Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > שרירי הבטן: שיר לשרירים

שרירי הבטן: שיר לשרירים

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

שרירי הבטן הם אולי השרירים המפורסמים ביותר בגוף האדם והמוכרים לכולנו. הפופולאריות הגבוהה שלהם גם בקרב מי שאינו לוקח על עצמו את משימת האימון היומי הסיזפי המפרך קשורה בדימוי גוף איכותי, בריא, ואסתטי הנקשר באלו מאיתנו אשר יש להם שרירי בטן מפותחים.

כמה באמת קשה להשיג אותם? ומה אנחנו יכולים לעשות על מנת להתקרב למטרה של שרירי בטן מושלמים?

שרירי הבטן חייבים את הדימוי החברתי הגבוה שלהם לעולם הפרסום והצריכה המודרני. מודעות המבליטות נשים וגברים חטובים בעלי בטן שטוחה הפכו לחלק מעולם הצריכה התודעתי שלנו.

שרירי הבטן

בעוד שהאדם הממוצע סובל כמעט לרוב מבטן רפויה, הרי שבמשאל קצר ניתן יהיה לגלות כי מרביתנו מבקשים לאחוז בשרירי בטן מושלמים ובבטן שטוחה והיינו רוצים לשפר את ההופעה החיצונית של החלק הזה בגופנו הרבה לפני שנפעל ל"שפץ" כמעט כל חלק רופס אחר.

הסיבה לכך היא בעיקר חברתית. הבטן היא אחד החלקים אשר "מתפתים" לאכסן את עודפי השומן בגופנו בקלות וחוסר הפרופורציה בהופעתנו הנגרם כתוצאה מאגירת שומן זו הוא אולי אחד החולאים הבולטים הקשורים בהופעה החיצונית הלקוייה של האדם בתרבות החברה המערבית.

"הכרס", הן הגברית והן זו הנשית, האופינית יותר בגיל הבלות אצל נשים עקב יצור מופחת של הורמונים נשייים בגיל מאוחר, הפכו לאחד הסימנים הבולטים ביותר המזוהים עם עליה לא תקינה במשקל ואחוזי שומן גבוהים.

מי מאיתנו אינו חולם על "בטן שטוחה" או "קוביות" במקום הכרס הקטנה המתחילה להפציע אצל מרבית הגברים הישראלים בסמוך לגיל שלושים, גם אלו מהם אשר התגאו בגיזרה דקה במהלך שירותם הצבאי. נדמה שזהו החלום העיקרי של מרבית הנרשמים לחדר הכושר, לצאת משם עם בטן שטוחה עטורה באותם "ריבועים".

ישנן שתי עובדות חשובות במיוחד שכדאי לדעת לפני שאתם מצטרפים למירוץ אל הבטן השטוחה. אף אחת מהן אינה מהווה תירוץ מספק שלא להכנס למירוץ הזה, אך ידיעתן תורמת לאורך הרוח שלנו במאמץ הגופני בדרך להישג הנכסף.

העובדה הפחות ידועה מבין השתיים גורסת על קשר גנטי מובהק בצורת הבטן האופינית לכל אחד ואחד מאיתנו.

רבים מאיתנו גם אם נהפוך לרזים מאד ונתרגל השכם וערוב סדרה מתישה של תרגילי בטן יתקשו מאד לחשוף בטן שרירית בקיץ מן הטעם הפשוט שמבנה הגוף שלנו אינו תואם גנטית את הפרופיל הזה.

הופעתם של שרירי הבטן קשורה בגופנו קשר ישיר לצורתו של הגוף שלנו, גם אם אנחנו רזים, שומרים על תזונה נכונה ומבצעים את כל תרגילי הבטן הנכונים בכדי לזכות בהם.

בכדי לזכות בריבועים הנכספים אנחנו צריכים סוג של מבנה פיזי מסויים המעודד את הופעתם. חלקנו לא יזכו בהם לעולם גם אם לא יהיו להם עודפי שומן בגופם.

העובדה השניה היא שעל מנת להשיג את מתאר הבטן השטוחה, אנו חייבים בשלב הראשון לרדת לאחוזי שומן נמוכים מאד בגופנו.

בממוצע עלינו להיות בעלי אחוז שומן נמוך מ 15% על מנת לאפשר לריבועים האלו להופיע לאחר סידרה ארוכה של תרגילים קשים שאם נבצע אותם בנאמנות תוך "שמירה" על אחוזי שומן גבוהים, לא נזכה כלל לראות שום שיפור חיצוני בהופעתנו ונקבל מצב שבו שרירי הבטן שלנו אומנם יהיו מפותחים יותר אך לא תהיה לכך שום השפעה ויזואלית על הופעתנו.

הקטנת אחוזי השומן בגוף, בדיקה כזו אפשרית היום כמעט בכל מכון כושר מתקדם, היא הצעד הראשון בדרך למראה הנכסף.

אחרי שהערכתם נכונה את מצבכם הן מבחינת אחוזי השומן והן מבחינת מבנה הגוף התורשתי של משפחתכם אתם מוזמנים להתחיל במאמץ הגדול והמתמיד לשיפור הופעתכם על ידי סידרה מפרכת של תרגילים שונים.

שרירי הבטן מחולקים לשש קבוצות מרכזיות. והערך הבריאותי של פיתוחם גבוה שכן הם מגינים על המערכות הפנימיות המרכזיות החשובות ביותר בגוף האדם כגון הכבד, הקיבה ושלל אברים פנימים הזקוקים להגנה והעלולים להחבל בקלות כתוצאה מבטן רפויה.

הנה לפניכם שישה תרגילים לחיזוק שרירי הבטן אשר יביאו לתוצאות טובות במהירות כל עוד תקפידו על ביצוע נכון ותשלבו עמם תזונה נכונה.

תרגיל ראשון:

מתחילים בחימום קצר עומדים עם רגליים מעט פסוקות, מכניסים בטן פנימה, לוקחים הרבה הרבה אוויר ומרימים לאט לאט ידיים למעלה לכיוון התקרה. מושכים לכיוון התקרה כשרק הידיים מתארכות, הכתפיים נשארות במקום.

תרגיל  שני:

שוב בטן בפנים, רגליים מעט כפופות, עיניים עצומות, מניעים ראש לאט ובעדינות לכיוון כתף ימין ומחזירים למרכז ושוב מניעים לכיוון כתף שמאל ומחזירים למרכז. מניחים את כפות הידיים מאחורי הראש (לא משולבות) עם אצבעות פתוחות על הקרקפת ולאט לאט מורידים את הראש קדימה ועולים באיטיות.

תרגיל שלישי:

שוכבים על צד ימין, יד אחת ישרה מתחת לראש, בטן פנימה, רגליים ישרות, נושמים עמוק ומתחילים: מעלים רגל לאט למעלה, לא צריך להרים גבוה, מספיק אם הרמת 5 ס"מ, רק שתרגישו את הכאב שנמתח בצד, מורידים. עכשיו מרימים את הרגל השניה מהמזרן לכיוון הרגל הראשונה, אם קשה ניתן להסתפק בהרמה של 1 ס"מ מהרצפה.

תרגיל רביעי:

שוכבים על צד ימין, יד אחת ישרה מתחת לראש, מרימים את יד שמאל גבוה למעלה ומותחים, הבטן בפנים, ושתי הרגליים עולות לאוויר ביחד

תרגיל חמישי:

שוכבים על המזרון בגב ישר, מכניסים את הבטן, ידיים מאחורי הראש ורגליים כפופות ועולים רק ראש וחזה. מבצעים 10 סטים.

תרגיל שישי:

שוכבים על המזרון בגב ישר, מכניסים את הבטן, מיישרים רגליים כלפי מעלה ושוב עולים רק כתפיים וחזה לכיוון הרגליים. 10 פעמים. בצעו את כל התרגילים בכפולות של שלוש פעמים,בכל צד.

לא לשכוח! יש לבצע שיחרור ומתיחות לאחר ביצוע סדרת התרגילים על מנת להרפות את השרירים ולאפשר להם להתחיל ולגדול….

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים