלא מותיר לכם סיכוי שלא לחרוג.

נשארו לכם שאריות מארוחת החג? זה בדיוק הזמן להיות נדיבים ולחלק אותן לאורחים. לא הכול חייב להישאר אצלכם במקרר.

5.      ספורט? כן, דווקא בחג!
שמרו על השגרה הספורטיבית שלכם. אנחנו יודעים שאתם בחופש. מכוני הכושר שלכם לא, וכך גם הפארקים.

אין שום סיבה לבטל את הפעילות הגופנית שאתם מבצעים בשגרה, "בגלל החג". זכרו, לכל חג יש מוצאי חג, ואין סיבה שלא תצליחו להיכנס בסיומו של חג פסח למכנסיים החדשים שרכשתם לכבודו…

עוד בנושא:

טבלת הקלוריות של מאכלי פסח

קניידלעך מופחת קלוריות

הרצאות החודש במלב"י

לקביעת תור ליעוץ: 03-7645444  או: info@assia.co.il

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים