Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > תזונה ים תיכונית תשמח לבב אנוש

תזונה ים תיכונית תשמח לבב אנוש

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

מאכלים עשירים בשמן זית, דגי ים, יין, פירות, ירקות וקטניות מפחיתים ב-30 אחוז ממקרי תמותה הקשורים במחלות לב. בדוק. מחקר ספרדי חדש מסביר מדוע תזונה ים תיכונית בריאה לנו

השמועות על טיבו ואיכותו של האוכל הים תיכוני מתחילות לקבל אישורים מחקריים לאחרונה. מחקר חדש של ד"ר ראמון אסטרוק, פרופסור לרפואה באוניברסיטת ברצלונה, שהופיע באתר האינטרנט של New England Journal of Medicine, עומד באופן חד משמעי על הקשר שבין איכויות התזונה הים תיכונית ואיכות חיים גבוהה מבחינה בריאותית.

תזונה ים תיכונית

המחקר אשר בוצע על קבוצה רנדומלית גדולה, של אוכלוסייה מספרד, הצביע על קשר ישיר בין עקרונות התזונה הים תיכונית המועשרת בשמן זית, דגי ים, יין, פירות וירקות וקטניות, לבין ירידה של 30 אחוז כתוצאה ממקרי המוות מהתקפי לב וממחלות נוספות הקשורות לתפקוד הלב.

עד 120: תזונה ים תיכונית מאריכה חיים

נתוני המחקר עולים בקנה אחד עם סוד גלוי ידוע: באי היפה סיציליה, אשר שוכן לחופי איטליה, נמצא היום אחד מהריכוזים הגבוהים ביותר בעולם של אנשים, שעברו את גיל מאה ביחס למספרם באוכלוסייה הכללית. אותם אנשים, נהנים מתזונה זו והקשר בין יתרונות התזונה הזו לגיל מופלג מתחיל לצוץ כעת גם בהקשרים מחקריים.

ובכל זאת, כשאנחנו חושבים על תזונה ים תיכונית אנו לא בהכרח מקשרים אותה באופן אסוציאטיבי לתזונה "בריאותית". מדוע? ובכן, הסיבה פשוטה, רבים מן המאכלים הנתפסים בעינינו "כים תיכוניים" הם מאכלים עתירי קלוריות ושומנים. זה הזמן לעשות סדר: שווארמה בפיתה, צ'יפס, ויותר מדי פיתות בצירוף חומוס הם רק מאכלים בעלי דימוי ים תיכוני, הם לא תזונה ים תיכונית סדורה הקיימת באגן הים התיכון לאורך שנים.

כיצד תוכלו אם כן לזהות מאכלים ים תיכוניים מסורתיים המכילים לצד ערכיים תזונתיים בריאים גם ערכים קלוריים סבירים בעלי תרומה לבריאותכם, אשר יסייעו לכם לא רק בשמירה על משקל אלא גם להפוך לאנשים בריאים יותר?

התשובה פשוטה: חפשו את מוצרי הבסיס של תזונה ים תיכונית, הימנעו מצורות מזון מעובדות שלהם, איכלו אותם כמה שיותר בצורתם הטבעית הבסיסית והקפידו, כמו בכל תזונה, על כמויות סבירות מאותם המוצרים שהם בעלי ערך קלורי גבוה במיוחד.

חמשת אבות המזון הים תיכונים

דגים – דגת הים התיכון, על אף שהתדלדלה, מציעה עדיין מגוון רחב של דגים בעלי אחוזי שומן לא גבוהים, בניגוד לדגות של אוקיינוסים. איכלו דגת ים בגריל או בבישול המאדה את הדג ושומר על טעמיו. דג מטוגן אינו ברשימת המומלצים כמובן.

שמן זית – עד ארבע כפות של שמן זית ביום יתרמו לבריאות ולפעילות הלבבית שלכם. שימו לב לערך הקלורי הגבוה, חשבו והפחיתו צריכה של מוצרי מזון מקבילים בכדי שלא לחרוג מכמות הקלוריות היומית המומלצת לכם.

פירות וירקות – נסו לאכול כמה שיותר פירות וירקות, אורגניים עדיף, אשר מגיעים מאגן הים התיכון. מדינות אגן הים התיכון הם מקור בלתי נדלה של שפע של ירקות טריים ועשירים באנרגיה ובערכים תזונתיים גבוהים. סלט יווני, הוא אכן משהו בעל מסורת ארוכת שנים לא רק של טעמים, אלא של בריאות. ואתם, מתי לאחרונה השקעתם וחתכתם סלט טרי בכל יום כחלק מן התפריט שלכם?

אגוזי מלך – כמות קטנה של אגוזי מלך הוכחה כבעלת השפעות מיטביות על מערכות הלב. כן, הערך הקלורי שלהם גבוה, אבל הם בריאים בכל פרמטר אל מול הגלידה שהתכוונתם לאכול הערב אל מול הטלוויזיה. מינון נכון של כמויות. זה כל הסוד.

יין – יין אדום בריא לכם. נסו לצרוך את היין האדם במצבו הגולמי, לא בבישול כי אם בשתייה. כבר הוכח שכוס יין אדום בכל יום משפרת את תפקודי הלב. יש שפע של יינות ישראלים במחירים אטרקטיביים ופתרונות אריזה שיכולים לשמור את היין טרי במקרר למשך כמה שבועות.

בארוחה הבאה, שימו לב לכמות אבות המזון הים התיכוני, ונסו לשלב בכל פעם יותר ויותר מהם, גם טעים וגם יעשה לכם טוב על הלב.

עוד בנושא:

"חשוב לצרוך שומן כדי לרזות"

תזונה ים-תיכונית עשויה למנוע תסמונת מטבולית

תזונה ים תיכונית מפחיתה את הסיכון להשמנה

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר מרכז מלב"י הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח במלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר עמיר סולד

    יו"ר ומנהל רפואי של אסיא מדיקל. מנתח בכיר ומומחה בולט בניתוחים זעיר-פולשניים (כירורגיה לפרוסקופית). מייסד היחידה לכירורגיה אנדוסקופית ב"איכילוב" ומייסד האיגוד הישראלי לכירורגיה אנדוסקופית…. למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים