Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > שינה קצרה מדי עלולה לעלות לכם בקילוגרמים רבים

שינה קצרה מדי עלולה לעלות לכם בקילוגרמים רבים

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

מחקר חדש אשר פורסם לאחרונה מנסה לבדוק בפעם הראשונה את הקשר בין איכות שינה ומשך השינה לבין השמנת יתר בילדים ובמבוגרים.

שינה קצרה והשמנה

המחקר אסף תוצאות מחקריות מרחבי העולם בנושא זה ומדגים קשר ישיר בין זמן שינה קצר אצל ילדים ומבוגרים והשמנת יתר.

ד"ר פרנצ'סקו קפוצ'יו מבית הספר לרפואה וו'רו'יק בבריטניה אסף מידע מפרסומים שונים הדנים בקשר בין שינה קצרה לבין הסיכון ללקות בהשמנת יתר.

הגורמים שנאספו במחקר הינם: משך השינה, מסת הגוף BMI וכמו כן מספר המשתתפים, גיל ומגדר.

מתוך 696 מחקרים בנושא נכללו במטה אנליזה שיצר 30 מחקרים שבהם נמצא המידע הנחוץ  ואלו סיכמו תוצאות  12 מחקרים על 30,002  ילדים ו 18 מחקרים על 604,509  מבוגרים מכל רחבי העולם.

תוצאות המחקר מתפרסמות בגליון מאי של כתב העת הרפואי SLEEP.

"המחקר מצביע על קשר בין חוסר שינה לסיכויים גבוהים יותר ללקות בהשמנת יתר, הן אצל מבוגרים והן אצל ילדים" טוען ד"ר קפוצ'יו.

לכולנו ידוע ששיעורי השמנת היתר הולכים וגוברים בעולם המערבי. כמו כן מושם דגש גדול על חינוך לפעילות גופנית ולתזונה נכונה, אולם חשיבותה של שנת הלילה טרם הגיעה למודעות הציבור.

תשניק נשימה בשינה

אחד הסיבוכים של השמנת יתר הינו הפרעה בשינה הקרויה תשניק נשימה בשינה, תופעה הגורמת להפרעה נשימתית ולהפסקות נשימה תוך כדי שינה.

תשניק נשימה בשינה יכול לגרום להתעוררות עשרות פעמים במהלך לילה אחד ומביא לישנוניות ביום שלמחרת.

תשניק נשימה בשינה מגביר את הסיכון ליתר לחץ דם, מחלות לב, בעיות בתיפקוד המיני, שבץ מוחי, החמרת מצב כלי הדם בחולי סוכרת ולסיכון מוגבר לתאונות דרכים ועבודה.

נחירות מסמנות על מצוקת אוויר ועל נתיבי אוויר חסומים חלקית. כמעט כל אחד מאיתנו נוחר מידי פעם. אחוזי הילדים הנוחרים עומדים על 10% לערך בעוד שאצל מבוגרים הנתון גבוה יותר ועומד על 24%. גברים נוחרים יותר מנשים בשיעורים של 40% לערך.

כמחצית מן האנשים אשר נוחרים בקול רם מאד לוקים בתשניק נשימה בשינה. המחלה נוצרת כאשר עודף שומן בצוואר לוחץ על דרכי הנשימה ומונע מעבר תקין של האוויר אל הריאות.

אחד הטיפולים המובילים בתשניק נשימה בשינה הינו ירידה במשקל. אנשים שמנים שמורידים 10% ממשקלם מפחיתים משמעותית את תשניק הנשימה בשינה וגם ישנים טוב יותר.

כמה שעות שינה מומלצות בכל לילה?

מומלץ כי ילדים מגיל חודשיים עד 11 חודש ישנו 14-15 שעות ללילה, ילדים מעל גיל שנה זקוקים לשינה של 12-14 שעות וילדים בגיל הגן צריכים לישון 11-13 שעות ללילה.

ילדים בגיל בית הספר זקוקים ל 10-11 שעות שינה מידי לילה, מתבגרים צריכים לישון 9 שעות ולמבוגרים מומלץ לישון 7-8 שעות.

טיפים להשגת שינה טובה ואיכותית

האגודה האמריקאית לרפואת שינה מציעה מספר טיפים לשיפור כמות ואיכות השינה:

1. שמירה על רוטינה קבועה של שעת השינה.

2. שמירת סביבה נוחה ורגועה בשעת השינה.

3. השכיבו את ילדכם לישון וסלקו מן החדר הפרעות כגון טלביזיה, מחשב פתוח וכל דבר אחד המסיח את דעתו מן השינה.

4. אל תתנו לילד להירדם תוך כדי האכלה.

5. אל תתנו לילדיכם לצרוך משקאות המכילים קפאין, לא כל שכן שוקולדים ומשקאות מוגזים.

6. אל תיטלו תרופות מעוררות לפני השינה.

7. אל תלכו לישון רעבים אולם גם אין להפריז באכילה לפני השינה.

8. אל תקחו אתכם את הדאגות למיטה.

9. המנעו מפעילות גופנית מאד מאומצת מספר שעות לפני השינה.

10. הרחיקו טלביזיה ומחשב מחדר השינה שלכם.

11. אל תבלו את כל הלילה בלימוד לבחינה והשלמת מטלות לימודים, דאגו לפנות לכך זמן אחה"צ.

12. דאגו שחדר השינה יהיה שקט, חשוך וקריר.

13. התרגלו להתעורר כל בוקר באותה שעה.

חשוב לדאוג לכך שילדיכם ישנו מספיק וישנו היטב. שינה טובה תוכר על פניו המחייכות של ילדכם, טבעו השמח ומרצו.

מומלץ להתיעץ עם רופא הילדים, רופא המשפחה או מומחה לשינה במקרים של הפרעות בשינה.

סיכום

מכל הנתונים שאסף ד"ר קפוצ'יו עולה חיוניות השינה. הנתונים לגבי הקשר בין שינה למשקל יתר רק מחדדים את ערכה של שינה טובה שאין לה תחליף.

הילדים, שישנים טוב יותר, קמים מאושרים וחיונים יותר ומלאי אנרגיות. ילד שלא ישן כהלכה עלול לסבול ממתחים ומחוסר איזון. בהפרעות שינה אצל ילדים יש לטפל במהירות על מנת למנוע בעיות התנהגותיות.

כפי שעולה מן המחקר החדש, שינה טובה בלילה עשויה לחסוך מילדכם את הסיכון ללקות בהשמנת יתר. הקפידו גם אתם על שגרת שינה נכונה ובריאה ומסתבר כי בכך תוכלו לסייע לעצמכם לנצח בחזית השמירה על משקל תקין.

עוד בנושא:

תשניק נשימה בשינה

ישנה מעט? אל תתפלאי אם את שוקלת הרבה

חדש: הדיאטה האולטימטיבית לעצלנים

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים