Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > פעילות גופנית וניתוח הרזייה: רוצים לרדת במשקל? תתחילו לזוז

פעילות גופנית וניתוח הרזייה: רוצים לרדת במשקל? תתחילו לזוז

פעילות גופנית

הסתגלות לאורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית סדירה בתוספת תזונה נכונה היא הדרך לאזן את הגוף מבחינה אנרגטית, להשיל את עודפי השומן ולהוריד את גורמי הסיכון והתחלואה הנגרמים מההשמנה

עד לפני זמן לא רב היה האדם פעיל הרבה יותר מבחינה פיזית. הוא היה עובד אדמה, שואב מים מן הבאר וחוטב עצים. כיום, במאה ה-21, בעידן שבו מבלה האדם את רוב זמנו מול הטלוויזיה ומול המחשב והכול מוגש לו בלחיצת כפתור, אין פלא כי הוא מתנשף בכבדות כאשר הוא סוחב את שקית הקניות המלאה בנישנושים בדרכו לעוד ערב רווי קלוריות ודל פעילות גופנית.

כבר בשנת 2002 הכריז ארגון הבריאות העולמי כי חוסר פעילות גופנית ועודף מזון הם הגורמים העיקריים למגפת ההשמנה בארה"ב. במילים אחרות, השמנת יתר נובעת מחוסר שיווי משקל במאזן הקלורי, הנגרם מהכנסה קלורית גבוהה יחסית להוצאה האנרגטית.

למה לא להסתפק בצמצום כמות הקלוריות?

לפעילות הגופנית חשיבות גדולה בתהליך הירידה במשקל. לא זו בלבד שהיא מגבירה את ההוצאה האנרגטית, היא אף מצמצמת מאוד את אובדן מסת השרירים – ה"מפעל האנרגטי" של הגוף שעוזר לנו לשרוף קלוריות – ואף מעלה אותו בעזרת תירגול נכון, דבר שאינו מתרחש בעזרת דיאטה בלבד. ככול שנשמור על מסת השרירים הקיימת ואף נפתח אותה, תהליך ההרזיה יהיה מהיר ואפקטיבי יותר.

בנוסף, פעילות גופנית משפרת את יכולת הגוף להשתמש בשומן כמקור אנרגיה ולכן מגבירה את שריפת השומנים מתאי השומן. כאשר השרירים עובדים תחת עומס במשך תקופה של שבועות וחודשים, למשל בפעילות אירובית כדוגמת הליכה, רכיבה על אופניים או שחייה, נוצרים תהליכי הסתגלות למאמץ, הנקראים "אדפטציה" (Adaptation). תהליכים אלה מתרחשים בגלל שהגוף מנסה לייעל את תפקודו, בתגובה למאמץ הנוסף מהפעילות הגופנית, על ידי שימוש במאגרי האנרגיה האצורים ברקמת השומן.

זאת ועוד: מחקרים מצביעים על כך שפעילות גופנית מגבירה את ההתמדה בתוכניות הרזיה ומורידה לחץ, חרדה ודיכאון (אשר מעודדים אכילת יתר וארוחות "פיצוי" עתירות קלוריות).

ולבסוף, הוכח מחקרית שהשילוב של דיאטה ופעילות גופנית נותן את התוצאות הטובות ביותר לירידה נכונה ובריאה במשקל, יותר מאשר דיאטה בלבד.

להיכנס לכושר לפני הניתוח הבריאטרי

פעילות גופנית מומלצת ביותר גם לאנשים המועמדים לניתוח הרזיה. מסמך עמדה של מדינת ניו יורק בנושא ממליץ על ביצוע פעילות גופנית החל ממספר חודשים לפני הניתוח. ההמלצה נובעת מהשאיפה לפתח כושר גופני אצל המועמד לניתוח, כדי שיוכל להתמודד כראוי עם תוכנית הירידה במשקל לאחר הניתוח.

דוגמאות לפעילות גופנית מומלצת לפני ניתוח בריאטרי: הליכה מתונה או פעילויות אירוביות במים כגון שחיה או הליכה במים.

פעילות גופנית לאחר הניתוח הבריאטרי

לאחר הניתוח מומלץ לבצע פעילות גופנית שגורמת להנאה, כדי להגדיל את הסיכוי להתמיד בה על בסיס קבוע, בעצימות מתונה. לכל אדם העדפה משלו, ורצוי להתנסות בסוגים שונים של פעילויות עד למציאת הפעילות המתאימה.

פעילות גופנית מומלצת לירידה במשקל יכולה להיות, לדוגמא, רכיבה על אופניים נייחות או ניידות, שיעורי אירובי בסטודיו, שחיה, ואפילו הפעולה המוכרת אך המוזנחת עקב נוחיות החיים המודרניים – הליכה: על ההליכון בחדר הכושר, מסביב לשכונה, בפארק או בקניון – לא משנה היכן, העיקר לצעוד. בספרות המקצועית אדם נחשב לפעיל אם הוא צועד לפחות 10,000 צעדים ביום. כדי לוודא שאנחנו מתאימים להגדרה זו, נוכל לרכוש מד צעדים במרבית חנויות הספורט, שאליהם נלך ברגל כמובן.

ובכן, לאור העובדות שהוצגו כאן, כל שנותר לנו עכשיו הוא לנעול את נעלי הספורט שנשכחו תקופה ארוכה בארון ולהתחיל לבצע פעילות גופנית שעשויה להיות בעינינו מהנה. כך נוכל להשיל את ה"צמיגים" המיותרים, להתמודד טוב יותר עם מטלות היום יום, למנוע את התחלואה הנלווית ולהרגיש יותר אנרגטיים וחיוניים. כי עם כל הכבוד להתפתחות הטכנולוגית של העידן המודרני, עוד לא הומצא הכפתור שישיל מאתנו את הקילוגרמים העודפים ברגע.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מחקרים דומים