Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > תזונה נבונה בגיל השלישי

תזונה נבונה בגיל השלישי

ד"ר אסנת רזיאל

מנהלת רפואית של אסיא בריאטריק – המרכז לטיפול בהשמנת יתר. מנתחת מנוסה ובכירה מומחית בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר. בוגרת התמחות-על בניתוחי השמנת יתר בארה"ב… למידע נוסף »

שלח שאלה

כשננסה לחבר את המילים סבתא ואוכל – מה שיתקבל במוחנו: הדימוי של הסבתא היהודייה שתמיד דואגת להאכיל את ילדיה ונכדיה, תמיד תוסיף אוכל לצלחת של היושבים מסביבה, עוד לפני שהסתכלה בצלחת שלה או לפני שהתחילה לאכול בארוחה המשפחתית. ומה עם תזונה נכונה לסבתא?

הגיע הזמן להסתכל קצת בצלחות של סבא וסבתא ולברר מה הם אוכלים, וכמה חשוב להקפיד על תזונה בגילם.

תזונה בגיל השלישי

תזונה נבונה היא בעלת השפעה מכרעת על הבריאות בכל גיל ובעיקר בגיל השלישי. שינויים גופניים, נפשיים, חברתיים, כלכליים עלולים לפגוע באיכות התזונה ולגרום לאכילת מזון שלא מספק לגוף את כל צרכיו.

לדוגמה שינויים בתנועתיות מערכת העיכול – עלולים לגרום לעצירות כרונית. ירידה ביכולת ספיגת ויטמינים ומינרלים, שימוש בתרופות עלולים לגרום לחסרים תזונתיים משמעותיים.

כמו כן ירידה בחוש הטעם והריח, אובדן שיניים טבעיות ומעבר לשיניים תותבות, בדידות, עלולים לגרום לירידה בצריכת מזון  ולחסרים תזונתיים.

לכן הבעיה העיקרית אינה עודף משקל, או עודף אכילה, אלא תת משקל או תת תזונה. יש צורך להקפיד על איכות המזון – כיוון שלא פעם אנו פוגשים אנשים במשקל תקין אך עם חסרים תזונתיים משמעותיים.

להלן מספר נקודות חשובות שחשוב לשים עליהן את הדעת:

גיוון המזון – חלק גדול מהמבוגרים, בנו לעצמם דפוס אכילה מאוד חדגוני, לדוגמה כוס תה עם פרוסת לחם וגבינה, מרק ירקות עם פולקה עוף, כוס קפה עם פתי בר ושוב פרוסת לחם או שתיים עם גבינה, גביע לבן. חשוב מאוד לגוון את המזון, כך נגדיל את הסיכויים לספק רכיבי תזונה מכל הסוגים שהגוף צריך.

אכילת סיבים תזונתיים – יש להקפיד לאכול לפחות פעם ביום סלט ירקות, חשוב גם פה לגוון את הירקות ולא להסתפק בעגבניה ומלפפון, להוסיף חסה, גזר, פלפל, גמבה, כרוב וכד'.  מומלץ לאכול כשני פירות ביום, במידה והלעיסה קשה, ניתן להכין סלט פירות, או לגרד את הפרי, זה עדיף על פרי משומר.

רצוי להעדיף לחם מחיטה מלאה, במידת האפשר לאכול את הפירות והירקות עם הקליפה, לאכול דייסות על בסיס קוואקר.

הקפדה על שתיה – במהלך היום יש לשתות בעיקר מים, העצירות שכיחה בגיל זה ועל כן אכילת סיבים תזונתיים ושתיה מספקת לאורך היום יכולה לעזור.

להיוועץ מידי פעם בדיאטנית – לא פעם אנו פוגשים אנשים בעיקר בגיל המבוגר שלא זוכרים טעמה של ביצה, בגלל שמירה קפדנית על תפריט דל כולסטרול, או סוכרתיים שלא אוכלים כלל פירות. חשוב לאכול ולגוון את המזון ולאכול כל דבר במידה, גם לאנשים עם רמות כולסטרול גבוהות. רצוי כפעמיים בשבוע לאכול ביצה. ביצה מכילה חלבון בריא וחשוב לתפקוד גופינו. גם לגבי פירות, אנשים סוכרתיים יכולים לאכול פירות, כשניים במהלך היום.

לשמור על משקל גוף תקין – רצוי להישקל כפעם בחודש ולמנוע ירידה במשקל. במידה וחלה ירידה עקבית במשקל במשך חודשיים רצוי להיוועץ עם רופא המשפחה.

אכילה בחברה – הקפידו ליזום ארוחות בחברת מכרים, חברים, משפחה. ארוחה בחברה משפרת את התיאבון ואת מצב הרוח.

פעילות גופנית – רצוי לבחור סוג של פעילות שהנכם יכולים להתמיד בה, פעילות גופנית מחזקת את השרירים, מעלה את מסת העצם ומשפרת את מצב הרוח.

עריכת קניות מס' פעמים בשבוע – ובמקביל לבשל כמויות קטנות המספיקות ליום יומיים, כך נוכל להבטיח אכילת מזון טרי ומגוון.

לשים לב לצריכת הסידן – להקפיד על צריכה מספקת של  מוצרי חלב, במידה ויש רגישות למוצרי חלב ניתן לאכול תחליפים, או טחינה, פירות יבשים וסרדינים.

לסיכום:

חשוב מאוד לגוון את המזון,  להתחשב בטעמים ובתבלינים שהמבוגר מכיר ורגיל אליהם.

להקפיד לאכול במהלך היום שלוש ארוחות מסודרות, בוקר,צהריים וערב, ובין הארוחות להקפיד לאכול ארוחות קטנות, כמו גביע יוגורט או פרי או פרוסת לחם עם ממרח כלשהו.

לשים לב לאכול פעם ביום ארוחה חמה המכילה מרכיב חלבון מן החי – מנת עוף, בשר, או דגים.

דוגמה למתכון פשוט להכנה – נוח ללעיסה, כל מנה מכילה כ-200 מ"ג סידן.

פשטידת ברוקולי – כ- 6 מנות הגשה

מצרכים:

2 גביעים גבינה לבנה 5% שומן – 500 גרם

300 גר' ברוקולי

2 ביצים

2 כפות קמח

פרוסה גבינה צהובה

מעט מלח / לחילופין ניתן להוסיף מעט גבינה מלוחה 5%

אופן ההכנה: 

מרתיחים את הברוקולי בתוך סיר מים כ- 20 דקות.

בזמן שהברוקולי מתבשל, מערבבים את הגבינה הלבנה, 2 הביצים והקמח, מסננים את הברוקולי ומוסיפים לתערובת, מוסיפים מעט מלח או 50 גר' גבינה מלוחה.

משמנים תבנית פיירקס מלבנית שופכים את התערובת, לוקחים פרוסה גבינה צהובה פורסים אותה לפרוסות דקות ומפזרים מעל התערובת, אופים הכל בחום בינוני כ- 180 מעלות למשך 40 דקות. בתאבון.

מתכון להכנת גרנולה

מצרכים:

2 כוסות שיבולת שועל

חצי כוס שומשום מלא

רבע כוס דבש

כפית תמצית וניל

חצי כוס פירות מיובשים (אפשר צימוקים, אננס, תפוחים וכו')

רבע כוס סובין

אפשר להוסיף אגוזים או שקדים

אופן ההכנה:

לערבב בקערה גדולה את כל המרכיבים, על גבי תבנית אפיה שימו נייר אפיה משומן היטב, שיפכו את התערובת לתבנית, לאפות בתנור שחומם מראש,בחום 150 מעלות למשך 15 דקות, הוציאו מהתנור וקררו היטב.

ניתן לקחת 3 כפות  מהתערובת להוסיף ליוגורט לבן  3%.

לגיוון ניתן להוסיף גם פירות חתוכים. בתאבון.

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מומחים

  • פרופ' דוד גויטיין

    כירורג בכיר ומנתח באסיא בריאטריק – המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת "אסיא מדיקל". מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית החולים שיבא תל השומר, מומחה בכירורגיה בריאטרית וכירורגיה זעיר פולשנית. … למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר נאסר סקרן

    ד"ר נאסר סקרן, מומחה בכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית מנתח בכיר באסיא מדיקל, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה בריאטרית, מנהל המרכז לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "העמק", עפולה… למידע נוסף »

    שליחת שאלה
  • ד"ר דין קרן

    גסטרואנטרולוג בכיר ומנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה בריאטרית בבי"ח בני ציון, מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של אסיא מדיקל
    למידע נוסף »

    שליחת שאלה

מחקרים דומים