אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > שיווק מזון (רע) לילדים. קלי קלות!

שיווק מזון (רע) לילדים. קלי קלות!

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

אנו חיים בעידן שבו יכולות שיווקיות של צרכני המזון יכולים לקבוע גורלות. אחד מהם, שלא במפתיע, הוא של ילדנו. צרכני המזון של העתיד הם הלקוחות הטובים ביותר של תאגידי המזון, ושינוע שלהם להפוך לצרכנים של מותגי מזון כבר בגילאים צעירים, מבטיח צרכנים בוגרים ונאמנים. אז מה הפלא שתאגידי מזון תוקפים אותנו בבטן הרכה, הילדים. ד"ר אסנת רזיאל מבהירה עד כמה אסטרטגיות השיווק של ענקי המזון עלולה להיות בעלת השלכות מסוכנות עבור ילדינו כעת, וגם בעבור המבוגרים שיהפכו להיות בעתיד.

מזון לילדים

ילדים הם קהל יעד נהדר עבור יצרני המזון הגדולים. הם יכולים להפוך ל"קהל שבוי"(captive market) בתוך זמן קצר מאד. ההורים יאלצו לשלם את החשבון וגם להכניס את המוצרים שהם גורמים לילדים "לאהוב" וכך יחשפו גם הם בעצמם למוצרים שיתכן שיחליטו בסופו של התהליך לצרוך בעצמם, אבל מעבר לכך, לגרום לילד נאמנות צרכנית למוצר מזון(או אחר), היא עובדה המייצרת רווח ישיר עבור יצרן המזון ולו רק בשל הצריכה של אותו מוצר, הן בגיל הילדות, הנעורים והבגרות של המוצר. כלומר, הילד הצרכן יהפוך עם הזמן לצרכן בוגר בעל חיבה יתרה למוצר המלווה אותו עוד מתקופת ילדותו, יצרוך אותו בעצמו, ובתורו, סביר להניח שאף ילדיו שלו יצרכו אותו.

מותגי המזון שגדלנו עליהם
כולנו מכירים שורה של מותגי מזון המלווים אותנו עוד מן הילדות, בין אם זהו שוקולד למריחה שרק שם המותג שלו מעלה בנו נוסטלגיה אדירה, ועד מוצרי בשר מעובד, מאפים קפואים, ממתקים, חטיפים מלוחים מעובדים רווי מלח וסוכר ביחד(שילוב הממכר אותנו לצרוך עוד ועוד מזון) ושוקולדים אהובים שקיימים בישראל וגילם לפעמים הוא כגילה של המדינה. אנחנו לא עוצרים לחשוב לפעמים כיצד בכלל הגענו לאהוב אותם, אבל הם חלק בלתי נפרד מן התפריט שלנו. עד כאן הכול טוב ויפה אלא שרבים מאד מן המוצרים הללו רעים ולא טובים לנו. הם מכילים אחוזי שומן גבוהים או ריכוז גבוה של סוכר, פרוקטוז, ולעיתים אפילו שומני טרנס. מדובר בשלל מוצרים שנדמה כי הם והערכים הבריאותיים הרעים שלהם פשוט קיימים כאן לנצח.

מתי בעצם הכול התחיל?
איך למדנו לאהוב את השוקו לשתייה השוקולד למריחה או סתם חטיף מלוח פופולארי אחר המלווה אותנו כבר שנים בטיולים השנתיים, התשובה פשוטה: בילדות. יצרני המזון ידעו "לתקוף" חזיתית את קהל הילדים עוד מימים ימימה. בישראל הצעירה וחסרת המודעות התזונתית של שנות החמישים והשישים, מוצרים רבים נחשבו כ"בריאים" עוד בטרם הוכחו נזקי הערכים התזונתיים שלהם.

הזמנים משתנים, אך לא בהכרח לטובה בהקשר זה. עוצמות השיווק והמודעות של תאגידי המזון לערכם הכלכלי של ילדים, כצרכנים, רק עולה, ובמקביל, ביחד עמה עולים גם יכולתן להגיע ולשווק את תוצרתם לילדים תוך כדי שימוש בסמלי תרבות של הילדים(סרטים, סדרות ופרסום העושה שימוש בידוענים המוכרים לילדים ואהובים עליהם) כמו גם היכולות של תאגידי המזון לשווק באופן אגריסיבי יותר את תוצרתם: פרסום חוצות, טלוויזיה ואינטרנטי של מוצרים היכול לטרגט צרכניים פוטנציאלים גם במכשירים ניידים ועל סמך תוצאות חיפוש ועניין שלהם בגלישה ברשת, המידע הפרטי מצטמצם כל הזמן, ותאגידי יצרנים, מכול הסוגים יודעים עלינו יותר.

אך לא רק המדיה גדולה ונרחבת יותר, גם השיתוף עם רשתות השיווק, לצריכה של מזון לילדים, גדל כל הזמן. מדפים נמוכים עליהם מוצבת סחורה המותאמת לילדים ומפתה אותם בגובה העיניים ובשלל אריזות צבעוניות. כמה קשה לכם להילחם בילדיכם בעודכם ממתינים בתור הארוך בקופות הסופרים לתורכם? המדפים, בתור לקופה, כמה מפתיע מלאים בחטיפים מתוקים או מלוחים, ארוזים באריזות צבעוניות ומרשרשות על מנת למשוך את תשומת לבם של הילדים ולעיתים אף, כמה מפתיע, אלו יכללו גם צעצועים מתנה!

כל שרמת האטרקטיביות של אריזת המזון ואופן שיווקו מתוחכמים יותר, הרי שערכו התזונתי, נמוך מאד
ההורה, חסר סיכוי במקרים כאלו. דמויות סרטי דיסני על מעדני חלב, וכלה בשניצלים מעובדים בצורות אותיות או חיות אהובות, הן לא בהכרח מזון, הם חטיף שיווקי אסטרגטי ראשית, ואחר כך רק מזון.  בדיקה קלה תסייע לכם לראות כי דווקא ככל שרמת האטרקטיביות של אריזת המזון ואופן שיווקו מתוחכמים יותר, הרי שערכו התזונתי, נמוך מאד. מוצרים המכילים אחוזים גבוהים של סוכר, נתרן ושומן, הם אלו הארוזים ומשווקים באופן המפתה ביותר. הצבע הירוק, השולט בדימויו החיובי הקרוב ל"טבע" מלווה שלל של אריזות מזון קפואות משניצלים ועד בשר מעובד שהערכים התזונתיים שלהם לעולם יהיו נמוכים יותר מאלו של מזון טבעי ,אורגני וטרי- קרי, מזון "ירוק" באמת. אך ההטעיה היא בעיניים, היא ממשיכה לכיס הצרכנים ומשם, לערכים הבריאותיים והתזונתיים הנמוכים של כולנו.

אך בעוד אנו המבוגרים יכולים לאמץ מבט ביקורתי, לילדים אין מגננה בפני מתקפות שיווקיות יצירתיות, מדפים עמוסי סחורה בגובה העיניים בשלל צבעים ושלל דמויות מסרטי ילדים העוטפים מזון מאיכות בינונית ומטה פעמים רבות. כולם מתקיפים את החושים של ילדינו בעידן, בו החסם היחידי היעיל הוא הסמכות ההורית. זו שמבקרת, מנטרת, ובודקת בדיוק מה הם מכניסים לפה, ואנחנו לסל.

תפקידו של המבוגר האחראי בהקשר של חינוך תזונתי נכון כלפי ילדים הוא אדיר, וקריטי, הוא יכול פעמים רבות להוות את ההבדל בין ילד ומתבגר צעיר שיש לו מודעות וחינוך לתזונה נכונה וידע אותו הוא צובר דרכנו, לבין ילד הסובל ממשקל עודף והוא בדרך ישירה ללא קיצורי דרך להפוך למבוגר שיכול בקלות לסבול בעתיד גם מהשמנת יתר קיצונית וכל תחלואי וסיבוכי היתר של השמנת היתר הקיצונית.

בריאות ילדנו, זה בידיים שלנו.

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר פיוטר לנגר

    מומחה בכירורגיה כללית, רופא הבית אסיא מדיקל… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר הילה חרמון

    מנתחת בכירה בבית החולים תל השומר ע"ש שיבא – מומחית לניתוחים בריאטריים, ניתוחי שרוול קיבה, מעקף קיבה ומעקף קיבה בהשקה אחת.
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים