Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > שנה טובה עם דיאטה מוצלחת

שנה טובה עם דיאטה מוצלחת

דיאטנית קלינית יפית קסלר

דיאטנית קלינית בכירה במרכז לטיפול בהשמנת יתר (מלב"י). בעלת תואר ראשון במדעי התזונה בהצטיינות, ותואר שני במדעי הרפואה בחוג לאפידימיולוגיה ורפואה מונעת מאוניברסיטת ת"א…. למידע נוסף »

שלח שאלה

לא חייבים לסיים את ימי החג עם עודפי שומן. ההחלטה להתחיל את השנה החדשה עם דיאטה מאוזנת מצויה בצלחתכם. הדיאטנית יפית קסלר מלווה אתכם כל הדרך למטבח ותעזור לכם להתחיל את השנה עם דיאטה נכונה וכלים איך לשמור עליה כל השנה

דיאטה בראש השנה

האם גם אתם מוצאים את עצמכם בכל שנה לאחר החגים עם בטן מלאה, תחושת אכזבה עצמית וקילוגרמים עודפים? תקופת החגים מלווה לרוב בעלייה במשקל עקב ארוחות עמוסות קלוריות בהן אכלנו יותר מדי. זה הזמן לומר לעצמכם: השנה – אפשר גם אחרת!

תהליך מוצלח מתחיל בהגדרת יעדים ובהצבת מטרות ריאליות וברות השגה. נסו להגדיר מהן המטרות שלכם, למשל שמירה על המשקל עד סוף החגים; הגברת הפעילות הגופנית כדי לקזז את הקלוריות העודפות; ירידה במשקל;

הציבו יעדים, שנכונים לכם ולקצב שלכם, והימנעו מלקיים השוואה מול חבריכם והסביבה. לאחר שהגדרתם את המטרות, נותר למצוא דרכי התמודדות שיאפשרו לכם להגשים אותן ולהתחיל את השנה החדשה ברגל ימין.

התאמת הסביבה למטרה

זהו הזמן להפסיק את רגשי האשמה ותחושת הכישלון שמלווים כל ניסיון דיאטה. הסביבה, ולא אנחנו, היא זו שלרוב פוגעת בתהליך הירידה במשקל. מחקרים הראו כי אנשים הסובלים מהשמנה הם בעלי רגישות גבוהה יותר לצורך בתגמול מידי ורגישות נמוכה יותר לתחושת השובע.  כדי להקל על ההתמודדות, התאימו את הסביבה לתהליך. זה אומר שבבית, גם בחג, לא צריכים להיות פיתויים שמכשילים אתכם, כמו שתייה מתוקה, עוגות שמרים, פיצוחים וחטיפים מלוחים למיניהם.

ובואו נקדים תשובה לתירוץ – גם האורחים לא צריכים אותם, וישמחו להתכבד במשקאות דיאט, פירות וגבינות. אם אתם המארחים בחג ונשארו קינוחים ומאכלים עתירי קלוריות בסיום הארוחה, אל תשאירו אותם בבית, חלקו אותם לאורחים בדרכם החוצה והוציאו את המכשולים מחוץ לבית.

לרתום את הסופרמרקט לתהליך השינוי

דיאטה מתחילה בקניות. זהו הזמן להפסיק לתת לעגלת המצרכים לשים לנו מקלות בגלגלי הדיאטה, ולהתחיל להשתמש בסופרמרקט ככלי עזר. גם בחג רשימת הקניות צריכה להכיל תמיד פירות וירקות טריים, יוגורטים, גבינות דלות שומן, ביצים, דגים, לחם מדגנים מלאים וקטניות. אלו הם מזונות שהוכחו במחקרים כתורמים לירידה במשקל ולשמירה עליו.

תכננו את ארוחותיכם בערב החג

בערב החג מחכה לכם ארוחה עשירה במנות ובקלוריות. צום במשך היום יגרום לכם להגיע מורעבים לארוחה ולאכול מעבר לצורך. לכן, חשוב לאכול ביום ארוחת החג.

מה אוכלים? כארוחת בוקר, ניתן לשתות כוס חלב או לאכוליוגורט עם ברנפלקס ופרי, או שתי פרוסות לחם דגנים עם גבינה 5% וירקות. ארוחת הצהריים צריכה להיות קלה, למשל סלט ירקות גדול עם טונה וביצה או עם חזה עוף. כשעתיים לפני ארוחת החג מומלץ לאכול פרי או יוגורט. וכמובן לשתות הרבה מים לאורך כל היום.

מה נאכל בארוחת החג

בראש השנה השולחן עמוס באינסוף אפשרויות, אך הקיבה מוגבלת במקום. נסו לנצל זאת על מנת להפחית את כמות הקלוריות שתצרכו. התחילו את הארוחה עם סלטים, ירקות מבושלים או מרק ירקות, כך תמלאו את הקיבה ותרגישו תחושת שובע מוקדם יותר. החליטו מראש, שממלאים את הצלחת פעם אחת במהלך הארוחה, כאשר לפחות שליש ממנה מכיל ירקות. הימנעו משתייה מתוקה במהלך הארוחה והגבילו את כמות האלכוהול לכוס אחת. זיכרו שכדי להיכנס לאווירת החג לא חייבים לאכול מנה מכל דבר, אפשר רק לטעום.

קינוח לשנה חדשה ומתוקה

סיימתם את ארוחת החג ותחושת המלאות והשובע מורגשת. אבל מי לא מכיר את המושג "קיבה נפרדת למתוק"? לפני שאתם בוחרים ממה לאכול היזכרו במטרות שהצבתם לעצמכם לתקופת החגים.

על מנת למזער נזקים, עשו את החישוב הבא: בפרוסת עוגה יש כמות קלוריות שוות ערך למה שתורידו בשעת הליכה מהירה. קחו רגע להחליט אם אתם מתכננים על הליכה מחר.

כעת, ביחרו קינוח אחד שהכי מפתה אתכם. נסו להסתפק בחצי מנה ולהשאיר חלק מהקינוח בצלחת. וותרו על שאר הקינוחים היומיומיים כמו פיצוחים ומאפים.

נצלו את זמן הקינוחים לעזור למארחים בפינוי השולחן, ניקיון הכלים וסידורים נוספים. כך תצאו אורחים טובים יותר ותהיו רחוקים יותר זמן משולחן הקינוחים.

לסיכום, מי שבוחר ליהנות בערב ראש השנה לא חייב לשים את הדיאטה בצד. עם בחירות נכונות ומודעות גבוהה אפשר ליהנות ולשמור על הגזרה. חג שמח!

בברכת חג שמח, שתהייה לכם שנה טובה ומתוקה מצוות מלב"י.

עוד בנושא:

המדריך למנותח הבריאטרי לחגים: איך לאכול בלי להשמין?

מותר לאכול גלידה בקיץ

חשיבות הדיאטה בשמירה על המשקל לאחר ניתוח בריאטרי

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • ד"ר אסנת רזיאל

    מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים