Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > גמילה מסוכר: תודה, בשבילי קפה בלי סוכר

גמילה מסוכר: תודה, בשבילי קפה בלי סוכר

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

לא פלא שאמריקה מככבת בטבלאות האנשים השמנים בעולם, אמריקאי ממוצע צורך 22 כפיות סוכר ביום – פי 4 מהכמות המומלצת. אז בפעם הבאה שמציעים לך קפה? אולי כדאי לוותר על הסוכר

הסוכר נמצא כמעט בכל פריט מזון שאנו אוכלים. סוכר באחוזים מסוימים נמצא בפירות, בחלב, בדגנים, במאפים, זאת אומרת, הוא נמצא בעצם בכל מקום. אז איך בעצם אפשר להיגמל ממנו ומדוע תהליך גמילה מסוכר יכול להועיל לכם, אבל עם זאת כל כך קשה לביצוע.

גמילה מסוכר

אמריקאי ממוצע מכניס בכל יום כמות שוות ערך של קרוב ל-22 כפיות סוכר ביום. חישוב זה כולל צריכה ישירה של סוכר בקפה, משקאות ממותקים וממתקים, וצריכה עקיפה של סוכר אשר נמצא במזונות אחרים. כמות הזו גדולה פי 4 מהכמות המומלצת והיא הגורם הראשון במעלה להשמנת יתר קיצונית ולמחלות הנלוות לה, כמו סוכרת.

חיים סוכר

אנו נוטים לחשוב כי הסוכר נמצא בחטיף המתוק שאנחנו מתפנקים איתו, בגלידה או במאפה שהחלטנו מראש לצרוך מכיוון שיש בו סוכר, ומכיוון שצריכת מאכלים או מזונות ממותקים נותנים לנו תחושת רוגע רגעית. זוהי טעות נפוצה לחשוב שרק מאכלים האלו מכילים סוכר.

חשוב לדעת כי  יצרני המזון מוסיפים סוכר כמעט לכל מוצר שהוא באחוזים משמעותיים, גם ליוגורט דל השומן, ללחמים, למשקאות הקלים, לממרחים, לתבשילים מוכנים ואפילו לחטיפים מלוחים. צריכת הסוכר המשמעותית שלנו במהלך היום היא דווקא צריכה פסיבית ולא מודעת בהכרח והיא נובעת מן התפריט היומי של מזונות מעובדים אליהם מוסף סוכר באופן יזום.

מדוע סוכר רע לנו?

אין לסוכר ערך תזונתי של ממש הוא מה שאנחנו נוהגים לכנות קלוריות ריקות. הוא משמין ופשוט מיותר מן הבחינה התזונתית ואין בהעדרו חסך ישיר לגוף.
מחקרים מראים על קשר ישיר בין צריכה מוגברת של סוכר, לפגיעה בשיניים, להשמנת יתר קיצונית, למחלת הסוכרת וגם למצבי רוח. קיימת נטייה לחשוב כי סוכר משמח אותנו, זה נכון, אבל ההשפעה שלו קצרת מועד ופועלת ברגע שהסוכר מתפרק בגוף ומרגע שנספג השפעתו המשמחת חולפת.

הרגע בו אתם מבינים שלתת יותר מדי ממתקים לילדכם הוא הרגע שהם הופכים בו לעצבנים ורגוזים. יותר ויותר נתונים מחקריים קושרים היום בין אכילה מופרזת של סוכר לבין מצבי רוח דיכאוניים, הסיבה פשוטה, מדובר בהתמכרות המבקשת להזין את עצמה שוב ושוב מחדש. ברגע שריכוזי הסוכר בגוף מתפוגגים אנו חשים בירידת אנרגיה ומבקשים להזין אותה וכך חוזר חלילה.

גמילה מסוכר: 6 עצות שימושיות

גמילה מסוכר יכולה להיות בעייתית ויתכן כי תחוו תסמיני גמילה במהלך השבוע הראשון, שתבוא לכדי ביטוי בהשתוקקות לסוכר, בחוסר ריכוז, בעצבנות וברצון של הגוף לקבל את המוכר לו.

להלן מספר טיפים שימושיים כיצד לצמצם את צריכת הסוכר עד כדי גמילה מוחלטת:

כוח רצון – תהיו חזקים. תסמיני הגמילה ייחלשו בתוך שבוע עד עשרה ימים וייעלמו כמעט לחלוטין. יתכן ותמצאו שזה הולך להיות הרבה יותר קל ממה שחשבתם.

פירות במקום חטיפים – שמעתם את המשפט הזה אלפי פעמים אבל הוא עדיין נכון. הפירות יספקו לכם את אחוז הסוכר הסביר לתצרוכת הגוף שלכם מבלי שיזינו את תחושת ההתמכרות שלכם.

תאכלו אוכל מזין – אכילת מזון מזין מפחיתה את הצורך לאכול חטיפים מעובדים, גוף מוזן היטב הוא גוף שקל לו יותר להתמודד עם תסמיני גמילה מסוכר.
משקאות לא ממותקים – העדיפו שתיית מים, ובכל מקרה הימנעו מצריכת סוכר במשקאות חמים וקרים.

אל תתפתו – אתם יודעים על מה אנחנו מדברים. אל תקנו את החטיף האהוב ותבטיחו לעצמכם לא לאכול אותו, הסיכוי הוא שבשעת לילה מאוחרת אתם תשברו. מזערו את הפיתויים.

פעילות גופנית – החליפו את תחושת התענוג שגרם לכם הסוכר בפעילות גופנית. גם אם אתם לא רגילים בכך, פעילות גופנית מסייעת לשחרור אנדורפינים בגוף ולתחושת העונג שאתם חשים, בדיוק כמו זו שנותן לכם הסוכר, והיא מהווה תחליף מצוין.

קבלו חיזוקים – בהנחה שלא פיציתם את עצמכם בשלל מזונות אחרים עלו על המשקל אחת לשבוע, הירידה שלכם במשקל היא כמעט ודאית והיא בסופו של דבר התענוג העילאי אותו ביקשתם.

אם לאחר חודש או יותר אתם מרגישים טוב יותר, סימן שאתם מצליחים ויתכן שהצלחתם להוביל את חייכם אל עבר שינוי תזונתי המתאים בדיוק לכם ומשפר את איכות חייכם. כל הכבוד!

עוד בנושא:

דו"ח: ילדי ישראל לא אוכלים מספיק

חוק חינוך תזונה חינם

בשבחי הארוחה המשפחתית

מניעת השמנה בילדים: 8 טיפים להורים

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים